Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TFHS12

Tråden startades av Per

Verkar som att TFHS har ett intag till innan YH drar igång, spännande att se hur det blir med Norwegian och City Airline som host bolag för de som började 2011.

http://www.tfhs.lu.se/o.o.i.s?id=7276&news_item=6940

Publicerad den 2011-06-20 20:03
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

F/Olle
2011-07-08 00:11

F/O: Svaret på din fråga är förstås att tfhs måste inte finnas, det är inte så mycket som måstes egentligen.
Det som dock är lite viktigare att utreda för din skull är varför du har ett så stort problem med att tfhs finns. Jag har sett dina inlägg och någon annan som verkar dela din uppfattning. Jag läste de dock för ett tag sedan och jg är ärligt talat för lat för att läsa om hela tråden igen men jag tror att du gnällde om slöseri med skattepengar eller nåt sånt.
Då är ju frågan, om du nu är så rädd om våra skattepengar, vad är det mer du gnäller om? Eller är det just det att du fick betala din utbildning och att du helt enkelt är avundsjuk. Vilket är helt ok, det är jag med. Jag är däremot inte missunsam men det verkar du vara bortom all sans.
Utbildning är generellt gratis i Sverige, om du har problem med att betala för andras utbildning med dina skattepengar så råder jag dig att flytta till ett annat land.

Tack för mig!

Sannman
2011-07-06 19:01

Bobbo, en MPL utbildning är dyrare/elev än en CPL utbildning. Därmed kan fler platser erbjudas om YH kommer igång. YH ser ut att köra just klassiska ab-initio CPL programmet.

Det ryktas om upp till 55 platser.

Fördelen för de 12 som går MPL utbildningen på TFHS är att de får en akademisk grund att stå på, samt får utöva praktik ett halvår på ett host airline, med stor möjlighet till vidareanställning.

F/O
2011-07-05 10:49

Jag upprepar frågan:
Varför MÅSTE Tfhs finnas?

Om svaret är att: för att man utgår från att privata alternativ inte finns, ja då är man ju ganska far off…..

Bobbo
2011-07-05 00:28

Jag har inte förstått exakt alltihoppa kalla mig dum eller inte, men jag vill bara fråga för säkerhets skull.
Är de meningen att THFS ska gå över till yrkeshögskolan och sen efter de öka antalet platser till skolan?
Är de någon som har lite koll på de där?
Vad blir då skillnaden gentemot hur de är nu ?

Igor
2011-07-04 13:47

Ja alla som är behöriga blir kallade till första dagens tester.
Sedan går ca 100 st vidare till steg 2.
Efter det så väljs ca 50 pers. ut som får komma på intervjuer och slutgiltiga tester nere i Ljungbyhed.

TFHS
2011-07-04 12:09

Ja alla som söker blir kallade till första dagens tester om man är behörig.

TFHS?
2011-07-03 23:13

Med risk för att gå utanför diskussionen om relevans, en kort fråga till tidigare sökande bara; blir ALLA som uppfyller behörighetskraven kallade till första testerna eller gallrar dom först ut de med bäst betyg?

Sannman
2011-06-30 13:43

För att TFHS utgår från att privata alternativ inte finns….

Frågan är istället, varför riskerar folk att betala en miljon när behover är dåligt? Varför finns privata flygskolor som går med vinst när behovet inte finns?

Tänk lite nu…

Behovet för TFHS innebär kvalitetsäkrade elever som nästan alla får anställning. Det är bara acceptera faktum, flygbolagen vet vad dem får…

Sen blir många privatutbildare skitduktiga också, kanske bättre… Men med dåligt kontaktnät blire förstås svårare att få jobb.

TFHS har kontaktnät. TFHS tar inga RISKER pga eleverna får ju jobb! Wake up buddy 😛 Det är alla privata utbildare som ger överskott.

Man får väl kanske gå den tuffa vägen då och låta alla blivande piloter endast kunna gå via TFHS eller andra gratisalternativ.

Tänk om det skulle komma till massa gratis ekonomi och juristutbildnigar? Då kommer behovet också minska om massa folk BETALAR för att plugga till jurister… Privata juristutbildningar finns inte pga behovet inte är så stort. Liksom privata flygskolor inte isf borde finnas (misstolka mig inte) pga behovet inte är så stort.

TFHS var dessutom först!

F/O
2011-06-30 11:59

Vaför MÅSTE gratisalternativen finnas när det inte finns ett behov?

Balke
2011-06-30 10:08

hur många gånger kan man söka? finns exempel på elever som kommit in andra/tredje försöket?

En tanke.
2011-06-29 19:33

Jag tror att det är just det som kan vara problemet, de är begåvade och mer akademiker än piloter. Jag har själv flugit med några piloter som kan varenda millimeter på flygplanet inne och ute, pillade på allt och bläddrade i böckerna så att de nästan gick sönder.

Tveklöst en mycket intelligent och begåvad kille, men hur han ska kunna stimuleras av att sitta och glo i en cockpit timme ut och timme in fattar jag inte, det kanske är att kasta bort en begåvning?

Tycker att det krävs “lagom” av det bästa och en bra attityd, sen att flygintresse inte värderas högre tycker jag är lite märkligt.

Bara lite tankar som sagt var, “från en arbetslös pilot”.

Rallaren
2011-06-29 19:26

Håller helt med F/O. Helt absurt att skattepengar vräks ut på en utbildning där hög arbetslöshet råder. Därmed inte sagt utan att TFHS håller en väldigt hög klass. Kunde heller inte låta bli att dra på smilbanden åt wannaben som kallar sig begåvad.

Finns inga som helst problem för flygbolagen idag att få tag på kvalificerat folk. Finns massor av duktiga och rutinerade killar och tjejer i utländska flygbolag som inget hellre vill än att få komma hem och flyga i ett svenskt bolag.
Kolla bara hur många ansökningar flygbolagen får när de söker.

Stäng ner TFHS och använd våra skattepengar på ett bättre sätt!

Olle
2011-06-29 18:35

Håller med att det endast borde finnas statliga pilotutbildningar, vissa seriösa privata flygskolor skulle givetvis få finnas kvar men endast ta emot elever som blir statligt finansierade.

Det borde fungera som utbildningarna till lokförare!
Järnvägsskolan i Ängelholm motsvarar TFHS Ljungbyhed.
BFSAA,SPU motsvarar TCC(Transport Competence Center)

PER
2011-06-29 18:13

På vilket sätt binder MPL piloterna? efter linecheck har dom unrestricted mpl som är precis likvärdigt med cpl me ir, vilka ger dom hjälp om de blir uppsagda?

Sannman
2011-06-29 16:45

Nu sa jag inte att de blir de bästa piloterna, det fattar väl dem flesta? Men dem är starkt begåvade pga få platserna de konkurrerar om. Sedan om de blir bra eller dåliga piloter vet man inte förrän slutprodukten.

Vad jag menar är att gratisalternativ MÅSTE existera!

Bosse
2011-06-29 13:15

Det är väll ca: 25% av gymnasieeleverna som blir yrkespiloter?
Innan TFHS gick över till MPL så var siffrorna ca:45% på den skolan.

MPL “binder” ju piloten, får han sedan sparken så får dom ju hjälp att skaffa jobb ändå. Vilket naturligtvis bättrar på statistiken…..

F/C
2011-06-29 13:13

“Starkt begåvade”?

Tillåt mig asgarva! det är inget fel på TFHS elever, men det är inte de bästa piloterna jag känner.
Att vara befälhavare på arbetsplats i luften har inte någon koppling till huruvida man klarar av att räkna baklänges samtidigt som man bakar bullar och cyklar enhjuling samtidigt. (även om det kan vara uppskattat på en tråkig bortabas)

Sannman
2011-06-29 10:22

Bra filip!

Och MPL tror jag är helt rätt koncept. Få en type rating och praktik på flygbolag är väldigt meriterande. Jag går själv inte på skolan, gjort två försök och kommit nära senast, kommer göra ett tredje och står fast i att TFHS MPL koncept är klockren!

Varför staten vill gå tillbaka till CPL är för att det är lite billigare, och då kan fler platser erbjudas. Jag är inte emot det heller.

Sålänge det finns ett gratisalternativ så är det gott. Alla har heller inte råd att punga ut en halvmiljon, så låt de som inte vill punga ut så mycket pengar men ändå är starkt begåvade och lämpade för yrket få en chans.

F/O
2011-06-29 09:44

Svar: Jusus Adam!

Marknaden bör ha sitt att säga till om även för statliga utbildningar.
Behövs det inga personalare bör man justera antalet utbildningsplatser.

Filip
2011-06-28 22:22

Till er som gnäller över att det finns för många piloter redan:

I vilken värld behövs det en kurs i Harry Potter eller Orkidéer på universitetsnivå, som är BETALD av staten? Varför utbildar sig så många till personalare när det är ett stort överskott, det vore väl bäst att lägga ned den utbildningen också?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500