Ta jobb i Asien?
Hur svårt är det för en Lowtimer o få jobb där?
Lättare än Europa? Eller lika mycket problem o få in en fot där?
Mvh oinsatt.
svar
Köper du en typerating och 500h timmar och har 1500h totalt så går det ofta att hitta ett jobb i öst på något sätt. Om inte så är oddsen dåliga. Det är typerfarna kaptener som de söker.
Aha okej.
Då såg det inte så lovande ut o hitta jobb där 🙂
Och det är inte så att dom betalar Tr om man binder upp sig på tre år?
Försöker se möjligheterna o få tag i något jobb när jag är färdig. Inte rädd för och flytta o vara iväg några år.
Mvh! Och tack för alla svar!
Tyvärr väljer många asiatiska bolag att utbilda sin egna styrmän genom cadet-program. På så sätt kan de hålla nere lönerna på lokal nivå och binda dem på ibland 10+ år.
En västerlänning vill oftast ha betydligt mer i lön och stannar inte särskilt länge.
Vill du verkligen flyga där måste du vara erfaren, helst kapten på tex 737 eller A320 och jobba på kontrakt via något av de stora bemanningsföretagen.
Alla länder har sina egna lowtimers. Har du utlänsk bakgrund kan det finnas chanser i ditt bakgrundsland. I många länder räknas du som medborgare bara genom att födas där (även om båda dina föräldrar är svenska eller om du adopterats hit).
Det händer grejer där men de räcker inte med 1000 timmar och en TR för att tro man ska få jobb automatiskt där.
Nej det krävs mycket mer erfarenhet än så!
Noll timmar på typen = Noll jobb i Asien, tro mig jag har försökt i 3 år nu 🙁