SAAB bygger ny kärra!
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9357
Det vore väll fantastiskt! Då slipper man trötta ATP, stallande ATR och Enbenta Dash.
svar
Me:
Nej, det gör den inte. Roll trim är endast manuell på SAAB 2000. Behovet för att justera roll manuellt är relativt högt. Exempelvis inför en CAT 2-inflygning ska man koppla ur autopiloten i ett tidigt skede, se till att roll trim är rätt och sedan koppla in autopiloten igen.
I princip bör man justera roll trim när man gör stora förändringar i power, pitch, fart etc men oftast väntar man till sytemet varnar för mistrim (autopilot flyger) och justerar därefter.
@Emil från Lönneberga
Där har du fel. Den trimmar automatiskt även i roll.
@Tekniker
Så vitt jag har hört finns det ingen roll autotrim på SAAB 2000. Bara för pitch och yaw.
@Emil:
När du pratar om att trimma låter det som du aldrig hört om autotrim.
Vad gäller Riddarfjärden så var det faktiskt en Gripen som förolyckades alltså en helt orättvis jämförelse. Dessutom skulle enligt min mening olyckan inte hänt om piloten bara haft is i magen och släppt styrspaken. Då hade 39:an gjort en “cobra” och allt hade sett jä__igt bra ut.
För övrigt hade jag samma åsikt som dig redan 1994 vad gäller jet och har nästan blivit ovän med folk för att jag ventilerat den åsikten.
S2000 förtjänar kritik men av helt andra orsaker än du tar upp. AC-systemet och avisningsbootsen är
enligt min mening planets svaga punkter. FBW-systemet gör att bootsen på stabbe och fena är helt onödiga, jämför A320.
Kabinen borde ha delats upp i två zoner som A321 och 738/734, då hade man haft mindre felutfall.
@Mamma: S2000 har en del innovationer i det tysta som t.ex elsystemet där man löst problemet med “constant speed drive” av generatorerna på ett högst elegant sätt. Man har likströmssystem med TRU:er.
Dessutom lyckades man helt ta bort “indication disc” för APU fire bottle discharge, det är en bättre lösning än både Airbus och Boeing lyckats tänka ut. Sådant spelar en större roll för flight dispatch reliability än vad man skulle tro.
@Dennis
SAAB stirrade sig blinda på framgången med SAAB 340 och byggde en “upphottad” sådan. De skulle naturligtvis ha utvecklat en jetmaskin med sitt knowhow redan i början av 1990-talet. Då hade förmodligen läget varit ett annat.
Jag skulle väl inte ropa allt för högt beträffande styrsystemet m h t vad som hände över Riddarfjärden sommaren 1993.
Varför utvecklade man inte ett komplett FBW-system när man ändå utvecklade ett för rudder and elevator? Förmodligen av kostnadsskäl, men unpowered flight controls på ett high performing hig performance aircraft, hur smart är det. Man måste väl trimma om rolltrim för varje knop man ändrar farten och/eller ändrar powersetting? Inte särskilt användarvänligt i mitt tycke!
Fördelen med en TP är ju, som man påstår, mindre miljöpåverkan, men med dagens högeffektiva jetmotorer och utveckling av alternativa flygbränslen är nog TP:ns dagar räknade. Det går åt alldeles för mycket kraft för att driva den miljövänliga propellern.
@Dennis…ge oss några faktabaserade exempel där Saab var ledande.
Hurru Buspojken Emil… Det där var ett påstående utan egentlig eftertanke eller kunskap, då SAAB även civilt var extremt långt fram i tiden med avionik, styrsystem, mm… läs läxan! snarare att det är andra som borde rulla lite på SAABs hjul!
Som att Sf34 och SB20 inte var nytänk? 340 var tillsammans med 757/767 de första maskinerna med EFIS skärmar. SB20 i sig var ju långt före sin tid. Speciellt om man jämför med andra TP maskiner.
@Emil:
Håller med, hoppas dom skrotar det gamla avisnings-systemet med Boots och inför det nya med induktions-avisning.
Att ha “gummislangar” limmade på vingframkanterna funkar dåligt, blir punktering titt som tätt.
Hoppas de kommer med något innovativt den här gången och inte uppfinner hjulet en gång till!
Heja saab
Hoppas verkligen det går vägen!
Vilken grej va!! Hoppas,hoppas nu bara att det ligger någon sanning i det hela.