Crewbyte på utestation
Flög med SAS till Sthlm häromdagen vid 10-tiden på förmiddagen.
Flygvärdinnorna gjorde ett crewbyte på en utestation på förmiddagen. Är det vanligt att man gör det så tidigt på dagen? Trodde att det var mest vanligt på eftermiddagen?
svar
#Reply. Märker du att ingen är intresserad av att ge dig ett konstruktivt svar då du endast skriver goja? Skärp dig och låt de som vill debattera denna tråd seriöst göra det.
Fast som jag uppfattat det verkar det vanligast att de som flyger första morgonflygen från utestationerna kommer dit på eftermiddagen vid 16-tiden (som avlöses av de som landar sådär vid 23-tiden på kvällen).
Det stämmer men om sista flighten landar kl:22.30 och morgonflighten lyfter kl 07:30 så hjälper inte de, sen har du ju tid för in och ut-check….beror väl på vilen dest detta var…
Minimivila 10 hrs…. byt inte bolag för då får ni börja arbeta på riktigt……
Minimumvilan på utebas är bara 10 h.
Så du kan checka ut kl 21 på kvällen och ändå checka in 07.00 morgonen efter så det har inte med det att göra.
Det är nog troligast så att crew ska flyga tidigt från utestationen dagen efter och behöver sin natt-vila, om dem byter för sent på kvällen får dem ej flyga tidig-morgon…men jag vet ju inte hur SAS tänker.
Det hela är inte så märkligt faktiskt, så for SAS är inblandat gör som direkt tvärt om mot vad alla andra bolag gör ute i världen.
Detta gör dom för att den berömda “SAS andan” skall dra bolaget rakt ner i konkursen så fort som möjligt.
Andra effektiva företag låter sina crew jobba komprimerat och effektivt utan en massa onödiga stopp och maskinbyten.
Jaha jag trodde att de slutade för dagen. Men är det inte smartare att flyga ett leg ned till Sthlm då och gå av för dagen eller har det att göra med arbetsbestämmelserna?
Så kan det absolut vara. Dom kan ha varit igång sen kl 06 och redan kört 2-3 leg. Så går man av och så sitter man kanske 1,2,3,4 timmar innan man avslutar dagen med något mer leg.