Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tågen slutar gå!

Tråden startades av Bosse barberare.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/jultrafik/article14128118.ab?partner=wwwredirect

Men flyget går utan förseningar. Bussarna med.
Vad är problemet med SJ?

Publicerad den 2011-12-25 18:24
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

peter
2011-12-31 01:17

Japp, svensk dagspress, speciellt näringslivssidorna.

Serba
2011-12-31 01:11

Finns det inget tågforum ni kan diskutera detta på?

Annan resenär
2011-12-30 20:54

peter:

Har du någon källa eller funderar du bara?

peter
2011-12-30 12:20

Ulf Adelssohn fick snarare sparken när skiten träffade fläkten och hela systemet föll ihop. Helt korrekt. Hade han slagit näven i bordet officiellt och krävt fungerande bannät till sina tåg hade han haft min respekt. Nu valde han att stilla pyssla med sin modelljärnväg och struntade i resenärerna.

Janne
2011-12-29 23:15

Vad är problemet med SJ?

Inkompetens.

Annan resenär
2011-12-28 21:03

Till och med Ulf Adelsohn fd ordförande i Moderaterna avgick från SJ:s styrelse i protest mot deras “dans för Guldkalven” ( Inriktning på vinstintresse för ägarna och bonusar för cheferna)

Man behöver inte vara sosse för att inse att SJ har fel prioritering.

landet lagom
2011-12-28 20:47

Du verkar väldigt politisk i ditt ordval, kan du nämna en bättre stat att leva under? Ska jag se dina inlägg om sossestat som positiva eller negativa, du får gärna utveckla.
Mycket spännande.

Svar: W
2011-12-28 20:33

Utan subvention skulle biljetterna bli så dyra att ingen vill åka tåg. Endast sossestaten kan slösa pengar på det sättet.

Annan resenär
2011-12-28 17:10

JanE:

Tack för att du berättar som det är.
Vet du vad det värsta är? med att man inte Trädsäkrat?
Jo, det hade knappt behövt kosta några pengar alls.

Arbetsförmedlingen har ju sysselsättningsprogram som passar perfekt för just för sådant .
Var på ett bolag där grabben som gjorde inventeringen av ett uppköpt konkurslager kom från
nått av Arbetsförmedlingens sysselsättningsprogram, funkade jättebra.

Blir inte du och dina kollegor bedrövade över att behöva jobba under sådan inkompetent ledning?
Ni får ju ta skället medan dom tar bonusarna!

W
2011-12-28 16:47

Varför bedivs inte tåg på helt komersiellt sätt? Dvs både tågen och banorna, utan att skattebetalarna ska skuta till pengar?

JanE
2011-12-28 15:38

Jag kan hålla med om att trädsäkring av spår skulle påbörjats för många år sedan, samt att mycket inom järnvägsvärlden sköts på ett inkompetent sätt. Varför det inte skett är nog bara en fråga om pengar. Det budgeterade anslagen som banverket senare trafikverket haft har täckt panikunderhåll av trasiga växlar och signaler. Nu har vi dock en politik som försöker underhålla systemet på lite längre sikt och en av dessa åtgärder är då avverkníng av skog intill spåren. Men vi kan ju se att samma problem finns hos elnätsföretagen. Om de också hade varit framseende och trädsäkrat sina elledingar så hade nog inte 200000 hushåll blivit strömlösa av stormen.

Ett annat problem inom järnvägen är det jag kallar proletärkapitalism, nämligen att myndigheter ska upphandla trafik på och underhåll av järnvägen. Det blir aldrig bra när den som bjuder lägst ska utföra ett uppdrag. Antingen ska vi ha ett statligt monopol med hänvisning till samhällsnyttan eller så ska trafiken köras helt på kommersiella grunder. Nu har vi en situation där vi blandar dessa sätt och resultatet är ju som vi kan se inget vidare. När det gäller upphandlingar så finns det en stor inkompetens samt naivitet hos banägare och länstrafikbolag.

Annan resenär
2011-12-28 12:34

JanE:

Du verkar ju vara en förnuftig person. … Kan du förklara för mig som inte förstår?
Varför rensade man inte bort dom träden som nu ligger på spår och ledningar i förväg?
Alla vet ju att det kommer stormar som fäller träd vart och vartannat år.
Har man medvetet inte brytt sig eller trodde Banverket att dom skulle försvinna av sig själva?

H
2011-12-28 10:33

Tåg, och även buss, är inga bra transportmedel för sträckor längre än 30-40 mil.
Lägg ner stora dela av SJs verksamhet är mitt råd.

JanE
2011-12-28 09:51

SJAB är ett aktiebolag som till 100% ägs av staten. Det gamla Statens Järnvägar finns inte längre kvar. Så SJ är bara ett i raden av bolag som ägs av vår kära stat, precis som Vattenfall, SSAB med flera.

Sedan om träd som faller över spår och kontaktledning så har det påbörjats med röjning, den sträcka jag kör, Gävle-Upplandsväsby är till ca 90% fri från träd som kan falla över spår och ledningar, vi hade heller inga störningar på den sträckan vad jag vet. Men det finns ju några mil järnväg i landet så det är ett arbete som kommer att ta tid då det blir många hektar skog som ska avverkas.

Ett förtydligande om mitt förra inlägg: Bränsleförbrukningen som jag skrev “mer än en liter” ska vara lite mer än en liter. 1,1 liter jet a-1 för att vara ganska exakt.

Annan resenär
2011-12-28 09:40

Runar:

Att man låter träd stå kvar farligt nära järnvägens elledningar är inkompetent när man vet att Sverige drabbas regelbundet av stormar som fäller skog.

Att medvetet ställa sig och försvara uppenbar inkompetens får det bara att se ut som planerad förskingring av skattemedel.

Tekniker
2011-12-27 22:55

Vadå att tåg är miljövänligt? Spår, bangårdar andra järnvägs-anläggningar har ödelagt mer Natur än alla naturreservat tillsammans har räddat.

Varför måste alla järnvägsspår i vårt annars rena land vara skitiga? Det kan knappast vara en naturlag.

Tekniker
2011-12-27 22:48

Hur kan man skylla på att “träd faller över ledningarna”. Det kan väl inte vara raketvetenskap att hugga bort träd som riskerar att skada ledningarna om dom stormfälls. Anställ folk med sunt bondförnuft i stället för att kandidera till VM- i bortförklaringar.

Inga problem om man kan
2011-12-27 22:12

http://www.youtube.com/watch?v=frBh5vO_2g0

Ni har knappt vinter och kan inte ens klara av det. Supersvagt!

Lär er av youtube ovan.

F/O
2011-12-27 20:39

Staten är huvudägare i SJ som dessutom åker runt på uppdrag av trafikverket.
Om det är problem med strömmen så får man väll sätta in diesellok eller bussa/flyga upp resenärerna? Eller kanske skicka ut folk som röjer upp på spåret?

Eller så kanske Banverket får ta betalt vad som krävs för att få skiten att fungera om inte skattepengarna räcker? Eller vill folk inte åka miljötågen då?

Sj redovisar väll vinst och delar ut bonus i vår endå.

Tekniker
2011-12-27 13:09

JanE

Om SJ inte är statens(dvs svenska folkets) järnväg då borde dom rimligen byta namn.
Förslagsvis kanske RKBJ( Risk Kapital Bolagens Järnväg).

Annars är ju namnet falsk marknadsföring.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500