Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flyghaveri Iran Air Boeing 727

Tråden startades av Flygrädd

Är det någon som vet vad som hänt? Kan man dra några slutsatser av vad medierna skriver?

Dåligt väder mm.

Publicerad den 2011-01-09 20:55
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

PPRUNE
2011-01-10 12:07

Läste detta på PPRUNE:
“I am probably best to answer the questions of sanctions on aircraft maintenance (I am of course not implying that this accident had anything to do with it) I finished working in an airworthines/QA role for an Iranian large airline last April having spent over a year there. The main problem I encountered was not a lack of spares (we flew Fokker 50s and 100s) though they did take alot of time clearing customs in Tehran no, the main issue I found was total lacking in basic aeronautical knowledge and trying to implement a part 145 ethos coupled with safety management and QA the nepotism is staggering inexperience people put in management because someone is married to the engineering directors daughter this guy (great guy personally) had no aeronautical training and had in fact failed the fokker 50 course prior to being appointed to mangement level in the engineering department. One thing I found that I could not get through to them was the ADs we once overflew and emergency AD I immediately put a plan together to ground and inspect the fleet, this was overuled and they continued to fly with an EAD that was out of date. There are many more instances of safety breach and blatant disregard of safety standards. I was at one point asked to instruct the Iranian CAA on 145 and continued airworthiness but whether it made and difference who knows??” //matkat pprune.org

Pelle
2011-01-10 12:02

Tillägg, om det visar sig vara brist på reservdelar pga sanktioner. Då borde dessa plan givetvis inte flyga.

Pelle
2011-01-10 11:57

Olyckan skedde under en avbruten inflygning då de flög rätt in i ett berg.
Rådande förhållande: mörker och det snöade.

OITR 091650Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016=
OITR 091600Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016=

Mycket tyder på att det var pilot fel, att de felaktigt utfört en avbruten inflygning rätt in i bergen, men samtidigt har Iran Air flera gamla plan utan reservdelar tack vare de Amerikanska sanktionerna som hindrar dem från att köpa nya flygplan eller reservdelar från väst. Hamed, får gärna utveckla sitt resonemang om att Iran inte vill köpa nya plan.

En ledningen som pressar sina piloter till att bryta regelverk eller inte sätter stopp för felaktiga beteenden bland kåren, är en olycka som väntar på att hända.
Nu betyder det inte att så var fallet med Iran Air, piloterna har som jag ser det korrekt avbrutit sin inflygning troligen för att vädret var under minima. Men vad som hänt efter det får vi vänta med.

Pelle
2011-01-10 11:48

Olyckan skedde under en avbruten inflygning flyger de in i ett berg, rådande förhållande: mörker och det snöade.

Det låter som om att det var det pilot fel, att de utfört en felaktig avbruten inflygning rätt in i bergen, men samtidigt har Iran flera gamla plan utan reservdelar tack vare Amerikanska sanktionerna som hindrar dem från att köpa nya flygplan eller reservdelar från väst.

Hamed, får gärna utveckla sitt resonemang om att Iran inte vill köpa nya plan.

En ledningen som pressar sina piloter till att bryta regelverk eller inte sätter stopp för felaktiga beteenden bland kåren, är en olycka som väntar på att hända.
Nu betyder det inte att så var fallet med Iran Air, piloterna har korrekt avbrutit sin inflygning troligen för att vädret var för dåligt.

Hamed
2011-01-10 10:22

Felet ligger hos den iranska regeringen detta pga att dem vill inte satsa på nyare flygplan mm

Del
2011-01-09 23:10

I Norwegian finns det inga dåliga piloter, men däremot regelverk som tolkas så att bolaget ska få ut maximalt av all flygande personal, för ekonomisk vinning!
Ska övriga bolag hänga med Norwegians framfart så kommer vi nog tyvärr få se mer av dessa rubriker!

Sir Kluns
2011-01-09 22:49

Kapten, vi kan dra det ännu längre och säga att det varken finns dåligt väder eller dåliga piloter. Bara dåliga bolagsledningar som pressar piloterna att ta dåliga beslut… Och allt är svart eller vitt.

Nja.....
2011-01-09 22:22

Den generaliseringen var ganska grov.

Kapten
2011-01-09 22:21

P
Du har helt rätt
Finns inte dåligt väder men tvär finns det dåliga piloter, piloter som går under minima, bryr sig inte om ” flight time limit” MEL etc . Novair piloter börjar bli den klassens piloter efter den nya flygchefen.
Flyg med bolag som SAS , TUI och Thomas C. så slipper ni pax riskera kära vänner på att flyga fån A till B.

P.
2011-01-09 20:57

Det finns inga dåliga väder, bara dåliga piloter.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500