Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Air Canada Stockholm

Tråden startades av Columbia

Då är Stockholm-Toronto/Montreal linjerna invigda med Air Canada.

Någon med insyn i hur det ser ut med bokningar? Planer för framtiden? AC får ju in en hel del A321XLR kommande åren. Finns det planer på året om linje eller iaf förlänga sommarsäsongen. Just nu flyger de bara juni – augusti som jag förstått det.

Publicerad den 2024-06-15 10:47
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Columbia
2024-11-13 08:16

Linjen till Toronto blir ju kvar, med ökad frekvens dessutom. Den borde ändå ha varit tillräckligt lönsam tänker jag.

Pax
2024-11-13 07:10

Det spelar ingen roll hur mycket passagerare du har om biljettpriset inte täcker kostnaden. Om flygplanet sedan är halvfullt med rabatterade priser så blir förlusten total.

Andreas
2024-11-12 18:44

Man behöver inte vara expert för att kunna grunderna.

För att nå lönsamhet behöver intäkterna överstiga kostnaderna. Om man fyller en flygning med “billiga” passagerare som inte betalar så mycket så är det inte alls säkert att intäkterna från deras biljetter överstiger kostnaderna för att operera flyget. Kanske transfererar många passagerare vidare till någon destination med mycket konkurrens och låga priser så att flygbolaget bara valde att sälja biljetter till dem för att det var bättre än att få in några pengar än inga alls om flyget hade avgått med dessa säten tomma. Då hade ju förlusten blivit ännu större.

Fulla eller nästan fulla flygningar kan alltså vara olönsamma, och flygningar med låg beläggning kan också vara lönsamma om passagerarna ombord bara betalar tillräckligt mycket för sina biljetter.

sv Acer
2024-11-12 11:22

Andreas “Tänk på att antalet bokningar i och för sig inte betyder att en linje går bra”.
Om genomsnittet bokningar är högt, det betyder väl fler pax?
Om inte kan du och din expertpolare förklara.

Andreas
2024-11-11 19:59

“trodde att affärsidén var att just transportera pax – så många som möjligt”

Nej “sv Acer”, det är det absolut inte. Det är precis som Acer skriver. Om du inte känner till grunderna i flygbolagsekonomi så är mitt tips att vara mer ödmjuk och uttrycka dig mer försiktigt.

sv Acer
2024-11-11 17:42

Om antalet pax ombord, inte har någon betydelse för lönsamheten…… trodde att affärsidén var att just transportera pax – så många som möjligt.
Ett tips. Du bör inte starta företag!

Acer
2024-11-08 08:38

Tänk på att antalet bokningar i och för sig inte betyder att en linje går bra.
Det handlar om genomsnitts intäkt om en linje är lönsam inte hur många pax som sitter på ombord.

@AL
2024-11-08 01:35

Aeroroutes har ofta fel om vilken flygplans typ som används, ARN -YYZ kommer endast att flygas med 787-9.

Någon annan som skrev ”Finns inget underlag på GOT”, stämmer absolut inte. Den bäst presterande flygplatsen jämfört med tidigare år är GOT enligt swedavias rapporter , QR kommer förm. börja flyga från GOT igen speciellt nu när flygskatten försvinner, GOT-JFK lär vi nog inte se igen iallafall inte med sas. Delta/United skulle ju kunna bjussa på en 757 och förmodligen få det lönsamt

Columbia
2024-09-09 15:37

Trist med Montreal, men kul att de ändå fortsätter med Toronto samt växlar upp på den rutten. Det är trots all deras huvudnav.

Air Canada har en stor beställning av A321XLR på gång, så vem vet, kanske blir en helårslinje på sikt nu när flygskatten dessutom har avskaffats.

Någon med insyn i bolaget som vet varför man har valt att slopa Montreal?

AL
2024-09-09 10:28

Montreal-Stockholm forsvinner og økning på Toronto- Stockholm i 2025

https://www.aeroroutes.com/eng/240909-acns25inc
Montreal – Stockholm Arlanda Planned seasonal service resumption (3 weekly 787-8) from 13JUN25 cancelled

Toronto – Stockholm Arlanda eff 04JUN25 Seasonal service operates 1 weekly earlier than planned with 787-8. Increase from 2 to 4 weekly

ARN
2024-09-05 17:22

Kommer sluta gå under September och återkomma nästa sommar igen.

Columbia
2024-09-05 14:56

Linjerna verkar gå fortfarande. Har för mig att dessa två linjer skulle avslutas tidigare i augusti men pågår ända in i september. Rent spontant ett gott tecken? Hoppas AC är här för att stanna.

pf
2024-08-02 07:31

Klimpen, med avgang til Montreal 09.00 fra Arlanda, tror jeg du kan se vekk fra for mye transfer fra Oslo. Og det finnes neppe alternativ fra andre norske plasser.

Toronto-avgangen er ca 13.00, et langt bedre tidspunkt.

KanAllt
2024-08-01 09:14

@flygresenär Inte en chans. Finns noll underlag från GOT

flygresenär
2024-07-31 17:58

Tror ni att det på sikt kan finnas någon möjlighet för GOT-YYZ på säsong med A321LR?

Klimpen
2024-07-31 12:53

Rutten har ju bra högre potential på ARN än på CPH. Tror den kommer gå galant

Columbia
2024-07-30 13:07

Kul!

Får hoppas att den stannar och kanske blir året runt nu när AC införskaffar A321XLR.

Eller att man förlänger linjen även som seasonal. Nu verkar den bara gå i 2 månader.

Bo Stad
2024-07-30 09:13

@Arn personal

Hur är beläggningen i premium economy och business?

Arn personal
2024-07-29 21:54

Men alla på detta forum som sa att den skulle gå så dåligt att rutten dras tillbaka innan start :((((( Stockholm är ju trots allt inte mer än ett litet samhälle och Arlanda är en sunkhög som är alla svenskars stora skam…

Men ja, kan bekräfta att den har >80% load factor nästan varje avgång.

flygresenär
2024-07-29 17:13

Hoppas detta och nya Tokyo-linjen blir en öppning för fler utomeuropeiska bolag.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500