Ryanair till Amerika
Någon som vet hur det går för Ryanair med sina planer på att flyga till Amerika? eller var deras idé bara en pr-kupp under 2008?
svar
Att vi som jobbar i bolaget inte hört något betyder ju varken bu eller bä. Tycker vi är de sista att få veta något. Ta t ex linjen NYO-TLL, den fick jag nys om genom en polares FB och han är inte ens i branschen….
Att vi som jobbar i bolaget inte hört något betyder ju varken bu eller bä. Tycker vi är de sista att få veta något. Ta t ex linjen NYO-TLL, den fick jag nys om genom en polares FB och han är inte ens i branschen….
Klart Ryanair tjänar pengar på biljettförsäljningen. 60-70% kommer från biljettförsäljningen, resten från sponsring/stöd, ombordförsäljning, provison för hotell/hyrbil. Men du kan inte applicera samma %-sats för en atlantresa.
Om Ryanair säljer en europaresa för 250 kr, får 50 kr i sponsring/stöd från flygplatsen och 50 kr från ombordförsäljningen så har man dragit in 350 kr, för en 1 timmes resa som kanske kostar 300 kr producera. Det går bra.
Men flyger du över atlanten och soppan kostar 2000 kr +plan+löner+service+navigering+massa andra avgifter = totalt minst 3500 kr enkel resa.
Har du sålt biljetten för 1000 kr, 100 kr ombordförsäljning, 200 kr provision för en hotellbokning och 100 kr sponsring/stöd från kommun/flygplats så är det totalt 1400 kr intäkter i bäst fall. Det täcker inte ens bränslet. Saknas fortfarande 2100 kr för att täcka produktionskostnaden.
Inse faktum att det är SVINDYRT flyga över Atlanten.
Och somliga verkar inte förstå Ryanair tjänar pengar på. En ledtråd är att bolaget inte tjänar dem stora pengarna genom biljettförsäljning.
Soppan kostar fortfarande 2000 kr per flygstol enkel resa över atlanten, oavsett om man heter Ryanair, Norwegian eller SAS. När Ryanair ut går ut och säger att man ska flyga sträckan för 100 kr så fattar en sjuåring att det är helt omöjligt. Tydligen fattar inte skribenterna på detta forum det.
Arbetar i bolaget och har inte hört ett knyst sedan det togs upp första gången. Är väl skitsnack som med allt annat..