Failad Medical class 1 i norge
Jag var lite dumsnål och valde göra min Medical Clas 1 i Norge. Innan jag åkte till Norge frågade jag de om de gör noggrann synundersökning allt eftersom jag har en väldig mild Deutan (väldigt mild) då jag har gjorde undersökning i sjukhus hos ögon specialist samt ögonläkare.
När jag kom till flygcenter för att göra mina undersökning så valde deras synläkare att börja med syntestet. Lång historia kort så blev jag dålig bemött och särbehandlad, den flygläkaren sa till mig ordagrant att jag kommer aldrig sätta min fot i en flygplan i mitt liv och borde glömma mitt liv inom flyg och satt och flina.
Jag frågade om mina alternativ då jag kugga färgblindtesten så sa han att det finns inget och göra så han skickade hem mig utan att göra resterande undersökning.
Min lärare blev rasande och han bad mig kontakta några flygläkare i närliggande region, flygläkarna sa att det var helt absurt och ingen ska någonsin säga så då man kan alltid ta licens med restriktioner där man senare kan gå till en ögon specialist.
Alla av de rekommenderade Aleris.
Är det värt och göra undersökningen här i Sverige hos Aleris eller ge upp flyg drömmen och acceptera att jag kommer aldrig flyga ?
svar
Det gick bra. Fanns inget att anmärka på, hur mycket han än ville.
Och vikten är fortfarande stabil
Intressant, så hur slutade allt?
Även jag har dåliga erfarenheter från Aleris i Stockholm.
Gjorde min första klass 1 undersökning där för några år sedan. Ögonläkaren var inga problem. Äldre herre som skulle gå i pension. Satt i bakgrunden när en praktikant gjorde undersökningen, men hoppade in ibland under vissa moment.
Har perfekt syn och det märkte han ganska snabbt, så han bad praktikanten hoppa över några moment han ansåg onödiga.
Men den läkare som inte var trevlig var han som utförde undersökning på kroppen.
Han sa något i stil med “Om du fortsätter så här kommer du bli gravt överviktig om du jobbar i cockpit”. Värt att tillägga att jag aldrig haft en fettprocent över 20%, alltid haft normalt BMI och alltid legat runt 84-88kg på mina 188cm. Trodde han skojade först, då jag inte är i närheten av att vara överviktig. Min nuvarande flygläkare tycker jag är vältränad. Men visst, tvättbräda har jag inte.
Senare när vi gick igenom min sjukhistorik vägrade han tro på att jag aldrig legat inne på sjukhus och aldrig brutit något. Det enda jag uppsökt läkare för är en öroninflammation när jag var 14 typ som enligt honom inte räknades, och kanske någon längre förkylning när jag var mindre. Det var helt orimligt i hans ögon och han blev otrevlig och trodde jag ljög och försökte dra ur mig saker. När jag nekade så såg han arg ut och skakade på huvudet. Det blev inte bättre när jag sa att vad jag vet inte har någon speciell historik av sjukdom i släkten, och inte heller allergier.
Uppdatering på förekommen anledning. Se upp med en viss figur från Ronneby. Samma person är även verksam i STO på Aleris Flyg & Dyk. Ögonspecialist dessutom så om det skulle vara någon liten obetydlig nedsättning så kommer denna killen att ihärdigt leta tills han hittar något som han kan rapportera. Finns mer än en som haft surrealistiska upplevelser med efterföljande problem. En failad medical i onödan sätter många käppar i hjulet och ställer till det flera år framåt om det vill sig illa. Det finns många bra flygläkare, hör runt bland kollegor om möjligt. Har man hittat en bra bör man stanna kvar där om möjligt.
Ja Gud det är JÄTTE skillnad på flygläkare och ställen.Mycket trist att det ska vara så.
Hej!
Jag är förhoppningsvis tillfälligt färgblind på ena ögat några månader pga ögonsjukdom. Minns inte hur testerna gick till för Medical Class 1 och 2. Gör vi färgtest på vardera öga eller fick vi titta med båda ögonen på färgkorten?
So tell us, what happened next?
Are you a pilot now?
Jag tok min initial clas 1 hos Norsk flygmedisinsk center i Oslo i fjor.
Jag klarade inte flere av ichiara tallene. Derfor tog flygläkaren meg gjennom KAD test som de har på centeret. Dette er den grundigste fargtesten man kan ta.
Denne viste at jag hadde “rett” type färgsvakhet til at kunne bli pilot.
Jag ble hyggelig behandlat hele veien, selv om dom et ögonblikk trodde jag var färgblind.
Det at du ikke består fargetesten er vel for fanden ikke centeret’s feil!
Du virker bare være grel for at de fant sanningen, tror null på at noen har flinat åt dig.
“Innan jag åkte till Norge frågade jag de om de gör noggrann synundersökning allt eftersom jag har en väldig mild Deutan”, skiver du. Hoppades du dom ville gjöra en dårlig synundersökning????
Tycker det er elendeg bedömning av dig at betvila resultatet, men oppfordrer dig at spandera 24 000 kroner på Aleris for at få samma svar. (Ja, det kostar faktisk så mycket)
#badpilotmaterial
Skulle aldrig i hela mitt liv rekommendera Aleris. Exakt det som hände dig i Norge hände mig på Aleris i Stockholm, dock av en annan anledning. Åkte ner till Malmö efter det. Där var de inga problem. Avslappnat och framförallt vettig läkare som inte led av ”fyrkantighets syndromet” som snubben i Stockholm gjorde. Otroligt fyrkantig i sin bedömning, och extremt spydig/nedvärderande människa. Usch Fy!!
Många här som svarar verkar inte förstå att det är enorm skillnad på en förstagångs medical class 1 som du gjort och en renewal eller reevalutation. Är du färgblind och inte klarar ishihara kort finns möjlighet för diverse lamp test och nyare teknik i form av Rabin Cone Test som de har i alla fall på Norges flygmedicinska center i Oslo.
Klarar du inte dessa test kan du inte bli yrkespilot punkt slut. Är det så att du inte har klarat ett ishihare hos en vanlig mottagning så skall du naturligtvis överklaga och göra mera avancerade test.
Är du redan yrkes pilot och får försämrat färgseende kan du få dispenser at flyga flygtyper och situationer där du kan klara dig. Exempelvis kan du får flyga flygtyper utan HUD vilket då efter indivuduell värdering av TS införs i ditt cert.
Nålsögat är mycket snävare för den som vill bli än den som redan är pilot!
Ljug inte om icke klarade test. Du är nu registrerad i en Europeisk databas i och med din undersökning i Norge och det enda som händer är att man kommer du tro du döljer annat än bara ditt färgseende problem och du kommer flaggas och får stora problem med att bli godkänd även om du klarar dina test.
Lycka till.
Det du skriver verkar rakt och ärligt. Det ”F17” utflykten handlade om är helt enkelt att man bör om möjligt hålla sig ifrån flygläkare där ett flertal kunder haft en dålig upplevelse eller på något sätt känt sig utsatta eller felaktigt bedömda. Detta är lyckligtvis ovanligt men i det specifika fallet som det syftades på gällande en privatpraktiserande läkare finns det mycket att säga om. Det finns ju flera stora seriösa aktörer som tex Aleris, Flygmedicinskt Centrum och Capio Flygmedicin, för att nämna några, som är bra.
Lycka till på undersökningen och i det framtida flygandet!
Jag vill börja med att jag har aldrig frågot om det finns en mer flexsibel lärare då det första jag sa till min gråtande fästmö var att det kanske blev som det blev för det bästa och att jag hade aldrig accepterat att min pilot inte kan utföra jobbet till full.
Jag ska åka till Aleris snart och träffa en ögon specialist sedan så har jag kontaktat transportstyrelsen och vi ska göra en överklagan på den tidigare testet som gjordes i Norge, sen om vid bra nyheter hos aleris ska jag påbörja min flygkariär.
Reply till de som har skrivit:
Bertil: Det går absolut och vara färgblind, frågan är hur färgblind och om du kan utföra jobbet utan hinder. Många män 1 av 8 har jag för mig har mild Deutan.
Mraero: Tack, sista försöket nästa vecka sen kan jag stänga boken eller skapa ett nytt kapitel beroende på hur det blir.
Hard truth: Ingen läkare kommer någonsin acceptera en person med dålig färgsinne, det har du rätt i. Jag kommer absolut ta en ppl och hobby flyga.
ABC: Tack för insiktet, om jag nu klarar testet hos Aleris så kommer jag överväga om jag vill fortsätta just pga det du skrev. Tack !
Kent och reality: Kommer absolut plocka upp det i framtiden (hobbyflyg) om nu jag ej klarar testet.
Fältis: Helt rätt! Transport styrelsen har bäst koll och de kunde hjälpa mig mer än alla flygläkare under min situation som jag har pratat med.
Fake Yones: Tråkig du är
Håll dig på backen: Jag kommer ej ta åt mig av det du skrev då jag förstår din frusturation då det var väldigt dumt av den som skrev det. Finns inga flexsibla läkare utan läkare som är mer specialiserad. Jag hoppas att det var det låsas Yones mena.
Kalle: Ishara är väligt relativ för mig, vissa klarar jag vissa ser jag inte. Jag Personligen innan jag sökte flygutbildning har jobbat med färg koder samt jobbade med färger varje dag. Jag tycker de flesta färgblinds test är mer luriga än riktiga vad är det för färg och vad är det andra för färg. Önskar man kunde få sitta på en sim och berätta för läkaren vad för färg det är på insturmenten :(.
Andra Reality: Yes, jag kommer aldrig ljuga för mina läkare,lärare eller transportstyrelen. De alla vet min situation in och ut och det finns inget jag har sopat under mattan. Är inte den typen av personen. Detta yrke handlar faktisk om människor liv och säkerhet i allmänhet.
Sängen: Allt jag behöver säga är att tack ! Adda mig på instagram yonesdia. Vill tacka dig personligen för inblicken du gav mig.
f17 delen: Jag har ingen koll på något ni skriver om XD
Tack alla för all support och sorry för missförståndet mellan er om Fake yones.
Nej, det handlar inte om Försvarshälsan på F17 utan en privat flygläkare (fd flygvapenläkare) med egen praktik. Jag tror att han har en mottagning i Stockholm också. Har man redan flunkat en klass 1 i Norge pga av syn/färgseende så är den här flygläkaren inte den man bör gå till. Syn/ögon är hans specialområde, om vi menar samma person. Det kan absolut ligga något i det som skrivits tidigare.
Pratar ni om Försvarshälsan i Ronneby?
Den ni pratar om är väl dessutom.även ögonspecialist som i TS fall kanske inte är exakt det man letar efter om man ska göra om undersökningen i Sverige?
I just detta fallet passar man sig extra mycket. (lite kryptiskt kanske, men helt seriöst, på fullt allvar)
Har hört om surrealistiska upplevelser som man inte önskar någon.
X-flygvapenläkare skall man passa sig för, dom är vana med den lilla klick ubermensch som klarar sig igenom nålsögat för att bli pilot i flygvapnet. Din medical ryker direkt.
I ditt fall, om du tänker ta en ny undersökning i Sverige, så håll dig långt borta från Ronneby.
(Inga detaljer, utan bara ett väldigt gott råd)
Jag och flera har varit igenom den medical-resan du nu eventuellt står på startlinjen vid. Jag själv, som mild deutan, kuggade testerna för färgblindhet i ett nordisk land men klarade ett test senare i ett annat europeiskt land och fick därigenom en class 1. Jag hade sedan tur, bra timing med karriären och fick möjligheten att flyga kommersiellt på jet i Europa.
Klarar man inte Ishiharas färgkort kan man göra lanterntest, Cad-test eller anomaloskop. Dessa erbjuds lite olika beroende på Easa-land. Jag har även förstått att Norge i just detta avseende är ganska konservativa historiskt gällande färgseende och class-1-medicals. Mer liberala länder verkar vara Tyskland/Schweiz.
Kom dock ihåg att detta gäller flygsäkerhet och att vi alltid ska vara försiktiga i och kritisera flygläkares professionella utlåtanden. De gör sitt jobb utifrån den kravbild som ges. Är du ett gränsfall rent medicinskt kan det vara svårt att avgöra objektivt om du är säker.
Om du ska fortsätta och pröva i ett annat land rekommenderar jag att du alltid är ärlig med din medicinska historia, både i formulären du fyller i samt inför flygläkaren. De flesta är förestående och önskar bara ge dig en ny oberoende bedömning.
Jag själv valde att ändå lämna den kommersiella flygkarriären för ett antal år sedan på grund av all hjälp tid borta från vänner och familj, resande och de relativt tuffa arbetstiderna och villkoren i branschen. Idag med Coronasituationen är jag glad att vara utanför branschen men samtidigt ledsen över alla vänner som förlorat jobbet.
Jag önskar dig lycka till! Samtidigt flaggar jag kort för att det frivilliga livet i Cessnan kanske ibland på lång sikt är sundare för själen än det tuffa, om än till tider inspirerande, jobbet i en jet-maskin. Men det är en annan tråd.
Hälsningar
/Sängen
För att få ett klass 1 medical, så ska du vid första undersökningen genomgå en specialundersökning på ett dyk- & flygmedicinskt centrum. Detta granskas sedan även av Transportstyrelsen.
Det går inte vara “flexibel” och fuska sig till ett intyg (vilket alla bör vara tacksamma för). Efter det är det kontroll varje år av en flygläkare. Dessa kontroller är väl något “mindre seriösa”, men dokumenten skickas likväl till Transportstyrelsen.
Dessutom, om du nu blivit underkänd i Norge, måste du uppge detta vid nästa undersökning. Det kommer dra till sig en…viss uppmärksamhet. Om du inte känner för att ljuga, vilket du verkar vara intresserad av.