1000 Frågor (fråga 603)
Din tryckhöjdmätare är inställd på 1000 hPa. Du har fått tillstånd att gå in i trafikvarvet på 2600 ft och fått gällande QNH = 1010 hPa. Du går in på 2600 ft i varvet, men glömmer att ställa om tryckinställningen. Andra flygplan med korrekt inställd höjdmätare och på indikerad höjd 2600 ft i varvet kommer jämfört med dig ligga
1. 300 ft högre
2. 300 ft lägre
3. 100 ft högre
4. 100 ft lägre
Svaret är 2, 300 ft lägre. Men jag förstår inte varför? Borde det inte vara 300 ft högre, eftersom jag har QNH på 1000 hPa?
svar
M.a.v.o*:
Det sker inte så många olyckor om luftrycket snabbt stiger vid
havsnivån. (man har för lågt referenstryck)
Det sker betydligt fler olyckor om lufttrycket snabbt sjunker vid
havsnivån. (man har för högt referenstryck)
*M.a.v.o. = Med andra visa ord
* För högt eller för lågt det är den stora frågan
Det där med rätt tryck, är inget val det gäller alltid om
man vet lufttrycket vid havsnivån .
*Tyvärr vet man INTE alltid det och då återstår valet,
lite för högt eller lite för lågt.
Verkligheten är inte alltid så lätt som vissa tror.
Ex: Du har blivit överraskad av ett lågtryck och du
ser inte mycket. Du vet inte mer än så. Vilket
lufttryck råder, då du INGET vet ?!
* Dessutom har alla mätare ett litet fel.
Jämför hastighetsmätaren på en bil. Den visar
alltid för hög fart för att du inte skall köra för fort.
Kör du för sakta sker inget farligt.
“* Vid dålig sikt, dåligt väder är det därför bättre med lite för
lågt referenstryck än lite för högt.”
FEL! FEL! FEL!
Det är inte bättre, det är rent ut sagt farligt.
Bara så att ingen tror att detta är rätt. Du använder dig alltid av aktuellt QNH, inget annat. Vill du lägga på en marginal vid dåligt väder så använd dig av ett högre minima. Men ändra absolut inte aktuellt QNH (referenstryck).
Detta att bestämma höjden med hjälp av lufttrycket
är ett övergående problem.
3-D navigering med hjälp av GPS används i liten skala
just nu, men år 2014 kommer många att använda detta
sätt att bestämma höjd, m.m.
År 2025 kommer alla att använda detta nya sätt överallt
är det bestämt.
Då ger GPS höjden korrekt alltid, oberoende av lufttryck.
Kärt barn har många namn: RNP, RNAV , GNSS – navigering.
.
Den som klurat lite på detta med lufttryck hittar till slut
det bästa och lättaste sättet att använda lufttryck på.
Det är vad naturvetar vet sedan länge:
Ditt referenstryck är där din 0-nivå börjar:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ex om du har referenstrycket 1000 hPa så är det
på denna lufttryckshöjd som din mätare börjar räknar
höjden från.
Ex om du har referenstrycket 1010hPa så är det
på denna lufttryckshöjd som din mätare börjar räknar
höjden från och den ligger lägre än ovan.
Eftersom trycket är lägre ju högre upp du befinner dig,
så blir den verkliga höjden över havet högre ju lägre
referenstryck du har inställt.
……………………………………….
Ex: Antag att rätt Lufttryck vid havsnivån är 1011hPa
Har du 1000hPa som referens så måste du upp en
bit från markytan för att tryckmätaren skall visa 0 m på
mätare, Säg ca 60 meter (över havet).
Den som har 1010hPa som referens räcker det med, säg
ca 5 m upp( ö.h.) för att den skall visa 0 m
* För den som har Rätt lufttryck 1011 hPa inställt som
referens , visar mätaren 0 m vi 0 m över havet.
Den som har 1020 hPa som referens och befinner sig
vid havsnivån kommer få värdet ca 50 m på sin mätare.
* Vid dålig sikt, dåligt väder är det därför bättre med lite för
lågt referenstryck än lite för högt.
F/O , jag tror trådstartaren struntar fullständigt i hur flygplanen ligger i förhållande till varandra. Det viktiga är hur man ska tänka, annars så blir det lite problem förstår du när frågeställningen ändras.
Alla dessa trixiga frågor kan man vrida och vända på
i nära på oändligt många sätt.
Det finns till slut bara två viktiga saker som egentligen
är av värde :
1. Om ditt referenstryck är för högt så visar din höjdmätare
för mycket. (du flyger för lågt)
Omvänt gäller då:
2. Om ditt referenstryck är för lågt så visar din höjdmätare
för lite. (du flyger för högt)
Det andra fallet som är synonyma med ovan är:
1′. Om lufttrycket sjunker ( utan att du kalibrerar) så visar
höjdmätaren för hög höjd. (du flyger för lågt)
Omvänt gäller då:
2′. Om lufttrycket stiger (utan att du kalibrerar) så visar
höjdmätaren för låg höjd. (du flyger för högt)
I ditt fall gäller 2.
Obs: det räcker med att lära sig 1. och dess motsats 2. för att fixa
rätt svar på alla dessa trixiga frågor.
RTFQT = Read the fucking qustion TWICE!
Frågan är vart de andra flygplanen är i förhållande till dig och inte vart du befinner dig. I övrigt så är det bara att rita upp trycklinjer och räkna 1hpa=30fot. Avstånden på höjdmätarna är ju desamma!
Luftis håller på med ordbajseri…….
Som tidigare beskrivits. Tänk på vilken tryckyta du utgår från. Hpa är vikten av luftpelaren. Ett lägre tryck måste därför ha en “lägre pelare” och tryckytan hamnar längre upp. Ett högre tryck får en tryckyta längre ner eftersom pelaren blir högre. Om man förstår det förenklade resonemanget så blir det ganska enkelt.
Tack för alla svar och att man slipper bli “dumförklarad” som man blir på vissa andra forum. Frågar man inte så får man ju aldrig veta 🙂
Dessa frågor finns alltid med och är något trixiga beroende
hur man ställer dessa.
* I en vanlig situation då allt går fort måste man lära
sig en egen rutin som man vet håller till 100%.
Jag brukar se det så:
1000 HPa är fel , jag borde lägga på +10Hpa, 1010Hpa.
Om jag gör detta då får jag stiga så att mätaren sjunker 10 Hpa.
till 1000HPa. Detta eftersom lufttrycket är lägre ju högre jag stiger.
Med andra snabba ord:
* Är felet på min mätare +10 HPa fel kalibrerad
måste jag UPP.
* Om den är -10 HPa fel kalibrerad måste jag NER för att det
skall bli rätt .
Resten sköter sig självt hur man än trixar med ord
Om du lär dig “From high to low look out below” så kan du räkna ut det mesta! Det gäller både temperatur och tryck:-)
Ex. Du flyger med QNH 1010 och kommer in i ett område med QNH 1000 kommer du att befinna dig 300 ft lägre än du tror. Samma gäller om du flyger från varmt till kallt…
Det är en tryckhöjd du flyger på inte en verklig höjd.
Läs frågan sakta, det är den sista meningen du har missförstått.
svar 2 är korrekt.
Du befinner dig 2600′ över tryckytan 1000hPa. 1000hPa är ett lättare tryck än 1010, alltså 1000hPa är högre upp i atmosfären än 1010. Du befinner dig alltså 2600′ plus skillnaden mellan 1000 och 1010 över just tryckytan 1010hPa. Du angör alltså varvet på 2900 fot.
Du—————-
2600′
1000hPa———————-
300′
1010hPa—————–