Malmö Aviation
Jag har skickat in min ansökan till Malmö Aviation… Kan någon (som jobbar där och har insyn) berätta hur det är att vara anställd på mavia? Hur är lönerna, schemat, personalpolitiken osv?
MVH// S340 F/O
svar
På “min” tid, och jag tror inte det har ändrats så var det huvudsakligen en personlig intervju, både från företaget och facket. Alla som får komma på intervju har rätt kvalifikationer på pappret, det man vill se är att det är en sund och vettig person som kan tänkas passa bra in i gänget. Kort sagt vill man hitta en kollega som man kan känna förtroende för och som man gärna spenderar åtskilliga timmar med i cockpit. Som någon annan sa, var dig själv och ge ett proffsigt men ändå sympatiskt och ödmjukt intryck. Du kommer säkert få en och annan fråga av teknisk/formell karaktär, men de brukar vara anpassade efter din bakgrund och så länge du inte är ute och cyklar helt så är det det personliga intrycket som väger tyngst. Resten kan du ändå lära dig inom bolaget.
Tack tack för svaren.
Är det en teknisk intervju eller mer personlig?
Sanningen är att det är väldigt trevligt att arbeta för Malmö Aviation, vare sig du är pilot eller arbetar i incheckningen. Vi är som en stor familj, naturligtvis gnäller vi barn på föräldrarna ibland för vi vet ju att vi vet bäst men vi blir snart sams igen.
Lönen är okej, kunde vara sämre men kunde också vara lite bättre. maxar kanske 600timmar per år men räknat i arbetstimmar eller bortavaro hemifrån kan det bli en hel del men som pilot får man ju faktiskt räkna med det. GOT och MMX har dock mindre bortavaro än BMA basen.
Vi har mellan 15-20 sommarcharter destinationer och 4-6 vintercharterdestinationer. det lär bli betydligt mer om några år iom C-seriens intåg i bolaget. C-serien blir för övrigt det nyaste och modernaste som går att åka runt med, i klass med 787 näst intill.
Förbered dig väl om du blir kallad till intervju och framför allt var dig själv.
Lycka till
RJ
Sök på forumet så finner du en del trådar som berättar en del, inte minst en tråd som ligger uppe nu ang “Sommarjobb på MAVIA”, där finns lite info om ingågngslöner iallafall. Det finns nog inga perfekta bolag men jag har inte hört mycket negativt om MAVIA, och det faktum att INGEN slutar säger ju nog sitt trots allt. Lönen är helt ok för sitt segment (bättre än TP, sämre än charter ex TUI och TC), överlag bra schema med lite övernattningar, trevligt och personligt bolag med proffsig ledning och bra renommé inom branschen och hos kunderna. Och jävligt skönt att det finns bolag som inte kör low-cost utan satsar och lyckas med bra service och kvalite på produkten. PÅ minus-kontot är väl att linjenätet är ganska litet utom under sommaren, vissa tycker inte att AVRO är världens ballaste flygplan (men vem bryr sig, snart blir det hi-tech så det heter duga med C-series) och att det tar lång tid till uppgradering – eftersom ingen slutar.