Airbus 320 crash i Pakistan
En A320 har kraschat i Pakistan
svar
Re John Snow
Och 737-800:an från Pegasus som även den var unstabilised på väg in till Istanbuls flygplats i vintras? Hur tänker du kring denna?
Det här har absolut Ingenting med flygplanstyp att göra. Dom var 2000 ft FÖR högt på 5 nm final, alltså 2000 ft Över Glidbanan / Profilen. Då kan det bara gå åt hel….! Varför inte en 360 graders sväng på final eller avbryta inflygningen är obegripligt! Men märkligare saker har hänt. En väldigt onödig och tragisk historia.
Jag och kollegorna fortsätter ändå att säga “If it’s not Boeing, I’m not going”. Nu står ju MAX på marken, så om du skulle råka flyga med den just nu, ja då är det något allvarlig fel, så förstår inte vad den har i konversationen att göra?
Intressant länk som styrker “hot and high”:
https://www.airlive.net/breaking-pilots-of-pia-pk8303-ignored-3-warnings-according-to-atc-report/
B737’s haveristatistik är faktiskt bättre än A320. När man ser till hur många 737’or som har tillverkats, och under så lång tid. A320 är också ett mycket säkert plan.
Ja, kklart det är så, men A320 har inga dolda hemliga system som t.ex. B737 Max, som saboterar för piloten. Samtidigt är det tyvärr så att många piloter idag inte har någon större rutin i att flyga manuellt. Airbus FBW är ett välbeprövat säkert system
Nej du kan inte flyga A320 lika manuellt som en Boeing. När du flyger i “Direct Law”, går styrsignalerna alltid via en dator. Hur skulle det annars gå till? Den har ju “Fly by wire”.
“Direct law is the lowest level of computer flight control and occurs with certain multiple failures. Pilot control inputs are transmitted unmodified to the control surfaces, providing a direct relationship between sidestick and control surface. Control sensitivity depends on airspeed and NO autotrimming is available.”
@John Snow – bara en inlaga i debatten – A320 är fortfarande ett flygplan, är ett flygplan, är ett flygplan… du flyger det lika manuellt som en 737 om du vill. Tror inte stället åker ut bättre på 737:an och sannolikt är 737 inte mer stabilised heller när du försöker landa utan ställ. Det handlar mer om vem som spakar eländet än flygplanet ifråga..
med tanke på Boeings stora problemer med att få certifierat 737 Max, verkar det lite patetiskt att säga som du gör. Vi andrafortsätter säga : I f it’s a Boeing I ain’t going.
Jag och mina kollegor i branschen brukar säga, “if it’s not Boeing, I’m not going”, och i detta fallet verkar det vara rätt. Tragiskt dock med haveri oavsett flygtyp.
Hahahaha, du är rolig du ! ”Alldeles för komplicerat flygplan för allmänt bruk” haha
Det enda du är pilot på är tillverkad av Microsoft!
Re: pilot
Trams, A320 har en bra statistik. Det är komplext men du har också ett oerhört fint systemstöd som hjälper snarare än stjälper.
första försöket :
Jag tror dom kommit in hot and high , landat utan fälla ut hjulen och skrapat motorerna… sedan lyft igen ..
Ingen CRM , förvirring med overspeed/gear down ..
Andra försöket , fäller ner hjulen , dubbelt motorbortfall pga av den tidigare landningen på motorerna..
just my few cents..
Bilder som har publicerats på olika medier, indikerar att motor nacelles båda har skrapat på marken, man kan ju undra varför, problem med landningsställ kanske. Detta kan i sin tur leda till motorstopp pga brist på smörjolje, olje kylara och rör sitter längst ner på motorn
Sen har vi ju sett förut att fastan under Ramadan har varit medverkande till ” pilot error crashes ”
pga lågt blod socker och de hydrering
PIA i 2016 och Air Blue i 2010
Alldeles för många haverier, jämfört med vad då? återigen framgår det tydligt att du inte vet vad du skriver om. A320 är ett modernt, säkert och effektivt flygplan.
Greger låter mest sannolikt. Skrapmärken på banan borde lösa denna krasch ganska snabbt isåfall.
A320 har haft alldeles för många haverier. Ett alldeles för komplicerat flygplan för allmänt bruk.
Nu visar det sig att man glömt fälla ut ställen.
Är detta ett ”Go-around, gear up!”-fenomen?!?
(I kontrast till det betydligt säkrare ”Go around” – ”Positive rate” – “Gear up”)
Märkligt: Man hör varningen att det är något fel på landstället när piloterna får cleared to land. När piloterna i ett uppenbaligen sent skede gör en goaround är de redan nere och skrapar i motorerna. Planet lyfter igen och motorerna lägger av.
Glidflyger tillbaka till fältet och nu med stället ute, men når inte fram…….