Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

IRS

Tråden startades av Jensa

Gör man en alginment av IRS inför varje flight, eller bara en gång per dag/crew?

Publicerad den 2013-03-02 18:20
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Emil från Lönneberga
2013-03-05 09:28

Tack IRS Mannen! 😉

IRS Mannen
2013-03-04 23:45

Jag skulle vilja återgå lite till frågeställningen skrivet av Jensa!

Jag skulle vilja påstå att man normalt sett gör en Align vid varje flygning. Däremot kanske inte alla bolag har som procedur att göra en full align vid varje vändning men troligtvis flertalet bolagen med IRS utrustning.

Man måste komma ihåg att en flygning kan vara 40 min eller 12 timmar! IRS driften skiljer sig således väldigt mycket beroende på fabrikat, ålder samt inte minst flygtid

IRS – Inertial Reference System eller IRU – Inertial Reference Unit består av tre stycken Lasergyron som sitter i IRU´n Lasergyrona är placerade i dom tre axlarnas riktning,samt även tre stycken accelerometrar som mäter acceleration och retardation längs med alla tre axlarna i flygplanet. Accelerometrarna är oerhört känsliga. Varje Lasergyro ser ut ungefär som en ihålig platt triangel av glas. I triangeln finns en inert gas. En ljustråle sänds ut från en sändare åt ena hållet i triangeln och en likadan stråle åt andra hållet, en mottagare tar emot dom. Om lasergyrot inte har rört sig ( flygplanet har noll grader i roll och tippled kan inte motagaren mäta någon skillnad i bågtid på ljustrålarna. om planet tippar i någon ledd kan mottagaren mäta bågskillnaden mellan strålarna och med en algoritm i IRU processorn omvandla bågskillnaden till Grader på Horisontgyrot.

Vad man gör vid en fast align är att man nollställer fartvektorn i IRU processorn, med det menar jag fartfelet som uppstått vid IRS driften. Man måste komma ihåg att Denna typ av gyroplattform är statisk ( ungefär som ett fritt spinnande stenåldersgyro )

Om man tänker sig att IRS plattformen far fram i ett flygplan över jordytan så kommer plattformen då den är statiskt inte att följa med jordens rundning även om flygmaskinen givetvis gör det (plattformen tippar uppåt om man så vill säga det ). Det fanns en gubbe för länge sedan som hette schuler. som kom på att men kunde räkna ut en algoritm för denna tippning om man tänker sig en linje från jordens mitt till plattformen efter en viss sträcka över jordytan ( kallas schulerpendeln ) denna algoritm ligger till grunden för dagens kompensation i IRs processorerna.

Gör man en full align återställer man tippläget i IRS´n och man får ett IRS system som har mindre kompenserade fel i sig från start. En IRS kan man bara aligna på marken utan rörelse! I luften kan man normalt sett inte lägga in information i IRS´n manuellt! Behöver man göra en position update etc sker det i FMS´n.

Jag har flugit maskiner med bara IRS´r utan FMS, IRS med FMS samt IRS med FMS samt GPS alla fungerar snarlikt. Man har ju dock inte PRNAV utan GPS.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas det kan glädja någon. IRS´erna är inte något man funderar så mycket på dagligdags, antingen fungerar det eller så inte. och då står man. detta var lite histora och lite vetenskap.

Janne
2013-03-04 16:18

Nej Nisse,
lat long är inte magnetiskt orienterade utan geografiskt orienterade, alltid. Det du pratar om är kurs och har inte mycket med lat long att göra….
Kurs informationen kommer från, förr i världen, DG, senare AHARS och nu för tiden IRS.

Norbert
2013-03-04 15:20

@737NG

Jag vet inte vad du menar med p-koder i GPS utrustningen ?

Om du menar hur man hittar den korrekta positionen så har de flesta riktiga flygplattskartorna koordinater för gaterna..om bolaget inte tagit bort funktionen för att spara plats i minnet så kan man även välja gate på “POS INIT” (iaf på en 744) och där får man då i praktiken den korrekta gate positionen.

Nisse
2013-03-04 13:47

Hej !
Sug på denna, positionen på en gate och positionen på en bana positionen på en flygplats är magnetisk position. En gps ger geografisk position.
Om man står på en punkt som finns markerad så kan samma punkt vara olika LAT/LONG beroende på om den är magnetisk eller geografisk.
Satelit gps ger en geografisk, sedan så måste den göras om till till en magnetisk.
Vi flyger magnetiskt gps flyger geografiskt. Ja du Emil om man får fram en punkt med GPS så måste man sedan göra om den till en magnetisk så i slutändan så hammnar vi faktiskt på stenåldersmät teknik alltid. DEt kommer nog att ta säkert flera generationer tills vi har dagit bort dessa skillnader.
Mvh Nisse 🙂

737NG
2013-03-04 13:13

Norbert: Hur går det då till i praktiken när man positionsbestämmer en gate enligt WGS84? Kartor, solen, stjärnor och gyron?

Då flygplan inte har en P-kod i gps-utrustningen så kommer man som närmst inom ett tolleransområde om tiotals meter.

Norbert
2013-03-04 12:42

@Emil

737NG har fel i sitt påstående, det är inte det jag menar.
Vad jag manar är vad jag skrev, att koordinaterna för gaten är de korrekta. Koordinaterna som publicetas för gaten kommer ej från en GPS. WGS 84 systemet är matematiskt uträknat och varje punkt på jorden har en specifik koordinat enligt detta system, dessa koordinater kan användas i en GPS för att navigera men koordinaten kommer inte från en GPS eller är absolut inte framtagen med en GPS.
Hur kommer det sig att det fanns koordinater innan GPS:en om så vore fallet ?

Självklart kan man använda sin GPS position men den är inte alltid lika korrekt som gatepositionen och kan därmed ge en mindre korrekt allignment av IRS:en. I praktiken blir det kanske en väldigt liten skillnad men rätt ska vara rätt 🙂

Janne
2013-03-04 12:37

Vad IRSen får sina uppdateringar från beror på vad som finns installerat. När man gör alignment på vid gate tar man antigen kordinaterna från skylten vid gaten eller den senaste GPS positionen. GPSen är att föredra då den är mer exakt än skylten då den oftast har något “avrundade” värden.Står man remote och inte har GPS får man ibland använda flygplatsens referenspunkt.
I luften så använder man GPS som primär navigering och då används inte IRSen direkt för navigering men den uppdaterar sin position med hjälp av GPS.
Utan GPS används IRSen för primär navigering men då sker uppdateringen oftast med DME/DME.

@Nisse, IRS klarar inte av navigering utan uppdatering från någon extern referens under särskilt lång tid. Det var förr i världen man kunde ha svårt att få in antalet sateliter som krävdes för säker navigering men då anvädes som sagt DME/DME.

Om IRSen skulle tappa sin externa referens så reverterar den till dead reckoning eller DR.

Janne

737NG
2013-03-04 11:40

Jag tror att det är det Norbert menade. Att det är därför som det anses vara mer exakt att gå in med koordinaterna som är publicerade för var gate istället för att gå in med det som GPS:n i flygplanet visar.

Emil från Lönneberga
2013-03-04 11:26

Exakt!

737NG
2013-03-04 10:56

Emil den fås fram genom GPS-apparater som har precisionskoder och således centimeterprecision, vilket flygplanen inte har.

Emil från Lönneberga
2013-03-04 10:27

@Norbert

Absolut! Och den positionen har fåtts fram med hjälp av…?

Norbert
2013-03-04 09:46

@Emil….

GPS är inte den mest korrekta, den position som ska användas för att få bäst resultat är koordinaterna för den gaten flyget står vid.

Emil från Lönneberga
2013-03-03 21:45

@Nisse

För att IRS ska kunna linjera upp sig måste den ha en position och vad är då mest tillförlitliga postionbestämningsreferens om inte GPS?

Emil från Lönneberga
2013-03-03 21:44

@Nisse

För att IRS ska kunna linjera upp sig måste den ha en position och vad är då mest tillförlitliga postionbestämningsreferens om inte GPS?

Nisse
2013-03-03 20:18

Helt korrekt analys av dig Norbert.
Processorn i IRSen räknar under hela flygningen med acceleration deaccceleration
sin position helt matematiskt. Det man gör vid en fast aligne är att man nollställer
processorn men inte positionen, man ger den en ny nollpunkt att utgå ifrån igen.

Under hela flygningen så jämför processorns sin sista position med den första matematisk, ju längre man flyger desto större blir beräkningen och därav så ökar felet.

När man gör en helt ny start så kan processorn räkna ut latituden med största nogranhet, vilket den inte kan med det snabba sättet.

Norbert
2013-03-03 19:46

En snabb är EJ lika exakt som en full. En snabb tar endast bort vissa fel, därav är den snabbare. Har ej min FCOM i huvudet så jag kan ej ge detaljerad info nu. Är det önskat så kan jag kolla senare.
I mitt bolag gör vi en full innan varje flygning, oavsett om det är byte av crew eller ej.

Nisse
2013-03-03 19:30

Hej Emil!

Man har inte gsp som referens till IRS utan sanningen är den att man använder IRS
som referens till GPS så att den snabbare hittar sina sateliter, tex vid dålig satelittäckning.

Man använder antingen FMS som referens till IRS eller LAT/LONG som operatör knappar in. Däremot så är FMS referensen delvis en GPS position bland DME VOR positioner, medelvärdet av samtliga ovanstående positioner utgör den slutgiltiga positionen från FMS.

Tack

Barbara
2013-03-03 19:07

Jag föredrar min sextant

Emil från Lönneberga
2013-03-03 17:10

Eller varför inte bara klocka och magnetkompass. Det får inte vara för enkelt! 😉

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500