Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Frågor till (riktiga) piloter

Tråden startades av Fredrik

Hallå hallå.

Först vill jag bara klargöra meningen med denna tråden, jag vet att det finns många liknande. Men jag vet också att 95% av svaren skrivs av oinsatta individer utan erfarenhet och utan korrekt fakta.
Därför ber jag så snällt jag bara kan, ni som inte vet något om frågorna jag ställer, snälla svara inte. Detta forum har ett överskott av folk som utger sig för att vara någon dem inte är, jobba med något man inte jobbar med, och ta fakta och information från sitt fantasifulla sinne.

Så till sak då, jag är en 19-årig kille som skall börja en trafikflygarutbildning i Augusti (privat finansierad) och jag har lite frågor angående arbetslivet. Om någon känner sig manad att svara så svara på det ni kan/vill och lämna resten osagt.

Hur svårt är det egentligen att få ett första jobb idag? (eller om två år rättare sagt).

Är stressen så hemsk som den beskrivs? Jag vet att det skiljer enormt mycket från bolag till bolag, men rent generellt sett, när man har några års erfarenhet och förhoppningsvis ett jobb på ett bra bolag.

Vad tjänar DU som kapten/styrman, vad har du för erfarenhet, vad flyger du och för vilket bolag? Beskriv gärna ditt schema och din väg till nuvarande jobb.

Blev en väldigt lång text, ber inte om lika långa svar!
Och än en gång, snälla, om du inte är yrkespilot eller f.d så svara heller inte. Jag hoppas på lite vägledning och klargörning.

Publicerad den 2012-03-01 19:03
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

G
2012-03-10 12:25

@Loffe Jag visste inte att det var så. I och med att det utvecklas nya flygplan så låter det inte omöjligt…

@Pelle Jag har villig att jobba varsomhelst.

Pelle
2012-03-10 10:29

Jag börja min utbildning för ca 7 år sedan utan att känna någon överhuvudtaget innom flyget. Efter utbildningen var det svårt, men sakta kom jag vidare. Idag flyger jag turboprop i Europa som kapten. Siktar nu på att komma in på ett större bra företag, men det går lite motigt, men förr eller senare ska det nog ske.
Är man beredd att vara utomlands ett tag för att komma igång, tycker jag man skall köra på med pilotstudierna. Det har varit ganska tufft men jag tror faktist inte jag ångrar min väg. Jag är nu runt 30 år och har nu ett schema som funkar, även om vill vidare..

Kapten
2012-03-10 09:27

Ordlista
Raring= rating
Mvh
Kapten

Loffe
2012-03-09 18:17

Helt klart fast i det här fallet är rätt attityd = ok att betala för att flyga. Och nej jag pratar inte om grundutbildning utan om det som händer sen där kunskap och erfarenhet ej värdesätts utan den som är beredd att betala mest samt jobba under sämst villkor har störst chans oavsett vem man känner eller hur bra man är på att flyga.

Klas
2012-03-09 16:59

G, att få 100% på flygproven räcker inte och att klara uppflygningen på första försöket är ju en självklarhet… det är inget som gör att du står ut mer än andra. Det finns 100 tals nya piloter med liknande kvalifikationer som söker till Ryanair, fler än var bolaget behöver.

När jag började på Ryanair för 9 år sedan så såg dom väldigt positivt på att man jobbat som flyginstruktör. Men detta var ju ett tag sedan och kan ha ändrat sig.

Hoppas det går bra för dig men ta ingenting för givet när det gäller flyget och ha alltid en plan B.

737
2012-03-09 16:06

G: Det är inte alls klart som fan att man betalar för sin egen utbildning. När det finns så extremt få jobb som det gör kanske man inte vill sitta där utan jobb med 500 000 – 1 000 000 kr i skulder. Lägg sedan till 10 000 – 50 000 kr om året för att upprätthålla certifikaten samt eventuell type rating. Kan va värt att tänka på.

G
2012-03-09 14:59

EA: Jag gör ju inte psykologtestet för att någon ska bry sig, jag gör ju det för min egen skull, så att jag verkligen vet. Nu vet inte jag hur intervjuerna går till hos Ryanair och andra bolag, men det skulle kännas surt att kugga.

BFSAA kan jag strunta i, har inte gjort tillräckligt med research. Vad kostar det att ta CPL/ME/IR hos Kungsair?

AÖ: “cert som ska underhållas under tiden”, den biten har jag inte tänkt på. Men jag får se hur det blir.

Loffe: Klart som fan att man pröjsar för sin utbildning när staten bedriver en flygutbildning med 10platser. Man ska ju jobba med det man brinner för och med rätt attityd har man större chanser.

Klas: Nu vet inte jag hur Ryanair och andra bolag väljer ut personer, men jag skulle jobba stenhårt med att sticka ut i mängden dvs. satsa 100% på flygproven, klara uppflygningen på första försöket etc.

Kapten: Definiera gärna hur en bra personlighet ska se ut?, bolag som betalar typerating åt en?, är inte det numera sällsynt?, ge exempel på vilka.

Loffe
2012-03-09 08:38

Tyvärr tänker en del personer bara ca en kvart fram i tiden. Inte nog med att de pröjsar för att arbeta, de lånar pengar till det dessutom. De tror att allt ordnar sig bara de får ett jobb. Det gör det inte.

Kapten
2012-03-09 08:22

Hej,
Om alla ger katten i att betala för att få arbete utan låter flygbolagen stå för det som bör vara deras
kostnad så får man in de piloter som man vill ha och som passar och inte De som har eller lånar pengar för att köpa sig ett jobb.
Skall ni söka er ett annat arbete går flygbolagen på er personlighet och utbildning i första hand.
Det finns flera bolag som betalar raring med lön under tiden.
Mvh
Kapten 330

2012-03-09 00:17

G: Nja det är långt från alla som får intervju även om man uppfyller kraven. Det är lite av ett lotteri som det ser ut nu.

Hur många platser kommer det att bli per plats på högskolan sen? 100? 200?

Hur ska du samla pengar till en typutbildning (200k, ofta mer) med över en halv miljon i skuld och cert som ska underhållas under tiden?

Klas
2012-03-08 22:20

G, nej alla får inte gå på intervjun.

Bara för att du möter deras krav och är villig att betala så betyder inte det att du får komma till intervju.

Ryanair har flera tusen ansökningar och 98% har kraven och är villiga att betala. Ryanair har inte tid att låta alla komma på intervju även om dom vill ha dina pengar.

EA
2012-03-08 21:59

G:
Nej alla får självklart inte komma på intervju hos Ryanair. Vissa får, andra inte.
Har du kuggat ATPL prov, uppflygningar så kan du glömma intervjun direkt. Har du klarat allt på första så har du chans till intervju men även där är det lite lotto.
Sen ska du klara intervjun och simulatortester, kan inte påstå att det var så jättesvårt men kan du inte flyga bra så blir det inget helt enkelt.

Tycker din utbildningsväg verkade bra, men skit i psykologtestet och BFSAA. Dyra och ingen bryr sig om det där psykologtestet. Ta det billigaste som har bra rykte (Kungsair) och spendera hellre pengarna på att flyga lite själv och hålla dig i trim.
Lycka till!

G
2012-03-08 19:16

737: I see, men alla får väl gå på intervju (Ryanair), om man nu inte har gjort en massa omprov, dålig engelska, etc

AÖ: Om man ska vänta ett par år kan man lika gärna vänta tills yrkeshögskolan startar den nya trafikflygarutbildningen. Å andra sidan samlar man pengar för typerating…

737
2012-03-08 14:59

G: Klargörande kring fråga nr 4

Du kan inte “köpa” en type rating utav Ryanair. Du måste söka jobbet som vilket annat som helst och de har tusentals ansökningar. Har du sedan tur blir du kallad till en intervju som du måste betala för. Klarar du den blir du erbjuden ett kontrakt och får då betala kostnaden för ratingen och allt runt omkring.

http://www.ryanair.com/se/careers/job/10002

2012-03-07 22:47

G: Mitt tips är att jobba stenhårt ett par år och lägg undan 10-15 tusen kronor i månaden minst.

Lån på över 200k börjar svida när man har flyttat hemifrån ifall du bara har en vanlig halvhygglig knegarlön. Lån till en TR är då långt borta om inte dina föräldrar ställer upp med ett avbetalat hus i pant (rekommenderas inte).

Från min klass om ca 20-25 pers för en knapp handfull år sedan är vi endast tre som har fått jobb. Och alla har fått pynta TR.

Jag vill inte skrämmas eller vara pessimist på något sätt men det gäller att göra rätt från början om man inte vill ha det väldigt surt på slutet.

G
2012-03-07 21:56

Jag är också 19år och funderar på att utbilda mig till trafikflygare, men jag har en hel del funderingar…

1. Det första man borde göra innan man sätter foten i branchen är att göra ett lämplighetstest?, så att man verkligen vet om man är lämplig som pilot eller inte. Det känns ju rätt värdelöst att genomföra en dyr utbildning och sedan kugga på flygbolagets tester. Kostar ca 5000kr.

2. Medical Class 1, Denna undersökning kostar ca 6000kr. Funderar på att undersöka mig i England för ca 250£ (350£ hos Gatwick). När man gör en undersökning är det så att man antingen blir godkänd eller ej?, brukar flygbolagen undersöka det medicinska intyget djupt?

3. Modulär utbildning. Funderar på att ta JAA PPL i USA då det är betydligt billigare än i Sverige för ca 40.000-50.000. ATPL vid Lunds universitet (Kostnadsfri), dessutom så kan man jobba vid sidan om. Bortsett från teoriprov (10.000kr), vad är det för uppflygning man gör?, vad för kärra kör man?.
Det som fattas är CPL, ME, IR, MCC, alla dessa går att ta hos bfsaa för 264.00kr.

4. Dags att söka jobb hos de större bolagen, men de kräver Type Rating, dessa kostar väl ca200.000-300.000kr samt ett antal ME-timmar. Man kan köpa typerating via Ryanair, men då kräver de ingen erfarenhet

Finns det bolag som betalar typerating åt en i utbyte mot att man jobbar gratis åt dem, eller hur fungerar det?

Svara gärna på alla frågor och rätta mig

Rune
2012-03-07 11:52

Lönespannet är i Sverige idag: Från i princip ingenting till 100 000:-/månad (äldste kapten i SAS)

Rådet du fick nedan: Att låta någon eller några ärliga, som inte är rädda för göra dig ledsen, kolla vad du verkligen är för person är riktigt bra. Som tumregel kan man säga att de som inte får jobb har någon eller några “issues” som gör att varningsklockor ringer hos arbetsgivarna. Sen gäller som alltid att det finns ingen regel utan undantag. Det finns “idioter” som är kaptener i SAS, TUI och Norwegian idag och det finns “stjärnor” som är arbetslösa.

Men: Har du rätt personlighet, är beredd att betala cirka 700 000:-, kan acceptera ett kringflackande liv i 10 år och är beredd att flytta utomlands för gott (Asien eller Mellanöstern). Då kan du få en ganska behaglig tillvaro. Vill du inte lämna Sverige så kan det gå bra, men troligare är att du får harva dig fram på låg nivå väldigt länge.

Sen ska du passa dig för typer som kallar sig “SAS-hatare” och liknande. Riktiga piloter, med rätt attityd till flygning och säkerhet, respekterar alltid branschkollegor från alla bolag. Vi vet att alla gjort sina egna val efter sina förutsättningar och möjligheter. Jag som SAS-pilot hyser den största respekt för alla de som flyger i NextJet, Golden, Ryan, Lufthansa eller Emirates.

De riktiga motståndarna är ruffliga flygbolagsägare och oförstående myndigheter.

Palle Kuling
2012-03-06 23:11

Hej Fredrik. Här får du ett ärligt svar på en ärlig fråga.

Jag flyger turboprop sedan 6 år tillbaka och har sett lite av branschen.

Fråga 1: Vad som är ett jobb är idag lite flytande. Många nya tycker det är helt okej att betala sin egen typinflygning och att betala för att få flyga de första 250 timmarna. Det är inte ett jobb, det är en tjänst man köper. Riktiga jobb är idag mycket ovanliga och svåra att få tag på och mycket pekar mot att det kommer bli sämre tillgång på dem framöver.

Fråga 2: Stressen beror mycket på var man är. Charterbolag (tui, nova etc) har i regel ett betydligt bättre schema än reguljära bolag där man idag kan jobba ohyggligt mycket. Stressen går att leva med de första åren men det blir fort gammalt och inom 5-6 år börjar man fundera på när man skall ha tid med allt annat.

Fråga 3. Jag tjänar efter 6 år 24500 kronor i månad. När jag började, hade jag en ingångslön på 30000 kronor i månaden. På 6 år har jag alltså gått ned i lön, men det är för att jag flugit på många olika bolag under den här tiden. Frågar man någon i ett annat yrke så anser man nog det vara en rätt dålig löneutveckling. Till skillnad från vanliga jobb måste man börja om sin löneresa varje gång man byter arbetsgivare. En ingenjör eller liknande tar oftast med sig sin lön och byter jobb just för att få en högre lön hos den nya arbetsgivaren. Det här är något som kommer sig av att alla piloter är lika mycket värda och vi kan därför inte ha individuell lönesättning. Därför följer vår lön helt enkelt en lönestege som gör att alla får samma löneökning. Det är ungefär samma modell runt hela jorden och det vi i Sverige kallar för lönestege heter utomlands payscale. Samma samma. Hur den är utformad styr väldigt mycket i förlängningen.

Efter skolan har alla lika möjligheter men vi måste själva styra vår egen båt så att säga. Den som är påläst och engagerad hittar snart en sysselsättning som leder vidare i karriären. Man kan inte titta på andra och göra likadant, utan man måste hitta sin egen väg. Jag valde att flyga turboprop eftersom det var det som erbjöds när jag var klar. Min klasskompis fick jobb på jet direkt och flyger nu 777 på Emirates. Jag hade inte kunnat göra hans resa och han hade inte kunnat göra min. Vissa får en guldkarriär i den här branschen, andra hankar sig fram hjälpligt och vissa inte alls. Jag kan inte råda dig att ta steget, men jag antar att jag heller inte kan övertala dig att inte göra det så mitt slutliga tips är att om du har några som helst drömmar om att flyga Jet, börja flyg Jet med en gång. Fall inte för tanken att arbeta dig uppåt från taxiflyg eller liknande. Det fungerar inte så idag. Flyger man turboprop så flyger man turboprop. Om man sedan skall flyga Jet, så måste man börja om från ruta ett och betala in sig i branschen igen. Att direkt börja där är betydligt enklare och mindre kostsamt totalt sett.

sas hatare
2012-03-05 12:57

Det kan vara bra att skaffa säg kontakter innan man ger sig in i det här livet som pilot. Första jobbet är det viktigaste man har försök att komma in i något skit bolag någonstans och stanna tills du har ca 2500 hrs och sök dig sedan vidare.

Mvh sas hatare 777 Capt

Birken
2012-03-04 11:24

SAS hatare:

Varför hatar du SAS?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500