Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Uppsala

Tråden startades av P

Blir det något av med Uppsala air?

Publicerad den 2011-12-15 11:31
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Östgöte
2011-12-18 12:30

För mycket inte nog!!!

Jag har tidigare varit böjd att stödja en flygplats i Uppsala.
Men när jag ser från era resonemang inser jag hur vansinnig iden är .
Man har ett Arlanda som redan det är för stort,
då kommer några Nationalekonomiska Genier på att bygga en flygplats till 3 mil därifrån.

I dessa ekonomkristider är det verkligen vad Europa och Sverige behöver.

Vad Uppsala behöver är inte fler flygplatser untan bättre vård,(speciellt för de mentala flygplatsförespråkarna).

Lågprisprofilen
2011-12-18 12:24

Om tanken är att locka dit Ryanair: Är Uppsalas politiker medvetna om vad det kostar? Är man villiga att teckna “avtal för marknadsföring” med Ryanair för ynnesten att få dit deras plan? Ryanair lär knappast byta Stockholm South mot Uppsala North utan att få riktigt bra betalt. Uppsalas politiker får nog vara beredda på att även betala ett bränsletillägg för att kompensera Ryanair för den skvätt soppa extra det kostar att flyga söderifrån till Uppsala.

Om flygplatsen ska stå på egna ben kommersiellt så är Uppsala för litet för att ha två flygplatser, för ja Uppsala har redan en flygplats, Sveriges största. Som nås på 20 minuter med Upptåget.

Jag tror att detta är dödfött. Om det har någon framtid så är det isåfall som nån sorts mini-Bromma. Ett litet fåtal flyg per dag till en eller två städer i Västeuropa som är viktiga för Uppsalas eget lokala näringsliv, på tider då det är kapacitetsbrist på Arlanda. Passagerarna anländer i Taxi och har snarare portfölj än ryggsäck. Man säljer på närhet, snabbhet, korta avstånd mellan incheckning och gate snarare än lågt pris. Tvivlar dock på att marknaden finns ens för detta. Arlanda är för bra.

Gunnar
2011-12-18 09:19

Fast rent samhällsekonomiskt verkar det lite onödigt att göra om Uppsala till en civil flygplats när Arlanda ligger 20 minuter därifrån – oavsett om tanken är att göra det till en lågprisbolagsflygplats. Tycker nog att både Skavsta passar bra till det. Personligen spelar det mig dock ingen roll direkt då jag bor i Skåne.

F/O
2011-12-17 22:20

Det kanske handlar om hur många som skall åka hur långt?
Fler personer bor nära Uppsala. Svårare än så är det inte.

Östgöte
2011-12-17 20:35

+/-0:
Skulle uppskatta om du inte för Östgötarnas talan. Du har nämligen inget mandat.
Orkar du inte inte åka till Arlanda så ska väl inte vi straffas.

Jag har 10 mil till Skavsta och vill inte åka 30 mil till ditt Uppsala! Du har c:a 3 mil till Arlanda
men tycker att det är för mycket, snacka om ego!

Miljö +/- 0?
2011-12-17 00:02

Vad beträffar Uppsala flygplats känns det som en väldigt naturlig lågbudgetflygplats. Närmre Stockholm än Nyköping/Skavsta och intill Sveriges 4:e strösta stad, med Gävle inte så värst långt bort. Det hade gjort Skavsta överflödig. Skavsta kunde då läggas ner och det Ryanair/Wizzair-underlag som finns kvar i Sörmland och Östergötland koncentreras till Norrköping.

+/- 0 i miljö och antal flygplatser, Stockholmare, Uppsalabor, Gävlebor och Östgötar tjänar på det, enbart Nyköpingsbor får åka lite längre. Inget dumt scenario enligt mig.

Andy
2011-12-15 19:45

Förhoppningsvis inte. Jag kan inte förstå hur man ens kan ha drivit frågan när man vet vilka summor som skulle krävas för att få den civilt duglig. I synnerhet som knappt någon flygplats lyckas gå med vinst i Svea rike.

FL
2011-12-15 19:06

Till F/O:
Sedan när har Uppsala dubbla ILS? Berätta mer.

F/O
2011-12-15 18:00

Det ligger i regeringsrätten.
Dock så har ju miljömupparna”domstolen” kommit fram till att maninte kan utesluta miljöpåverkan med en flygplats. No shit scherlock!
Så det ser väll inte så ljust ut.

Man får fortsätta att åka till Sthlm-nyköping eller Sthlm-västerås istället för Uppsala med dubbla banor, dubbla ILS, massor med hangarplats, stora terminalområden, möjlighet till direkttåg, buss och 20minuters transfer till Arlanda.

Eskil
2011-12-15 13:37

OM jag inte missminner mig så blev det en mycket negativ dom i miljödomstolen ang koncessionen, dvs hur många flygplanrörelser samt vilken storlek på flygplan som fick operera, så troligen blir det ingen större kommersiell trafik från Uppsala.

Q
2011-12-15 12:26

De hoppas väl fortfarande på att Rajjanär ska komma och frälsa dom!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500