DY drog 300000 kr!
Är det så dom gör för att få in snabba pengar av sina pax! Har aldrig hört nåt liknande. Fler dom hört mer?
svar
Terminalerna som flygbolagen får är förprogrammerade med varor och deras priser. Det är alltså inte möjligt att “trycka in två nollor för mycket”, eftersom man inte knappar in något belopp alls utan endast väljer produkter från en lista.
Airbag, hoppa i brunnen !!! eftersom du inte har en susning om vilka åtgärder som Norwegian har vidtagit i samarbete med Gate Gourmet för att korrigera detta så snabbt som möjligt för de drabbade kunderna.
Det finns piloter som knappar fel så att flygplan upphör att fungera och därefter borrar ner sig i terra firma. Själv läste jag en gång fel i ett recept och fick en onödigt torr sockerkaka. Ja, hörni, inte vet jag, men visst är det väl oftast de mest omänskliga som inte kan hantera konceptet “den mänskliga faktorn”.
Detta var ingen enskild värdinnas fel! Systemfel hos Gate Gourmet dock! Vad Norwegians pressansvarig Åsa Larsson gör helt fel är att lägga skulden på dessa och även hänvisa dit! Det är Norwegians underleverantör således också ansvariga för allt detta inför kunden! Kunden/paxen har ingen info om att det är Gate Gourmets “affär” – NORWEGIAN! TA STÖRRE ANSVAR!!
Anna: Eftersom du inte vet vad som har skett i detta aktuella fall, så borde du avstått från att kommentera. Det du skriver är nämnligen hel fel !!!!!
Gate Gourmet “äger” allt innehåll i drinksvagnarna, DY’s personal säljer och tar betalt på uppdrag åt GG. All kreditkortsförsäljning registreras på betalterminaler, som ägs av GG. Samtliga köp på de aktuella flygningarna var korrekt registrerade på betalterminalerna. Efter avslutad flygning tar GG minneskorten och kör dessa i sitt interna ekonomisystem för debitering till kundens bank.
På grund av ett uppdateringsfel i GG’s datasystem blev samtliga belopp felaktiga när datafilerna skickades till respektive bank. Alla belopp registrerades x 100.
Totalt blev det 148 st felaktiga transaktioner på de aktuella flygningarna.
Samtliga belopp korrigerades och återbetaldes av GG i torsdags förra veckan.
Det är ju mycket korkat av dig att skriva en kommentar när du inte känner till fakta.
Det är inte Gate Gourmet som säljer och tar betalt för varan ombord, det är värdinnorna. Informationen lagras på ett minneskort som sedan läggs över i ett datasystem som går vidare till banken. Gate Gourmet har inte ansvaret att kolla att beloppen stämmer.
Alla är givetvis mänskliga och kan göra fel. Men att knappa in ett par extra nollor i “maskinen”, …ja, vad ska man säga om det?
Få din fakta rätt. Det som säljs ombord är inte DY’s varor. Utan det är Gate Gourmets varor. DY är med andra ord ett “ombud” för att sälja Gate Gourmets varor. Så har det blivit fel någonstans är det Gate Gourmets fel och DY kan egentligen inte lastas för detta.
Berätta mer.