Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian pilot-rekrytering

Tråden startades av ABA

Hej på er!

Borde inte Norwegian öppna upp sin rekrytering snart igen? Någon som hört något?

Kommer ju in ett antal nya flyg det här året och man har ju inte piloter så det räcker ens nu :). Jet2 hoppar ju in vid peak.

Visserligen har man en del redan typeratade kontraktare men dom lär väl inte bygga framtiden på bara dom piloterna.

Det ryktas ju om att de kommer köra på cadet program a la Ryan. Jag har inte hört något om att det skulle vara på gång att öppna heller.

Publicerad den 2012-03-20 09:01
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

Bananskal
2012-03-22 20:41

Till @självutnämd cessnapilot.
Jag flyger i dag som f/o B777 på EK.
Glorifiera inte lämplighetstesterna.. de är utmärkt när du har 40 tjänster och 1500 sökanden..
De ger en bra indikation hur du kommer o klara gndschool.Ett utmärkt sätt för sas att slippa ta utomnordiska piloter utan att behöva förklara för mkt….
Allt går att klara.. med motivation och träning. Tillräckligt med compass tester och med lite hjälp så kommer du att ligga bra till jämfört med en annan aspirant som aldrig gjort testerna.
Tillgång och efterfrågan och rätta kontakter är svaret de flesta vill ha.
Idag gäller främst tyvärr pengar..Med pengar kan du flyga vad som helst.Du kan gå på alla tänkbara preparation kurser i england,tyskland,usa.
Flygbolagen höjer och sänker kraven efter deras behov.Igår behövde du XX tim TT och varav XXpå typ och 13år i bolaget, för kaptenstjänst.Imorgon kanske 1500TT och 500 på typ!
Jag vet inte om du är gammal nog att komma ihåg när Regan sparkade alla ATC kontrollanter i usa och hur enkelt det plötsligt blev att bli trafikledare?
Återigen tillgång och efterfrågan.
En Kapten behöver inte vara en bra ledare..duktig pilot,,Det finns många exempel på dåliga kaptener.
Tillgång och efterfrågan..återigen..
Det är absolut inge fel på TP-piloter,snarare tvärtom.. FAA och andra myndigheter säger tom att de kan flyga utan autopilot,,,de klarar sig utan en magenta line o FMS…hmm en annan värld,en annan tid..
-Om alla SAS piloter skulle panikstrejka imorgon och aldrig flyga för SAS igen, för att de fick höra att LH tycker de har dålig standard och är inget för LH..SÅ skulle du få se hur SAS helt plötsligt sänker sina krav..

Kapten Jönsson
2012-03-22 20:41

Håller med föregående skribent.
Att flyga ett flygplan innebär ett otroligt ansvar som knappast finns i något annat yrke. Många tror att det är som att köra buss eller taxi.

xxx
2012-03-22 19:25

Ni som skriver att det är simpelt att flyga passagerarflygplan vet inte vad ni pratar om. Pilotyrket kan många gånger vara otroligt utmanande och det är definitivt inte vem som helst som kan lära sig att flyga det. Däremot inte sagt att alla som sitter i en cock-pit KAN flyga särskilt bra. Många duktiga kaptener och styrmän skapar säkerhet i en mindre fungerande miljö.

Dr. Watson
2012-03-22 18:21

@Lars Utredare: Håller med dig föutom mellanstycket, detta om lojalitet, gå i strejk etc.
Problemet och faran med alla organisationer, oberoende om det nu är en statsförvaltning, sportklubb, förening, frikyrka eller företag är när “församlingen” tystnar av rädsla för repressalier, uteslutning eller avskedande.

Om det kontinuerliga analyserandet av organisationens drift avstannar (kalla det konstruktiv kritik om du vill), upphör också all dynamik och nyskapande i en organisation, som är en av grundpelarna för att kunna överleva som system.

Bolag som inte haft fågra fungarande fackföreningar finns inte i dag, t.ex. Viking Airlines, Air Sweden m.m. (tilläggs bör också att personalen i dessa organisationer var anställda via bemanningsföretag, alltså inga fackföreninga. Kan konstateras att Norwegian har valt en riskfylld väg med sin nya anställningspolicy). Därför är fungerande fackföreningar och samverkan, att kunna ge och ta kritik (konstruktiv sådan och ej gnäll, underförsått) av yttersta vikt. Annars överlever inte organisationen över tid, enligt ovan exempel.

Lars, Utredare
2012-03-22 14:48

“Watson”. Precis det jag säger. Flyga det “simpla” passagerarplanet är inte problemet. Det kan dem flesta lära sig.

Jag talar om personlighetsprofil som bolag önskar, för att försäkra sig om att piloten är lojal, inte går på strejk, har en positiv attityd och är ödmjuk, oavsett erfarenhet.

Krasher beror oftast på dålig kommunikation mellan piloter, därav är det viktigt att vara lätt att göra med. Jag har sett många nyutexaminerade piloter som inte alls verkar lämpliga. Kaxiga, arroganta och oödmjuka. Det finns många sådana, och de ska inte vara i cockpitmiljö.

Lars, Utredare
2012-03-22 14:01

“Vad du säger är att jag inklusive alla andra som bland annat sitter i det s k turboprop träsket inte är lämpliga för att vi har fel personlighet.”

Jodu, då är du väl trafikpilot? Turboträsk och turboträsk, det är ett pilotjobb, eller hur? Det är ett jobb som många skulle bli nekade för likväl.

/Lasse

Dr.Watson
2012-03-22 13:59

Fantastiska slutsatser en del av personerna gör i detta debattinlägg. T.ex. Lars Utredare.
Själv blir jag lite rädd när jag hör resonemang som Lars Utredare för. Låter ungefär som de resonemang man har i frireligiösa sammanhang. “Inte av rätta virket” “Utvalda” “Passar inte in”.
Det är faktiskt inget jaktflygplan vi flyger utan ett simpelt passagerarflygplan utformat för att skötas av “normalbegåvade” människor med normal social kompetens.
Det flesta stora katastrofala olyckor t.ex. KLM Teneriffa etc, har alltid skett med chefspiloter, chefsintruktörer vid spakarna. Detta har man i svenska flygvapnet tagit fasta på, så nu anställs där normalbegåvade “Svensson” för att hålla olyckstatistiken nere.

Sven-Erik
2012-03-22 13:50

“Fel personlighet”, vilket skitsnack. En av mina pilotkollegor flög F50 innan det nuvarande jobbet, fo och sedan cdr på B777. Kränkande uttalande att turboproppiloter har “fel personlighet”.

Till Lars Utredare
2012-03-22 12:40

TIll Lars Utredare:

Vad du säger är att jag inklusive alla andra som bland annat sitter i det s k turboprop träsket inte är lämpliga för att vi har fel personlighet. Om det nu var den pilotbrist som du beskriver och som komma skall, varför är inte majoriteten av alla flygbolag intresserade av individens personlighet. Skulle du påstå att Ryan, Easy, Thomas Cook UK, Thomson, Monarch etc etc är intresserade av individens personlighet eller individens plånbok?

Låt säga att jag är totalt F-d up och ingen vill ha med mig att göra. Är det ett genomgående problem med alla som sitter i TP träsket då? För även om jag har fel personlighet som du säger så vet jag om massvis med riktigt duktiga och hyggliga personer som inte kommer vidare i denna bransch bara för att de startade sin bana i TP träsket och inte valde att köpa sig en TR på en Jet.

Jag tycker att ditt resonemang är enkelspårigt och fungerar i teorin, men öppna fönstret och titta ut. Ingen bryr sig om din personlighet, i så fall vet jag ett antal personer som företagen hade köat för att få anställa. Så är dock inte fallet och kommer aldrig bli.

Agp
2012-03-22 12:24

Norwegian ser ut att rekryterat klart med styrmän för i år.
3 års kontrakt erbjuds, med bas i malaga. några “färska” piloter har även startat på TR kurs, vilka blir bondade.

skola för nya piloter är i uppstart, se deras annonser.

Att de hyr in jet2 beror på att piloterna vägrar arbeta extra (fri dagar) som ett första steg i en protest. Dock är chansen stor att norwegian istället startar upp ett nytt aoc (bolag) om de inte kan komma överens med piloterna.

Pilot
2012-03-22 12:23

Så här funkar det F/O
Platserna hos TFHS motsvarar efterfrågan av piloter i skandinavien, eftersom bolagen går just till TFHS och liknande skolor och talar om att nu behöver vi si och så många piloter under dessa år.

fd TFHS
2012-03-22 09:00

@Neo

Du har inte gått på TFHS.

.

Lars, Utredare
2012-03-21 22:40

Hej, nu ska jag sammanställa faktum utifrån sann insikt.

PILOTBRIST, skriver vissa i arrogans. Sanningen är, JA.. Med trafikökningen vi ser nu, leder det till inget annat än just pilotbrist. Missförstå mig inte, det finns tillräckligt många med licens, ja. MEN, hälften anses av bolagen lämpliga som piloter.

Det krävs personlighetsegenskaper av en pilot som inte kan utvecklas över en natt. Många personer kastar därför pengar i sjön genom att betala en pilotutbildning. En pilotutbildning kan man klara av, javisst. Men att få en pilotpersonlighet är svårare att utveckla. Antingen har man det, eller så får man jobba på det, eller så har man det inte alls. Hur tar man reda på det? Undersök hos en erfaren flygpsykolog, eller hör med en riktig trafikpilot vad hon/han ärligt tror om ens chanser, gör dig den tjänsten.

Det viktigaste hos en pilot är att ha självinsikt, kunna vara social, arbeta i grupp och kunna vara lugn och stabil men arbeta snabbt om det behövs. Befäls/chefs-egenskaperna är väldigt viktiga hos den sökande. Man ska kunna ha auktoritet, utan att vara auktoritär. “Naturligt ledarskap” ska man helst besitta! Bolag anställer inte en styrman, utan seriösa bolag anställer blivande kaptener.

Därmed, är det inget man övar upp över en natt, eller hur?

Så, bristen kommer ligga i att bolag inte kommer hitta tillräckligt med kompeteneta piloter (personlighetsmässigt).

Norwegian ställde in flygningar förra veckan pga pilotbrist, och fick hyra in ett bolag. Jättarna i Saudiarabien kommer behöva tusentalst nya piloter dem kommande 5 åren bara, och hela europa behöver 95.000 NY*examinerade piloter innan 2020.

Så vad göra för att se om man matchar? Att du inte får jobb beror inte på att det är en dålig marknad enbart. Utan det beror kanske på dig? Därför var mogen nog, och be om tips, hör vad piloter ärligt har att säga om dig, vad flyglärarna tycker du bör jobba på, och gör gärna en objektiv undersökning hos en flygpsykolog.

Nu är det uppenbart att flypsykologer inte alltid har rätt, dem kan göra missar, men dem kan ge dig goda råd om inte annat, och en inblick om hur en pilotintervju kan tänkas se ut.

Där har vi svaret till varför TFHS och YH kommer fortsätta bedriva pilotubildning.För att försäkra marknaden om tillräckligt kompetenta piloter. Utbildnignarna fördjupar sig just inom ämnen som Human Factors.

ABA
2012-03-21 19:51

Med tanke på hur många flygplan som kommer att komma in till Norwegian under deras expension de närmaste åren så trodde jag inte det skulle räcka med TFHS realativt små klasser för att fylla deras behov.
Visst dom tar ju från norges och danmarks motsvarigheter och deras klasser kanske är desto större.

I övrigt så är det väl tyvär så att det finns så pass mycket ratade piloter i europa som flyger 737 att de kan fylla på med kontraktare.

Neo
2012-03-21 11:07

Dels för att det inte behövs piloter däirfrån. Det finns en ständig ström av piloter som tvingas konkurrera med subventionerade piloter utan anledning. Dessa räcker gott och väl till inför framtiden.

Den andra anledningen är att TFHS-folk som inte hittar jobb lägger ner och byter bransch. De har i stort sett ingenting att förlora jämfört med en egenfinansierad pilot. Är man 22 bast och precis klar i en lågkonjunktur så rycker man på axlarna och söker till universitetet. Det certet kommer aldrig användas till något.

Så om man summerar det så blir “samhällsnyttan” för dessa skattekronor noll i stort sett. Det finns piloter ändå, många TFHS går aldrig vidare till att flyga kommersiellt, och många åker utomlands och jobbar. Skatteintäkten som man hoppas på och anser motivera utbildningen via statskassan är hittepå.

Anledningen till att den finns kvar är ju förstås hård lobbying från skolan. Man vill nog hävda att utan dessa uber-pilots så är svenskt flyg dödsdömt. (Underförstått, privat utbildade håller inte måttet).

Lägg ner alltihop. Ja, jag har gått där själv. Det har inte med saken att göra. 7/9 kursare har aldrig jobbat inom flyget, de två som har jobb är båda utomlands. Jag är själv med att jobba i sverige. Vad tjänar skattebetalare på det?

F/O
2012-03-20 21:28

Men nu är det ju så att de privata skolorna är inte förbjudna och kan inte förbjudas.
Vad folk gör med sina egna pengar är och bör förbli deras eget problem
Hade det varit ett alternativ så kanske det hade varit en god ide´. en reglerad marknad-en blöt dröm!

TFHS betalas av skattebetalarna och är FULLKOMLIGT onödigt. Till och med destruktivt för branschen.
Här är skillnaden just: Om allmänheten skall betala bör det finnas ett allmänintresse av skolan.
Att man dessutom betalar för att ett norskt riskkapitalflygbolag (som ägnar sig åt social dumpning och tvingar de anställda att skriva sig i estland) skall ha gratis training. Det är ju förkastligt.

Du kan glömma att eleverna kommer att skramla in på SAS. -IT AINT GONNA HAPE´N

Jag vet att ni som gått TFHS försvarar detta med näbbar och klor, speciellt MPL-eleverna.
Detta är fullkomligt naturligt men man kanske ibland behöver titta utanför sin bubbla om 12 elever per år?

Snart är ändå TFHS borta och kvar har vi då gamla Bromma flygskola (SAA) som lobbar för fullt för att ÖKA antalet utbildningsplatser. Detta då det enligt undersökningar kommer att råda PILOTBRIST.
Undrar vem som betalat för och låtit utföra dessa undersökningar? Arbetsgivarna eller de anställda?

– Break break

Rattarn
2012-03-20 20:50

Exakt, dessa TFHS piloter kommer inte in hos SAS under ett MPL race. SAS är för seriösa för det. Men däremot är de nog välkomna efter de byggt på sig erfarenhet med att flyga runt med Norwegians passagerare, som är ovetades om erfarenheten i Cockpit.

Flanders
2012-03-20 18:55

Först och främst:

Detta blir sista MPL-kullen. 2013 styr YH, då blir det fler utbildningsplatser till lägre kostnad.

För det andra:

Ta inte så personligt på att du betalar skatt för flygutbildning, det är en sån liten del av allt annat du betalar skatt för, ursäkta mig men mycket löjligt argument.

För det tredje:

Håller med föregående talare. Hellre minska antalet privata skolor, och utöka antal statliga platser. Dels blir det kvalitetssäkrade utbildningar, inga masskulder hos stackars pilotaspiranter, och en jämn balans mot arbetsmarknaden.

För det fjärde:

Visst, Norwegian är inte Svenskt. Men TFHS eleverna som går dit kommer ju samla massa erfarenhet, för att sen återvända till SAS eller ev uppkommande Svenska bolag kanske, om dessa kommer till. Sverige är med i EU nu dessutom, så se inte enbart Sverige utan TFHS utbildar för Europa.

statlig utbildning
2012-03-20 17:51

Att det finns en statlig pilotutbildning tycker jag är utmärkt. I en perfekt värld skulle alla piloter som utbiladas i Sverige gå den vägen, och sätta stopp för privata skolor. Tyvärr är det inte så. Det är många som klagar på folk som betalar för sin typerating men man hör aldrig folk klaga på folk som köper sin grundpilotutbildning.. Vad är skillnaden egentligen?

Däremot kan jag förstå föregående inlägg som klagar på att TFHS elever går till Norwegian, ett utländskt bolag. Det bästa hade ju varit om dessa elever gick in på den svenska marknaden.. som å andra sidan inte är så svensk längre. Den största delen av inrikesflyg i Sverige är numera norskägd.

Knepigt det där..

F/O
2012-03-20 16:56

När skall det sättas stopp för dessa skattefinansierade MPL-elever som matar dessa otyg till bolag?

Dags för ett grävande reportage kanske?
Inte vet jag vad ni säger? Men jag är inte ett dugg intresserad av att i egenskap av skattebetalare stå för Norwegians träningskostnader.
Att jag är tvungen till detta i dagsläget, det är en total SKANDAL!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500