Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilotyrket – Ja eller Nej. Ni med skulder! Se hit!

Tråden startades av Hej

Hej.

Jag är grymt påläst i branschen och vet hur illa det är med egenbetald type rating, line training och allt vad det heter. Skit villkor, kontrakt, dåliga löner m.m.
Svårt att få jobb utan kontakter osv.

Har flugit ett par timmar och läser lite privat teori. Men att skuldsätta mig med blanko lån + CSN + ev jobba hårt för att lägga undan pengar. Hyra ut lägenhet, luffa lite i 2 år. När man börjar närma sig 30 strecket (2 år kvar).

Är det värt det?! Som person trivs jag bra med att leva ett spännande slitande liv där jag får flaxxa runt. Har jobbat med mycket och vet vad jag vill.

Problemet är bara pengar! Vill inte sitta där med xxxx skulder och bara skjuta mig själv i huvudet när jag inser att jag aldrig kommer få ett jobb.

Så är ni många här som sitter på BLANKO lån/CSN närmare en miljon? Som kan dela med sig hur det känns? vad jobbar ni med? Svårt att gå runt? Hoppet är ute?

Publicerad den 2011-12-12 14:45
Skriv ett svar
Antal svar: 48

svar

Nicke
2012-08-11 07:15

Hej, när jag gick min utbildning -97 så fanns det ingen kostnadsfri utbildning i Sverige. TFHS låg på is, gymnasierna hade inte kommit igång än (dessutom hade jag varit för gammal) SAS hade en flygskola men du var fortfarande tvungen att betala.
Det fanns helt enkelt inget alternativ.
Idag finns det förvånasvärt många utbildningsplatser här i Sverige. Staten utbildar nästan alla de piloter som behövs här i den närmaste framtiden.
Kommer du inte in på en av dessa kan du ju naturligtvis köpa en utbildning men tänk då på att du riskerar att bli överflödig då killarna i Rosenbad har hyfsad koll på hur många piloter som behövs och du hamnar liksom utanför dessa beräkningar.
En bra tumregel, om du måste åka utomlands för att hitta din utbildning måste du nog fortsätta att befinna dig utomlans när du ska hitta ett jobb.

Nicke

Daniel
2012-08-10 23:40

Läser just nu.
Har kommit till ATPLen som jag ska börja med påtfhs jobbar under tiden byggde timmar under ett par år genom att flyga varenda kollega på jobbet en tur över Götet. Finns skolor där man kan kuma undan för under 200 därefter så får väl bli jobb och ta det allt efterssom…

Hej
2012-08-10 09:13

Hej!

Jag tänker fortfarande. Jag har inte pengarna till att gå vidare. Kan inte ta blanko heller då jag redan har ett. Så…. för min del är det rätt svårt.

Någon annan?

mino
2012-08-09 14:46

Mycket bra fråga. är precis i samma situation och ålder. Har själv strax över 100 timmari boken och IR/ME/CPL kvar och vill mer än något annat kötta på med detta men är som du rädd för skuldberget.
Har också jobbat en massa, och hoppas förstås kunna fortsätta med det även som utbildad flygare.
Dela gärna med dig med hur det gått hittills

Ace
2012-02-24 18:41

Flygsuget? Förstår inte det, folk som har ett sånt sug för att flyga borde hålla på med segelflyg som hobby… Bespara oss andra som vill ha ett bra och stimulerande jobb era drömmar om att få vara i det blå genom att förstöra brachen genom att jobba gratis och betala för utbningarna…. Erat fel att pilotyrket suger idag!

Jan
2012-02-24 14:51

@Ordinary

Jag tycker det är fantastiskt att du efter 3000h sadlat om och idag gör något annat. Har själv 3500h och är TP kapten. Funderar ofta på annat jobb men vågar inte ta steget då jag sitter på mycket lån. Till er som funderar på att skaffa flygjobb så är det som tidigare nämnts: fundera på hur ni vill ha ert liv innan ni kastar pengarna i luften.

Ordinary
2012-02-24 13:59

Hej!
Det är synd att de flesta diskussioner OM man ska bli eller inte bli pilot rinner ut i en diskussion om lån och pengar. Vart tog flygsuget och intresset för branschen och yrket vägen? Enligt mig så är det just folk som köper sin flygutbildning för en genväg till ett statusyrke och bra lön som bidrar till denna nedåtgående spiral för piloterna. Men det kan vi ta en annan gång…

Hade jag varit du hade jag försökt komma i kontakt med killar och tjejer som jobbar som styrare eller skeppare med blandad erfarenhet för att verkligen sätta dig in i hur flygbranschen är idag (jag trodde jag visste med familj och vänner på linjen, men icke!). Och prata då inte med folk som sitter på SAS, TUI eller med fasta kontrakt på Norwegian. Tyvärr så är det ganska långt ifrån dagens sanning. Något Sveriges flygskolor verkligen inte kommer ge dig bilden av när du konsulterar dem om deras flygutbildningar (de ser ju bara vinstpengarna i en ny student, vilket enligt mig är för jävligt och de borde ta ett större ansvar. Men som sagt, det kan vi också ta en annan gång).

Om du VERKLIGEN brinner för flygandet och pilotyrket så säger jag att då är det väl självklart du ska satsa! Pengar är bara pengar men för dem kan du inte köpa lycka. Jag tröttnade och insåg att det osäkra livet utanför Sverige inte var något för mig och efter drygt 3000h på linje sa jag upp mig och flyttade hem till ett “vanligt” liv. =)

Jag får pension, har stöd av LAS och vet att jag får somna bredvid min sambo varje kväll. Livin’ the dream!!!

Erik
2012-02-24 11:16

Mycket snack i forumet, vill du något satsa på det och läs inte andras ideér och tankar då de är falska från topp till tå

Erik
2012-02-14 06:22

Man var inte så lat och hade ett nattjobb i volvo vid sidan om studierna och tjänade en hel del pengar på det, jag behövde endast låna 270 tusen från csn som går att betala av på cirka 1 år och om du tittar på SAS hemsida så kan du se att man kan söka jobb som pilot och har man flygtimmarna och turen så får man anställning. Jobba som instruktörer så länge ni inte får jobb som piloter känner många som gått den här vägen att skicka cv och tro att ni ska bli anställda är inte stor chans. Går man i en bra skola med ett bra rykte så ökar chansen. Ni måste göra intervijuer för bolaget kanske ett lämplighetstest kanske det är där ni misslyckas och försöker få andra att tro det är omöjligt.

Rolle
2012-02-04 17:31

Herr Rolle sitter redan på ett flygkneg så oroa dig inte för honom 😉

Mr
2012-02-04 17:02

Blev klar med all utbildning 2007, banklån på knappt en halv miljon.
Fick jobb mer eller mindre direkt och flög på till 2010 när jag blev uppsagt, tiden som pilot såg ut så här mellan 2007 och slutet av 2010 , anställd ,varslad, åter anställd, bolaget gick i konkurrs, blev återanställd blev varslad eller “anställd en månad åt gången” kanske är rätt ord, gav upp skiten och skaffade mig ett “riktigt” jobb.

Hade tur, flyger inte längre viserligen men fick ett bra jobb med bra lön och bland den tryggaste anställningen man kan ha i sverige. Så jag är nöjd med utvecklingen ändå.

Om rätt flygjobb dyker upp, där jag inte behöver pynta 200 000 kanske, kanske jag hoppar på det. Frågan är om det dyker upp ett så pass bra flygjobb, där man är fastanställd med en trygg anställning med vad allt det innebär.
Detta spelar givetvis kanske inte så stor roll för någon utan familj, i början på mitt flygjobb var jag glad över att flyga, men när man blev gift, fick barn mm så blev familjen viktigare, och pilot var ett vanlig jobb, inget highlife direkt, samt att leva med ett jobb där man knappt är hemma, lönen är sådär (vilken den är i början) höga lån, och en anställning som kan ta slut i morgon, fråga dig själv om det är värt det? Mitt svar är tveksamt.

Scandi driver
2012-02-04 16:32

Hadde vært interresant å høre mer om Erik Lauritzon Johansson metode for å betale ned utbildningen på 1 år….med Air Baltic lønn

Waiting for answer…

Mulman
2012-02-04 15:24

Självbilder och psykologi styr våra öden. Någon som tror att Rolle fixar ett jobb?

Klas
2012-02-03 18:47

Rolle: Tja han finns på facebook och verkar uppenbarligen jobba som pilot i alla fall så rätt bra har han ändå lyckats 🙂

Rolle
2012-02-03 18:30

@Klas: Förstår du inte att Facebook-Erik är ett forumtroll som bara snackar en massa dynga? För det första så får INTE dom flesta jobb första året. För det andra så är ingångslönen på Air Baltic ca 300 000 kr INNAN skatt per år så det tar snarare 10 år att betala av sina lån. För det tredje så har SAS inte nyanställt sedan 1999 och det finns fortfarande piloter med återanställningsrätt där. Korten på bordet, mkt snack och lite…. hockey!

Klas
2012-02-03 17:23

Riktigt kul att höra positiva inlägg här Erik och kul att du lyckats så bra! Tänkte själv påbörja min utbildning snart och hoppet om pilotjobb i framtiden är härligt att höra. Tänkte bara fråga hur du utbildade dig? Körde du PPL på flygklubb och byggde vidare eller gick du på samma skola hela vägen? Det finns ju fördelar och nackdelar med båda vägarna, själv försöker jag lista ut vilket som passar mig bäst. Hoppas kunna sätta igång till sommaren med PPL i vilket fall som helst. 🙂

Lars
2012-02-03 17:16

Med tanke på lönerna i Air Baltic så är man knappast skuldfri på ett år. Eller är det mammas och pappas villalån som tredubblades?

Galne Gunnar
2012-02-03 16:57

Tja Erik, kul att höra lite positiva inlägg!

Hur pröjsade du av hela grundutbildningen för CPLIRME och en TR på ett år som styrman på Air Baltic? gick du in som VD? Huvudägare?

Hur blev du återanställd på SAS utan att ha varit anställd där sedan tidigare?

mvh G

Erik Lauritzon Johansson
2012-02-03 12:35

Jag sitter och läser kommentarena som strömmar in av folk som inte ens är piloter för 5 öre och försöker krossa andras drömmar genom att säga att pengar är allt, faktum är att pilot branschen kommer behöva inom 5 år 100 tusen piloter i Europa. Lönen är helt okej det är inget att klaga på och man brukar vara skuldfri inom 1 år, de flesta piloterna får jobb inom 1år eller så finns det piloter som får direkt efter sin utbildning. Jag är själv pilot och betalat för min utbildning som många andra piloter har gjort, jag har haft turen att jobbat i Air Baltic och nu har jag fått jobb i SAS och jag ångrar inte en minut. Ni kan gärna nå mig på Facebook om det skulle vara några frågor som blivande piloter skulle vilja ställa. Att ni sitter och klagar på forum att ni inte får jobb låter som en individ som gör allt för att bli pilot men misslyckats på vägen och vill trycka ner andra!

...
2012-01-23 10:47

Det räcker tyvärr inte bara att vara påläst. Jag tyckte jag var påläst när jag började min utbildning. Tyvärr är man alldeles för naiv och tror att man kommer få ett jobb till slut iafall.

Jag skulle inte rekommendera någon att lägga ut 600 – 800 000 kronor för att få bli pilot. Satsa på att komma in på TFHS. Med MPL-utbildningen får du en typkurs betald samt “line-training” på ett bolag som skolan har samarbete med. Har ej någon statistik på hur många som fått stanna kvar på bolaget när de varit klara, men rent tankemässigt så är det ju det allra smidigaste för bolaget, att ta in någon som är inne i bolagets procedurer, SOP, bolagskurser och diverse än att anställa någon som inte är det.

Om du inte kommer in på TFHS rekommenderar jag att gå modulvägen. Då har du möjlighet att jobba och inte ta lån på hela beloppet. Vill du lyckas i den här branschen så bör du budgetera för att köpa en Type rating + line training + alla levnadsomkostnader som det kommer att innebära ifall du inte får jobb. Det är tyvärr heller ingen garanti att du får ett jobb, men du hamnar före alla andra 250 timmars piloter. I bästa fall har du ett jobb innan du är 35, annars sitter du med +500 000 i skulder.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500