Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilot eller ej, livets stora gåta..

Tråden startades av Seriös

Hej,

Hoppas någon pilot orkar läsa nedan. Tack för det…

Jag är runt 28 år gammal, vill bli pilot och håller på med PPL. Eftersom jag inte är pappas pojke så måste jag gå den långa vägen. För min del innebär detta att kanske hyra ut lägenhet(och dela boende ett par år), köpa billigare bil, ändra mitt bekväma liv… ja listan kan göras lång.

Jag är rätt insatt i branschen(för att inte jobba som pilot) och har läst säkert 1000 inlägg på både svenska och engelska forum under åren. Jag vet att det är en skruvad bransch i dagens läge och att få jobb utan kontakter efter utbildning är väldigt liten…(har delvis en viss typ av kontakt, vet ej hur bra den är dock) men jag vill ändå gå hela vägen…
(min högra axel säger; nej, det är inte värt det… den vänstra; go for it).

Till skillnad från många andra yngre killar som jag träffat på(är alltid lika förvånad hur orealistiska vissa är, fattar fan inte)

Men..eftersom att jag har arbetat med ett antal olika yrken… transport,hantverk samt kontorsjobb… så anser jag att jag har fått rätt bra koll på vad jag är för typ av individ och har utvecklats enormt mycket.

Jag ville bli pilot redan som 18 åring men jag ville och visste att jag behövde utvecklas och få erfarenhet så att jag inte gör något misstag. Ja sen självklart var det en ekonomisk fråga.

Även om detta inte har så stor betydelse kanske så är jag intresserad av all slags teknik och är mkt kunnig, tränar mycket, är social och extremt noggrann med det mesta jag gör.. Så.. eftersom jag noga studerat denna bransch så skulle jag faktiskt vilja fortsätta på annan bana(!). Men… det är inte pengarna eller hög lön jag är ute efter för det kan jag jobba upp mig till i annat yrke. Utan jag är helt enkelt en person som tycker om att flaxxa omkring, vill röra på mig och känner inget behov av att bilda familj och skaffa barn vilket såklart kan slå till mig vilken dag som helst, ja jag vet att det kan komma som en chock och pang så är jag farsa. (Ja, jag har en seriös relation).

Jag har tänkt mkt på varför jag vill bli pilot.. det första är ansvarskänslan och hela den biten(som jag brinner för), det andra för att det är kul att flyga och för att jag älskar teknik, problemlösning, planering m.m. Är inte som alla yngre småglin som endast ser pengar, flygvärdinnor och glamour…. men som kommer vakna upp till något helt annat…

Men för att komma till kritan, jag måste gå den långa vägen vilket innebär att jag kanske är runt 30/31+ när jag är klar. Om läget är som idag med flygtimmar och rating som måste betalas kanske det tar ytterliggare ett år. Eller två.. vad vet jag..

Frågan är om jag ska satsa eller inte satsa, är jag för gammal vid 31? svårare att få jobb? (om man bara tänker på åldern) Funkar familje livet om man nu får för sig att skaffa ungar helt plöstligt? Jag vet att ångesten kommer när man är borta från sina barn…

jag kommer inte snöa in mig utan kommer jobba på som vanligt, men lägga undan mycket pengar till detta. Förmodligen kan jag behöva att offra rätt mycket, vad vet jag, kanske t.om min relation… Jaja tanken gnager på mig varje dag. Jag har alltid gjort det jag vill i hela mitt liv. Och ja.. hade jag haft pengar hade jag satsat och skippat detta inlägg, då hade jag bara kört på och därefter tagit dagen som den kommer..

Hm, pengar är inte allt men jävligt bra att ha!

Tacksam för seriösa svar från riktiga piloter.

P&K
/Fredrik, gbg

Publicerad den 2011-02-07 18:23
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

PM
2011-02-12 23:49

Till Karl B:

Öh…vaddå?
Vilket av det jag skrev menar du är påhittat? Jag kan garantera att jag skrev från hjärtat och att varje ord är sant!

PM
2011-02-12 23:38

Svar till Seriös:

Ja du, jag förstår verkligen hur du tänker och känner. Du verkar rätt mogen och har tänkt mycket på det här, så därför vill jag försöka ge dig ett bra svar. Vill först berätta om hur det var för mig.

Kan även rekommendera följande läsning för alla som funderar på pilotyrket:
http://www.biblioscribe.com/press/publish/book_press_release/New_aviation_autobiography_released_by_pilot.shtml

Var i din sits en gång i tiden. Ville bli pilot sedan jag var sjutton år. Sökte in till TFHS två gånger men kom inte in. Tanken att själv betala för en utbildning fanns inte i min värld då (det här var på 80-talet). Yrkes- och högskoleutbildning var ju gratis och att man för trafikflygarutbildning själv skulle betala en halv miljon eller mer var ju bara absurt. Jag var då i tjugoårsåldern och gick på KTH. Läste klart till civilingenjör och började en lovande karriär inom telekomindustrin. Började tjäna pengar och hade visserligen en del studieskulder (ca 200000:-) men en fin examen och bra jobb samt karriärmöjligheter. Träffade en tjej och blev kär. Vi gifte oss och fick barn rätt snart. Jag var då 30 år. Karriären tuffade på. Fick andra barnet när jag var 32. Livet lekte och jag var lycklig. Började tjäna mer pengar men kunde inte glömma det där med att flyga. Började så ta ett PPL och tyckte det var underbart att flyga, prata i radio, åka hit och dit, med frugan, kompisar och ungarna så småningom. Var med på landningstävlingar och tyckte det var störtkul. Ville lära mig mer så jag byggde på med ett mörkerbevis och började flyga på kvällarna. Underbart! Efter ett par år tog jag så äntligen ett IR och kunde börja flyga “som proffsen”. Coolt, riktigt coolt!!! Men sen då? Hade då lagt ut ca 120000:- i utbildning samt kanske 50000:- på att hyra flygplan på klubben. Frugan började knorra och ville att vi skulle köpa hus vilket även jag ville. Insåg att privatflygning är en lite väl dyr och exklusiv hobby. Sagt och gjort, vi blev med villa och trädgård vilket som alla vet tar en hel del tid och kostnader i anspråk.

Livet var dock glatt och härligt. Men efter ett tag började det klia i flygartarmen igen. Tänkte: alltså, det vore ju grymt att bli trafikflygare ändå innan det är för sent. För att göra en lång historia kort så frestade det här på äktenskapet så till den grad att det blev skilsmässa. Var då 38 år. Bestämde mig för att göra något gott av det hela och gick sedan hela vägen och kompletterade mina certifikat till CPL/IR/ME+MCC med frozen ATPL (rätt tungt när man är ensamstående förälder, men klarade det vid sidan av heltidsjobb på cirka två år! Nog den bedrift jag är mest stolt över.).

Nåväl, nu skulle man ju hitta sig ett jobb också och jag gjorde bedömningen att det var lättast inom regionalflyget, men insåg att jag måste bekosta min egen type-rating för att ha en chans. Sagt och gjort, betalade 170KSEK för en SF34 rating och fick faktiskt jobb inom sex månader. Flög som styrman mellan Bromma och spännande metropoler inom Sverige, dock aldrig några ställen med mer än 50000 invånare. Sov borta på hotell 3-4 nätter per vecka och tjänade runt 26000:-/månad brutto, en kraftig nergång från den lön jag hade som ingenjör. Men vad sjutton, jag var ju trafikflygare! Wow, jag var där vid mina drömmars mål! Men – och här kommer slutsatsen – det var ju trist som fan. Stressigt, enformigt, okreativt och instängt. Det var inte alls som jag hade trott. Kände inte längre någon glädje i flygandet överhuvudtaget. Det var ett jobb som upprepade sig dag efter dag. Det hela fick ett naturligt slut när alla blev uppsagda och företaget lades ner (en hel del här vet nog vilket).

Rådet jag kan ge dig är att du måste välja här i livet. Det är svårt att få allt man önskar sig. Om du vill bli trafikflygare så är du fortfarande ung och har många yrkesverksamma år framför dig. Själv tänkte jag att det fick bära eller brista och jag ville inte bli gammal och gräma mig för att jag aldrig försökte.

Påfrestningar på familjelivet? JA!
För gammal vid 28? Absolut inte!
Lätt att få jobb! NEJ! Det finns ett överflöd av arbetssökande piloter därute. Det är arbetsgivarnas marknad och villkoren blir därefter.

Försök väga in vad det ger dig tillbaka att vara trafikflygare. För mig har alltid tre saker varit viktiga med ett jobb:
1. Lönen
2. Arbetets innehåll
3. Arbetsmiljö och förhållanden

Av dessa tre är lönen och arbetsförhållandena det som suger med att vara nyutbildad pilot. Du måste vara beredd på rätt många hundår innan du kan komma i närheten av ett drägligt liv. Hur väl passar det in med dina övriga livsplaner? Vill du leva för att jobba som pilot eller vill du jobba som pilot så du verkligen kan leva? Tyvärr gäller det första alternativet för att du ska lyckas vilket innebär stora uppoffringar på livets alla andra områden.

Inser att jag ger dig en ganska negativ syn på flygyrket eftersom jag själv inte lyckats kombinera familj och flygarliv på ett bra sätt. Hade jag varit ung, singel och barnfri idag hade jag dock förmodligen satsat och flyttat dit där jobben finns. Förmodligen hade jag lyckats komma in på en större flygplanstyp (=mera lön) men tveksamt om det varit hemma i Sverige. Många svenska piloter därute längtar efter att flytta hem igen, men jobben är för få här. Beror på hur hemkär du är. Är idag underbart glad för min familj och har träffat en ny tjej och livet leker igen. Har ett kul jobb inom IT, kommer hem varje dag och tjänar gott. Flyger numera omkring lite grann som PPL och är glad varje gång jag åker till flygfältet. Bestämmer själv när jag vill åka och vart. Njuter varje gång jag sätter mig i flygplanet. Tänker fortsätta med det tills jag dör, men trafikflygare? Aldrig igen!

Go for it.
2011-02-12 21:01

Svar till konfunderad.

Flyga är en dröm jag har haft länge och har resurser till att göra det efter ett par års “slitande” med mitt nuvarande jobb m.m 🙂

Min tanke/dröm är att att få ett jobb efter utbildningen och även förhoppningsvis (med största sanolikhet får jag inte det) “få” en T/R av aktuellt bolag som vill anställa mig efter utbildningen.
Har även sett på flera olika cadet program som verkar höja chanserna att få jobb.

Går det åt skogen med med båda delarna så får jag helt enkelt chansa på att köpa en T/R och line training och jaga jobb efter det.

Går även det åt skogen så har jag möjlighet att falla tillbaks på mitt nuvarande jobb.

Och går det så illa att jag får gå tillbaks till mitt nuvarande arbete så är jag en erfarenhet rikare och några kronor fattigare 🙂

Jag är medveten om att det är en del slantar som kommer ryka på vägen dit, och även dom där bitarna med att vara ifrån familj osv.
men att vara ifrån familj osv är det sista som är ett problem då jag idag är hemifrån mer än de vänner jag har som jobbar inom flyget.

Pella
2011-02-12 20:52

Hmm hur vanligt är det nuförtiden att folk tar rating “helt öppet” alltså på vinst och förlust?
Jag menar, utan att ha åtm muntlig överenskommelse med flygbolag om arbete sedan, om så vara bara för en säsong.
Är andelen (av 1:a-rating tagare) så stor som 50% tro?
Jag undrar bara.

Men jag inbillar mig hursom att det i första hand är beslutet om “grundutbildning” som ursprunglig frågeställare funderar över.

Konfunderad
2011-02-12 19:17

Go for it: Låter som du har en plan som du funderat över länge. Men det gör att jag måste ställa frågan. Vad är steget efter att du betalat din T/R? Jag kanske har fått det om bakfoten. Men de låter som du funderar på att betala en T/R (allt inkluderat) och sedan fortskrida med att köpa ytterligare 300 h på typen som ett steg att få timmar. Det borde göra att du får ytterligare en kostnad på runt 450-500 av de stora valörerna utöver det du redan lagt ut?

Men sedan då???

Go for it.
2011-02-12 18:41

Är i ungefär samma ålder som dig..
Jag va i samma sits och kunde inte bestämma mig,fram tills för ett tag sedan tog jag beslutet att köra på..
Det jag bestämde mig för är att ta utbildningen modulärt så jag slipper samla på mig massa lån.

När jag tagit mina cert som är kvar att ta ATPL teori, ME/IR/CPL så tänkte jag köpa mig en T/R och 300 timmars line training om jag inte får ett jobb inom 1-2 år efter att utbildningen är klar.

Hade det varit så att jag blev tvungen att låna till stor del av utbildningen så hade jag nog faktiskt aldrig gjort det..

Och som alla säger att jobbet som pilot inte är glitter och glamor de har med största sanolikhet rätt i de som de säger men det rör mig faktiskt inte – för jag är lyckligt lottad och har möjlighet att gå tillbaks till mitt nuvarande jobb om det skiter sig inom flyget.

Sen är det väldigt stor skillnad mellan att leva för jobbet & att Jobba för att leva 🙂

Olle
2011-02-12 17:26

Nu är jag ju inte pilot, men jag har gått och funderat på att bli pilot bra länge, nu har jag dock lagt planerna att finansiera utbildningen själv på hyllan och det är jag väldigt tacksam för!

Jag är i din ålder men med skillnaden att jag har två ungar, skulle aldrig utsätta mig för en stor ekonomisk risk där jag inte skulle klara av att sätta mat på bordet.
Tro mig du är absolut i åldern då du vill stadga dig, skaffa en trevlig flickvän att bilda familj med!

Det finns så mycket annat i livet än att för 25k i månaden sitta på ett litet bolag som kapten och flyga turboprop till små regionala flygplatser.
På alla flygbolag finns flygintresserade och större andelen som ej är speciellt flygintresserade, som sitter och tänker på varför dem har skuldsatt sig så extremt.

Stanna efter ditt PPL!
Invänta tills den nya yrkeshögskolan skall starta, och försök komma in där.

Med vänliga hälsningar
Olle

to old..
2011-02-12 16:37

Iam here and you are????
Är på nya cyclone i dubai (Dxb) free internet.de som har varit här vet vad jag pratar om.
Många av mina kollegor på (EK) slutar som flugor,arbetsklimatet har blivit kass,Inge roligt längre.
Jag skulle gärna vrida tillbaks tiden 25år och jobba med ngt annat.(fast gärna med samma lön…)
Jag hade exakt samma brinnande intresse engång i tiden,glamour,respekt,pengar stora flygplan,international..routes.. long layovers..cabincrews..
Jag är less på flyget,tycker det har blivit sämre o sämre arbetsklimat.
Jag har idag en mkt attraktiv rating som jag lätt kan skaffa contractsjobb på.
Jag tycker den sociala biten är kass,snudd på riktigt dåligt.
det är där skon klämmer tror jag,,,men jag skulle aldrig rekomendera någon i dag att utbilda sig för 1 miljon och köra den långa vägen! Det är inte värt det.Den tiden kommer att vara( sorry to say,),, gone by the time your are ready!
Äventyr kan man få på annat sätt.Fråga kollegorna vad de tycker om livet i CX? relife pilot?Förstår du hur tråkigt det kan vara?Pengar,det är det enda som håller de stackarna vakna,förutom 6 sim checks a year..och ändå så är ju Cathay topp of the line! efter Emirates förstås..(skämt)

Har man en högskoleutbilning,är det inte värt att bli pilot! Är man en nobody med rika föräldrar,go for it!

sv: TO OLD
2011-02-12 13:16

Vi ses på kort final, jag med händerna på yoken och du med händerna på en systemkamera!

Väl mött.

Pelle
2011-02-11 21:31

Hej småpojkar, ni som tycker yrket som pilot är skit osv, men som ändå sitter och kör flight sim dagarna i ända. Trevlig helg på er.

to old..
2011-02-11 15:57

Du är för gammal.Se till att fixa massor med pengar,Då kan du flyga A330 på mindre än 2år.
Så fort du är klar,börja pennlogga och köp ett pogram på eaglejetinternational.De hjälper dig med intyg på timmar du inte har flugit.Se till att ta ATPL på nästa LPC.Fixa mer pengar,Köp ett linetrainig program med A320.Pennlogga ännu mer,
Sök Emirates.
För det är ju inte tramset med utsikten du är ute efter,,,Kanske repekt? Det får du endast på ljugarbänken i stockhomlsflygklubb.Ingen ser upp mot piloter längre,,,De tänker..aha där går en som tror han vet allt,men är aldrig hemma…
Människor är inte dumma! De frågar alltid,Jobbar du på SAS? –Nähe,stackare,,,,
De vet att SAS är bra och resten e dåligt,
I USA vet de flesta redan vad flyget handlar om.
I Sverige är det inte bra för arbetsgivarna att piloterna har det taskigt ekonomiskt (Officiellt)
därför är de jätteglada när expressen visar senior kaptens lön på SAS som median lönen bland piloter.

Pilot yrket är på väg att bli ett oattraktivt jobb.
Saknaden av den socialabiten motiverar inte lönen,.

sen har vi det med att bli definerad som AE rO Se X Ual!!!

Alex
2011-02-11 00:12

Mycket bra råd Trash!

trash
2011-02-09 23:23

Mitt råd är att du lägger pengarna på en sopåkarutbildning. Ca 25k för ett C-kort. Du tjänar lika mycket som en NJ kapten men har en 1/20 del av deras skuld. Samt normala arbetstider och du slipper sova på tältsängar nära flygplatser på stopen.

Gustav
2011-02-09 17:51

Hallå,

Jag gick CTC Wings nere i England. Det var ett sponsored programme där du betalade av utbildningskostnaden på bruttolönen när du väl var placerad i ett bolag.

Efter finanskrisen har dom dock ändrat så du får själv stå för lån och säkerhet. Fördelen med CTC är dock att du är i stort sett garanterad jobb när du e klar. Har du otur med timingen så kanske du får vänta något år, eller i värsta fall två, i holding-poolen.

Även om programmet inte är så bra som det en gång var så är dessa “approved programmes” vägen att gå. Partner airlines är mest brittiska men med stora möjligheter att hamna på Europeisk bas om du börjar för EasyJet. Andra partners är Thomas Cook, Thomsonfly, Monarch.. m.fl..

Även om du inte väljer just CTC så tror jag på att försöka komma in på nått sånt här program där bolagen vet att du håller en viss standard.

Det är dock ett lite småjobbigt beslut att som liten Svensk ta steget ut mot den stora utmaningen. Du måste investera både tid och till viss mån pengar för att ha en chans. Selection görs i England så räkna med att betala några hotellnätter samt flyg.

Jeréz tror jag har ett begynnande samarbete med Fly Be och Thomas Cook. Också värt att kolla upp. Gor for it!

re
2011-02-09 11:24

Jag är runt 30 år gammal, vill bli pilot,har ni en bra tips eller är det värd verkligen att satsa på en pilot utbildning?????? ,jag har kollat överallt och har hittat en flyg skolan i bolivia jag vet att det låter konstig men det är väldig billigt om man ska blir Commercial Pilot .tror ni att det funka eller är värdelös och satsa på sånt skolan i bolivia är tacksam om ni hjälper mig med lite råd och tips .
mvh

Perka
2011-02-08 21:36

Visst skall man leva ut sina drömmar, men du skall också vara på det klara med vad du ger dig in på. Räkna hur mycket du kommer att ha i studieskuld. Fundera realistiskt hur du skall betala tillbaka stålarna. Fundera över om det är ngt du hellre vill göra med så pass mycket pengar. Fundera vad som händer om du förlorar ditt medical samma dag som du tar din typerating (försäkring, vad är det???). Jag har spridit ut mina “studier” under sammalagt 10 år, har samtidigt skaffat en annan utbildning och inte en spänn i lån. Inget flygjobb ännu men väl ett civilt jobb som försörjer mig väl. Jag mår så bra när jag tänker på alla kompisar jag träffat på CPL, ATPL teorin o.s.v. som är 10 år yngre än mig men med stora skulder, ingen annan utbildning att falla tillbaka på. Ta det i maklig takt är mitt tips.

Putte
2011-02-08 19:58

Ursäkta CFM, men vem f-n vill bo i mellanöstern? Den enda man gör där är att tjäna pengar och dricker paraply drinkar och försöker se cool ut. Kul i 6 mån?. Var är all kultur? Okej, jag erkänner jag har aldrig varit där men det låter inte så lockande att bo på ett komplex med alla andra pilotkollegor.

Asian, låter mer spännande ja och skulle jag kunna fundera på men fortfarande långt bort från Europeisk kultur och värt att tänka på. Allt handlar om att ge upp sin svenska själ. Det går inte bo i en helt främmande kultur att tänka med svenskt hjärta. Det kan vara värt o nämna att få personer som inte är tvingande till det, klarar av att ge upp det svenska tänket. Det räcker med att flytta till UK så flyttar många svenskar hem eftersom de inte gillar kulturskillnaden.

CFM
2011-02-08 17:12

APU, tråkigt att du inte känner dig uppskattad i ditt bolag.

Det kan vara nog så deprimerande att läsa på detta forum, vet inte om flygbranschen i Sverige är sämre än på andra ställen i världen men man får verkligen det intrycket.

Då du vill röra på dig, bege dig utanför Sveriges gränser, lämna det deprimerande “om SAS anställer igen så blir det nog bättre” träsket. Efter att du har skaffat dig några tusen timmar medium jet, på Ryan, Air baltic eller liknande. så bege dig till Mellanöstern, Asien. Nu är inte allt gröna skogar, men betydligt bättre lön och nyare större plan.

APU
2011-02-08 16:02

Lev en vecka som att allt har gått snett, föreställ dig att du är klar med din utbildning, letar jobb runt om i världen och har en massiv skuld bakom dig. Försök verkligen sätta dig in i rollen, gå och övernatta på hotell några dagar i veckan. För det är den verkligheten du kommer att komma ut i. Är du inte förberedd mentalt för det innan utbildningen så kommer du troligtvis inte heller vara en av de som lyckas i framtiden. Om du inte har levt på gränsen, med skulder, ensam så kan du inte avgöra om det är värt det.
Branschen har ändrats mycket bara på några år. Jag känner många som inte lyckats och haft en massa skulder efter sig. Visst är det kul att flyga, men jag tror vi alla i slutändan vill känna oss uppskattade av våra arbetsgivare och de som sitter där bak i kabinen. Tyvärr så är den tiden förbi för flyget. Det bästa du kan göra är att tänka objektivt, satsa inte på yrket för att det varit din barndomsdröm när du var yngre, för den drömmen ser annorlunda ut idag. Lycka till!

Anders Jönsson
2011-02-07 20:41

Tänkte ge dig lite tänkvärda inputs o berätta den väg jag gått.

Du verkar ha tänkt över det en hel del och det är bra.

En sak som folk sa till mig när jag tvekade, var alltid att satsade jag inte, så skulle jag alltid komma att ångra mig. Och med facit i hand gjorde jag rätt val.

Jag skulle dock rekomendera dig att gå modulvägen till utbildningen som du påbörjat för att hålla kostnaderna nere. Det gör ju livet betydligt enklare tiden efter utbildningen till första bra jobbet börjat generera lite pengar.
Själv tog jag PPL (A-cert på BCL tiden) 99-2000. Sedan lugnade jag mig några år och gjorde lumpen o jobbade lite under några år medans jag nöjde mig med klubbflyg och flög ihopa runt 250 timmar. Segelflygsbogsering och sen ATPL-teori på flygteoriskolan. Det gör ju att alla flygtidskrav är uppflyllda då CPL nivån nås. Hösten 2005 tog jag ut mitt CPL och våren 2007 blev jag anställd på easyJet. Det ger dig ett litet tidsperspektiv på tiden från PPL till flygjobbet. Men den långa tiden gjorde ju också att jag klarade mig med att endast låna en femtedel av kostnaden för utbildningen jämfört med många av mina kompisar.
En annan sak som gör det enklare är om du kan ha något jobb som går att kombinera med utbildningen och att falla tillbaks på i väntan på jobb, bind dig dock inte för när det är dax så är det ibland mindre än en veckas varsel till ett bolag vill att du börjar. Planering och långsiktighet är inte bolagens starka sida…

Familjelivet är inte enkelt. Var beredd på mycket pendlande och att saker som sommarsemester o julledighet inte existerar. Jobben finns och allt är möjligt men det kräver uppoffringar. Europa är arbetsmarkanden som gäller om du inte till och med måste sträcka dig ännu längre ut i världen. Att få ett bra jobb direkt i Sverige är väldigt få förunnat. Marknaden växer dock ständigt och pensionsavgångarna ökar så framtiden ser ju inte helmörk ut iaf.
Vidare så tänkt noga om du avser bekosta en typerating själv. Det kan vara värt att välja de dyrare program som inkluderar line training då du får in en fot och det nu är bolagens nya rekryteringsväg. Största delen av de piloter som börjar hos oss i år är de som bekostat egen rating genom Oxford eller CTC och där inkluderat 6 mån linetraining. Sedan leder det i många fall vidare till antingen säsongsanställning eller fastanställning.

Som sagt är du beredd att satsa o inte bunden hemma så kör! Ta ditt PPL, flyg vidare mycket, öva på precision i flygningen och procedurer så är du väl förberedd för CPL-skedet. Och skulle du ångra dig på vägen så har du ju iaf fått en oerhört trevlig hobby.

Hoppas vi ses i lufthavet!
MVH Anders Jönsson

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500