Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Jobbar piloter för mycket?

Tråden startades av Andreas

Vad jag har förstått flyger europeiska piloter enligt lag inte mer än 900 h/år. Hur kommer det sig att så många piloter anser sig jobba alldeles för mycket? Borta från familj, dåligt socialt liv osv. Jag syftar främst på piloter med bas relativt nära sitt hem.

Säg att en pilot skulle jobba ca 240 dagar/år (5 dagars veckor med 4 veckors ledighet). Då blir det i snitt 3.75 aktiva blocktimmar/dag. Låt oss nu säga att han ibland flyger upp emot 11 timmar en dag, skulle inte det i sin tur leda till ca två arbetsdagar ledigt? Detta är ett väldigt simpelt exempel, men jag hoppas ni förstår hur jag tänker.

Är det väldigt mycket extra tid kring varje flygning? Vad jag har förstått så är det inte det, därav min fundering.

Tack på förhand!

Publicerad den 2012-02-29 01:35
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

vila hemma?
2012-03-01 22:06

Kan inte flygande personal göra som resten av alla arbetande människor och vila hemma? man anpassar livet till jobbet INTE tvärtom, då kan man byta till något mer fördelaktigt.

Asda
2012-03-01 19:00

En CEO skall heller inte nedgradera en kapten till styrman för att kaptenen går hem då han är utmattad och inte i stånd till att flyga.
Men det händer ändå !

Aq
2012-03-01 17:12

@Vemsfel: tror du på det själv?

Vemsfel?
2012-03-01 12:27

Givetvis har du rätt i det du säger, det optimala vore om de flygoperativa gränsvärdena vore absoluta och att utnyttja maxgränser skulle ligga inom det vetenskapliga säkerhetsspekrumet.

Nu har ju EASA påverkats oerhört av operatörer som sett kortsiktiga vinster med att utnyttja personalen mer. Studier saknas nästan helt före beslut. Så dyker det även upp bolag där pilotkårer trycker på för att få längre tjänstgöring (bra mycket mer än 60 tim) i sträck för att sedan kunna få sammanhängande ledighet (ett större norskt företag). Trovärdigheten för den ena eller andra sidan blir då dålig och mindre bra beslut fattas.

När SMS införs kommer myndigheten att utvärdera om operatörerna HAR ett system och OM det FUNGERAR. Operatörerna ska då visa att de genom rapporter och riskanalyser hittat problem och att de tagit action på dem och att dessa actions i slutändan också har gjort att risken har minskat. Detta kommer krävas redovisning av för att få behålla sitt AOC.

Så om alla piloter som känner sig “gränsfall för trötta” i tjänsten skriver rapporter och lämnar anonymt (om de är rädda för repressalier) till Safety Manager i bolaget så skall en riskanalys tas fram utifrån denna rapport. Fortsätter rapporter komma in och bolaget inte gör något åt situationen har vi ett icke fungerande SMS och i slutändan ett icke AOC.

Detta SKALL följas upp av myndigheten och bolagets Principal Inspector.

Jan Eliasson
2012-03-01 11:27

Visst vemsfel? fair enough. Men vi står inför ett paradigmskifte vad gäller detta yrke när fler och fler piloter jobbar på kontrakt. Din beslutsförmåga kan lätt dimmas när ditt beslut att inte flyga kan innebära avsked dagen efter. Befälhavaren har alltid yttersta ansvaret men vi vet genom studier att max och min gränser blir mål för både piloter och operatörer. När avbröt du senast en inflygning över och inte på minima, vid marginellt väder?
Alla i kedjan ska ta sitt ansvar men en myndighet bör sätta gränser som är rimliga och det har inte gjorts i detta fall.

Janne

vemsfel?
2012-03-01 09:43

@JanEliasson

En av förutsättningarna för att bli pilot är att man har en stark ansvarskänsla och kan fokusera på sitt arbete även under stressade situationer.

Det här innebär, som du säkert håller med om, att om befälhavaren eller någon annan i besättningen skulle känna av en trötthet som medför att de inte kan utföra sitt arbete på ett säkert sätt så skall de stanna på backen.

De som frångår detta kan med all rätt fortsätta att argumentera för piloternas tråkiga situation med lång bortavaro från familj och “jobbiga” pass, men inte med att det är förenat med fara för säkerheten att flyga långa pass.

De har ju accepterat riskerna själva!

Om du super ihjäl dig så kan du inte heller skylla på att det inte fanns en maxvolym sprit som man lagstadgat fick dricka.

Som svar på din fråga. Trillar ett flygplan ner pga trötta piloter är det först och främst pilotens fel.

I SMS-anda kan man självklart därefter koppla felet vidare till management som schemalagt flygningarna, fackföreningar som inte stått på sig och krävt kortare arbetstider, dåliga riskanalyser av FRM, samt en regel som indirekt ger en känsla av att det “går bra” att ha så långa pass.

När jag gick flygutbildning för många år sedan fick vi lära oss en ordlek,
– Vem har vad i vilken hand?
Svar: Befälhavaren har ALLTID ANSVARET i SISTA hand!

ACE
2012-03-01 00:56

Folk borde sätta sig på en stol i 12 h(arbetstid, inte flygtid) och titta ut genom fönstret och få lösa lite mattetal då och då och svara på några frågor via telefon så ska vi se om de somnar till eller inte under 5 dagars x 47 veckor…

HQ
2012-03-01 00:51

Själv har jag kört lastbil land och rike runt, där får man inte köra mer än 4.5 h sen minst 45 min rast och sen 4.5 h igen, sedan måste man ha minst 8 h vila innan man får köra igen. Till det så kan man tex ha lastat lastbilen 2 h före och sen lastar av i 2 h så man jobbar ju längre än vad man faktiskt kör, precis som i flygyrket. Så även fast jag bara får köra min lastbil i 9 h så kan min arbetsdag vara som i det här fallet 13 h och då är man trött!

Sen började jag på ett annat jobb där där vi schemaläggs i 14 h vissa dagar och jobbar 38 h veckor. Men det var mycket jobbigare att köra lastbil än att gå runt på marken i 14 h, ibland har jag även hänt 16 h dagar och det är ändå lindrigare än att köra lastbil… Tex förra året i februari jobbade jag 250 h och jag klagar inte på det…

Nu jobbar jag även som styrman och på förra jobbet för att ha råd att betala mina räkningar. När vi har en 6 starter och landningars flygdag så har vi kanske en flygtid på 7 h då har jag aldrig varit så trött som jag är då! Vi jobbar totalt 11-12 h från vi kommer till flygplanet tills vi går därifrån. Även fast jag jobbar “mindre” tid än mina 2 tidigare beskrivna arbeten så har jag aldrig varit så trött/sliten som jag är efter ett sånt flygpass!

Så ni som inte är piloter eller vet hur det är att sitta i cockpit 5 dagar i veckan behöver inte slänga ur sig kommentarer om vårat yrke då de omöjligt kan veta vad det är de kommenterar!

Mvh lastbilchaffisen/knegaren/piloten

Tekniker
2012-02-29 20:55

Om nu piloter mest ändå sover under sin arbetstid då kan det väl knappast vara något problem med att göra den lite längre. Då skulle dom ju kunna bli mer utvilade ju mer dom flyger.

Varför tar man ett jobb som i princip handlar om att resa men sedan klagar på att man är borta hemifrån?

Hur har blivande piloter egentligen resonerat, hade dom tänkt sig att mest flyga hemikring?

Tekniker
2012-02-29 20:43

och?

Om du inte kan förstå skriven text med hänvisning till att du inte går på dagis så bör du nog vända dig
till en pedagog!

Flygvärdinna
2012-02-29 16:48

Att RED
Jag tar alltid god hand om cockpit:-). Det är dom som flyger mig “hem” safe and sound till familjen.
Tips till andra värdinnor: Kaffe och hembakade kakor håller piloterna vakna!

Jan Eliasson
2012-02-29 15:19

@vemsfel
“EASAs regelverk ger en maxtid för arbete, många arbeten (ex. läkare) har ingen maxtid alls. Flyget är med andra ord inte extremt i den bemärkelsen.”
Helt fel!
Alla yrken inom EU har en max arbetstid på 13h (om jag inte minns fel) och jag tror att det krävs minst 11h vila mellan skift.
Detta direktiv hade Sverige dispens ifrån fram tills för några år sedan. Många landsting fick då kris då denna maxtid enligt EU gällde även läkare och då även jourtid i hemmet. (om någon läkare här på forumet vill rätta mig så tackar jag ödmjukast)…

Sen en sak till vemsfel. Nästa gång ett flygplan ramlar ner pga. trötta piloter ska vi då skylla facket, de individuella piloterna, operatören eller den myndighet som godkänner regler som tillåter 16h arbetsdagar för piloter…..

Janne

Red
2012-02-29 12:07

Flygvärdinna: Du verkar vara en glad pingla. Kanske ses vi i cockpit snart. Sånna som dig som vi behöver 😉

Hälsningar

Nybliven pilot

Ploten
2012-02-29 12:01

En normal dag för mig från incheck till utcheck är ca 10,5-11 timmar. Då har jag avverkat 4 leggar och loggat ca 6,5 timme blocktid. Sen är jag alltid på plats i god tid före incheck, ofta ca en halvtimme innan. Det tar ju en stund att gå igenom säkerhetskontrollen etc och är det något strul/dåligt väder så tar förberedelserna lite längre tid.
Ibland får man teknik och då blir dagarna mycket längre och flygtiden mycket kortare. Det funkar ok de flesta dagarna men ibland känner man på sista leggen att man är trött och att man gör små fel. I det läget presterar man inte 100% om något allvarligare skulle hända.
Finns studier där man jämför trötthet med alkoholpåverkan där enda skillnaden är att alkohol i blodet går att mäta och ger ett exakt resultat. Dock så kan det variera individer emellan hur pass mycket man påverkas av alkoholen, men det är svårare att mäta, precis som trötthet.

Pelle
2012-02-29 11:59

Befogad fråga, men de som frågar har oftast aldrig provat på att jobba som pilot. Dessutom är det skillnad på max block tid (900) timmar och max Duty tid. Det är Duty tiden som gör det intressant. Sen är det konstant hopp mellan extrem morgon (0400 incheck), till morgon, mitt på dagen, eftermiddag, kväll och natt. Man kan aldrig jämföra en pilots arbete med ett vanligt jobb. Det är en helt annan miljö som du ständigt vistas i och som inte är vänlig för människokroppen alls. Så är det bara och de som inte förstår har aldrig provat på att flyga 6 leggar på en dag. De som ifrågasätter jämför oftast bara med sig själv…. “1800 timmar, det låter inte mycket, önskar jag kunde jobba 37.5 timmar per år också”. Allt är relativt och i själva verket är belastningen för kroppen mycket mer än 1800 timmar per år. Om det hade känts som att jobba 1800 timmar per år så hade jag varit mycket nöjd med mitt jobb. Jag hade vanligt jobb innan jag började flyga och vet hur det känns att jobba vanliga 40 tim veckor. Det går inte jämföra jobben.

Pellejöns
2012-02-29 10:47

Ska en kapten verkligen särskriva på det där viset?

Flygvärdinna
2012-02-29 10:03

Jag kan intyga att piloterna jobbar otroligt mycket!!!!!! På mindre flygtyper är det start och landning ett 6-7 gånger på ett arbetspass, och dom ska vara alert hela tiden.
På större flygtyper med längre flygningar och då dessutom nattflygningar. Hur tror ni att det känns att stirra ut i en nattsvart himmel i flera timmar?

Jag har en stor respekt för piloterna och jag beundrar dom för deras otroliga kunskap och goda humör på deras långa dagar.

Vemsfel
2012-02-29 09:50

Någon i tråden hänvisar till EASAs kommande regelverk som ger möjligheten till 16 tim arbete.

En annan i tråden undrar hur många arbeten det finns där man kan jobba 60 tim i sträck utan övertid.

Vad har dessa två ovan gemensamt?

EASAs regelverk ger en maxtid för arbete, många arbeten (ex. läkare) har ingen maxtid alls. Flyget är med andra ord inte extremt i den bemärkelsen.

Ang. övertid så har regelerket inget med det att göra alls utan det är en facklig avtalsfråga som hanteras lokalt (eller på högre plan), dock utan inblandning av EASA eller Transportstyrelsen.

Har piloter och deras fack varit så svaga att de inte lyckats förhandla fram ett avtal som ens ger övertid när man passerar normal veckoarbetstid (40 tim)?

Det är tufft att flyga 12 – 14 tim i sträck, inte alls bra. Kan man då verkligen bara skylla på EASA eller är det så att alla piloter måste sätta ner foten, utnyttja unfit for flight och kräva avtalsmässigt rimliga flygtider?

Ingen pilot kan hävda att de totalt på året jobbar för mycket, int om de verkligen börjar räkna. 1700 – 1800 tim/år är normal arbetstid och då tillkommer även i dessa fall resor etc. Det är de skiftande tiderna, från tidiga mornar till sena kvällar, nätter och ibland väldigt långa pass som är krävande.

Visst kan man genom lagar och regler styra upp även detta men i ärlighetens namn, vill vi ha fler lagar som styr oss i Sverige. Max timmar i bil/vecka (inkl. även privat körning), max antal glas vin (även privat), minimum tim sömn per natt (sömntabletter om man inte kan sova utan)? Mycket är farligt och det är därför vi som individer måste bestämma våra egna gränser och sätta ner foten om det blir farligt.

Ni kanske säger, -jag förlorar jobbet om jag inte följer arbetsgivarens krav. Då säger jag, -är det farligt att jobba för länge har ni som krav på er att inte ställa upp på den cirkusen och markera, även om ert jobb är i fara. I och med att ni i slutändan ställer upp visar ni tydligt att ni (som ansvarfulla personer) accepterar de risker er arbetsgivare vill att ni tar och att det därmed inte är så farligt som man kan tro. Hela argumentationen blir tandlös och ni får svårt att nå ert mål.

Mitt råd, säg ifrån om ni blir schemalagda på ett orimligt sätt och sätt press på era bolag, i annat fall har ni ju redan accepterat riskerna som rimliga.

Kapten
2012-02-29 09:19

Hej,
Först skall du lägga till incheckning 1 timma innan flygning samt utcheckning
30 min efter flygning sedan alla passiva transporter
mellan hotell, olika städer , alla sim pass, nödträning, stby. m.m.
Gör du det kommer arbets tiden bli mkt mer.
Glöm heller ej att det ofta är ett arbete med oregelbundna arbetstider
vilket omöjliggör samma arbetstid som normalt kan fås ut vid arbete 9-17.
Arbetar du tex på en oljeplattform är du på 2 veckor och får sedan
3 veckor fri!
Jag älskar mitt jobb men är många gånger helt slut efter jet lag, natt pass och
skift mellan natt morgon arbete.
Mvh
Capt 330

Jan Eliasson
2012-02-29 09:04

Få ens någon pilot klagar på 900h per år. Som någon sa så behöver du ju bara flyga runt 3h per dag och ändå få rätt så mycket ledig tid.
Problemen börjar med veckoarbetstiden som är begränsad till 60h (arbetstid). Blocktids gräns på 100h på 28 dagar. Lägg till att du två gånger i veckan får planeras till 14h (arbetstid) som vid försening får gå upp till 15h och om EU får som de vill upp till 16h.
Nu du Andreas börjardet bli väldig långa dagar!
Då kanske du säger att “om man flyger så mycket räcker ju inte 900h blocktid per år särskilt lång” och du har helt rätt. Men i Skandinavien är flygningen för de flesta bolag väldigt säsongsberoende. Så utnyttjar man en pilot fullt på sommaren så “räcker” blocktimmarna även på vintern när man tenderar att flyga lite mindre.
Så nu till er som inte flyger. Hur många av er har i ert avtal 60 timmars arbetsvecka utan övertid? Vilket annat jobb får du vid oförutsedda händelser jobba 16 timmar i sträck utan rast?
Ta ett vanligt industriavtal. Lägg till skifttillägg, köp bort industrisemestern, betala övertid 20 timmar i veckan. Räkna sedan ut vad man skulle tjäna och jämför gärna med en pilot så ser du snart att de många piloter är underbetalda.

Janne

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500