Utfasningen av SAS MD82 -vad ersätter?
Hej!
Har en fundering kring SAS kvarvarande MD80. Läste för ett tag sedan att 13 stycken sålts till det amerikanska Allegiant Air för leverans relativt snart. Vet ni insatta vilka plan som eventuellt ersätter dem, eller drar de bara ner på trafiken? Hörde för något halvår sen att Sas skulle köpa A320 neo, men jag fick intrycket av att det skulle dröja ett tag innan de levererades. Någon som sitter inne med svaret?
Trevlig helg!
Erik Johansson
svar
ATR 72 bör passa SAS kostym bättre och har ju blivit en populär maskin här i norden ser det ut som!
Den storleken räcker ett bra tag framöver för SAS att växa i!
Sas har fått nya 737 kontinuerligt och vissa md har parkerats, no problems.
I STO ersätts de med B737NG och CPH med leasade A320. Utfasning pågår också av B737Classic i OSL, de ersätts av B737NG.
SAS har 19 B737NG och 10 A320 på väg in, plus eventuellt 2 A321 som man leasat ut till Spanair tidigare.
Ellar har helt rätt! Ciao!
Det är den nya Airbus A320neo. SAS har beställt 20 stycken och deras bas kommer att bli Köpenhamn Kastrup. Och de börjar levereras från 2016.
I ARN og OSL erstattes ældre 737 og MD80 af 737NG. I CPH udfases de sidste MD80ere i løbet af et par år. I december ankommer det første indhyrede A320 af ca 10 plan af samme typ. Disse bliver erstattere til de sidste MD80 i SAS’ flåde. Fra 2016 til 2019 leveres 30 stk. helt nye A320NEO, der erstatter samtlige A320 Classic (nuværende 319, 321 og indhyrede 320). Dermed vil SAS kortruteflåde bestå af A320NEO og 737NG samt CRJ900NG.
20 stk A-320 leasing frå Airbus, brukte f.d. i et Indisk bolag-tid for innfasing ukjent
Dom levereras mellan 2016 och 2019 så det blir nog neddragningar framöver. Eller så kommer de befintliga planen att utnyttjas fler timmar per dag.
Dom ersätts med Airbus 320, som börjar komma nu till våren.
SAS behöver inga mer plan och klarar sig gott utan MD-80