Flygplanstyp – Långt i förväg?
Hej!
Jag har några frågor angående flygplanstyper som anges vid resor när man exempelvis kollar på ett utresedatum och hemresedatum och dessa ligger långt fram i tiden.
Vad grundas denna information på? Är det något som baseras på hur valet av flygplanstyp ser ut i dagsläget och/eller ett “snitt” av något slag på vanligast förekommande flygplanstyper på flighten i dagsläget?
Sedan undrar jag hur pass stor tillförlitlighet man kan räkna med när det gäller denna information? Självklart kan det ju bli förändringar med tanke på teknik eller annat.
Ett exempel kan vara en flight i början av oktober, låt säga ARN-FRA med Lufthansa och det i dagsläget står att flighten opereras av A321.
Med vänlig hälsning
/Flygintresserad
svar
Främsta orsaken till varför BA flyger med 767 mellan LHR och ARN har att göra med cargo som Airbus-familjen inte klarar av.
Jag jobbar inte i branschen, men kan tänka mig att det är så här, mycket förenklat:
1. Lufthansa vet statistiskt ungefär hur stor beläggning det är på rutten.
2. Att det är en A321 avgör hur många biljetter som kan säljas.
3. Att man skulle ändra till ett dubbelt så stort plan för att många vill åka just den dagen är inte troligt, med hänsyn till annan rutt-planering.
Kommentar till punkt 1 – BA flyger vissa tider med en 767 LHR-ARN för att de vet av erfarenhet att de nästintill kan fylla den.