Gör inget om flygplatser försvinner
Visst är det härligt när vi har en infrastrukturminister som säger att
det gör inte så mycket ur kapacitetssynpunkt om Skavsta
eller några flygplatser försvinner.
Det är klart sossen vill ha bort Skavsta, så statliga Arlanda får mer trafik.
Snart har man väl även fått bort Västerås och Bromma.
Vi lever i en konstig tid med nollränta, flygskam samt
Coronahysteri och när dårskap är det nya normala.
Finns det inget som är normalt i det här landet längre.
****************
Ingen hjälp från staten till Skavsta
Nej, någon hjälp från staten kan inte den krisande flygplatsen Skavsta i Nyköping räkna med.
Enligt infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) är det inte aktuellt för regeringen att gå in och stötta flygplatsen, skriver DN.
Skavsta meddelade i förra veckan att flygplatsen är nära att gå omkull om inte hjälp kommer. Skavsta, som delvis ägs av Nyköpings kommun, vill att kommunen går in och stöttar.
Thomas Eneroth ser inte heller att det gör så mycket ur kapacitetssynpunkt om någon eller några flygplatser försvinner.
– Regeringens ambition är att säkerställa samhällsviktiga transporter. Däremot huruvida man ska ha charterflygplatser för turisttrafik och liknande, det får ju bli en kommunal och regional fråga om vilken prioritering man väljer, säger Tomas Eneroth. (TT)
svar
Jag är ganska säker på att en flygplats i stor drar in pengar till sammhället.
Det är svårt att få ett flygplatsbolag på en liten flygplats att visa svarta siffror men samhället i stort tjänar på ökade intäkter från turism och företag.
Flygplatser måste läggas i samma fack som tågstationer, hamnar, vägar och järnväg. Där finns inga krav på att det ska gås med vinst!
De flesta av oss vill betala mindre i skatt. Trots detta föreslår många av oss att staten skall stödja bland annat flygplatser. Det går inte ihop matematiskt.
Många önskar alltid att någon annan skall betala för våra förmåner och i nästa andetag att skatten skall sänkas?
SVT Text sid 118. Föreslagen ekonomisk lösning för Skavsta.
Sunt bondförnuft – något som Ministrar Nordmark & Eneroth
är i total avsaknad av – kanske segrar trots allt för Skavsta
och alla de som har sin utkomst därifrån.
God kväll
Vill verkligen inte vara partysänkare….men en del av er dreamers behöver nyktra till!
Frågan vi alla ska ställa oss, vilken infrastruktur behöver vi i sverige? Det är det som är frågan!
Varför?
Låt mig packa upp cad CFIT säger,
Ni yngre har varit upptagna av karriär och annat och har kanske inte riktigt satt er in i hur ekonomiska upp å nergångar egentligen har fungerat. Å de är väl förståeligt.
Men tiderna har förändrats och den sista någorlunda krislogiken fanns väl förra krisen 2009 där börsen gick ner och guldet upp, valutor minskade i värde osv. För stunden antar jag att Bitcoin är den enda vettiga värdemätaren på vansinnet!?!? ..jo, för att Bitcoin bara finns i en begränsad mängd.(sympatiskt)
Men, det finns mer pengar än någonsin i omlopp och börsen slår alla rekord. Just att det finns mera pengar än någonsin och ingen nämnvärd “inflation” är så FEL. De korrekta siffrorna för inflationen får vi inte lov att ta del av, men det gör vi när det smäller till å säger….POFF!
Skavstas vara eller icke vara är en fråga för regering och msb. Och dom behöver förstå det här. Vill sen aktörer komma in och flyga är det ju inget som hindrar.
Det är bara en utopi och tro att några få miljonvinster gör det legitimt för en flygplats att existera, GIVET DET SOM KOMMER ATT SKE!!
Men återigen, det ska vara en fråga för en (nykter) regering och msb. Fattar dom? NEJ!
Och för er som tycker det här är BS, rekommenderar jag en enkel googling på “vad är pengar” Spendera en timma och det kommer vara din bästa investering någonsin.
Ha nu en trevlig kväll:)
Väljer man ut vissa år kan man få plusresultat.
Kontrollerar man Rörelseresultat (EBIT) för 2019 får man -51,208 miljoner. Men med trixande får man i slutet ett positivt resultat.
Gör man en analys på tiden 2010 – 2019 får man ett resultat på -293,933 miljoner.
Totalt har Stockholm Skavsta Flygplats AB betalat in 0 KSEK i skatt de senaste fem åren.
Det är således ett bolag som jag inte skulle satsa några pengar i.
Är du villig att satsa pengar i företaget?
Ref : Första Sv Phoenix och @ Sv Phoenix
Hej,
2015 var helt klart ett dystert år. Men tittar man på
2016-2019 ser det som sagt helt helt annorlunda ut.
Allt enl Ratsit.
2016. 8.227
2017. 5.429
2018. – 8.359
2019. 36.744
Totalt. 42.041 kkr i vinst. 2016-2019.
Pandemin kullkastar naturligtvis allt för samtliga flygplatser.
Vågar inte ens tänka på hur mycket skattepengar som nu
behövs för att hålla Arlanda flytande under pandemin ??
Tack för ditt svar, jag som var otydlig. Menade givetvis baserat på folkmängd. Allt gott.
Paris, London New York, för att nämna några exempel. Dock så jämför jag inte städerna med STO. Men som svar på din fråga.
Alla vet ju att det hela är ett stort skämt, nämn en endaste stad i hela vida världen som kommer i närheten av Stockholms flygplatsutbud. Fullkomligt bisarrt. Det räcker med en. Helt orimligt med alla dessa flygplatser som år efter år kräver skattebetalarnas pengar. Återigen, bor man i Mälardalen, max 2 timmar från ARN och inte orkar ta sig dit bör man stanna hemma.
Och om du sammanfattar 2019-2016 då?
Går med vinst?
Åren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 har man sammanlagt gått med förlust totalt 262.778.000:- (d.v.s 262,778 miljoner) man ligger således på – minus.
Källa: https://www.ratsit.se/5562374313-Stockholm_Skavsta_Flygplats_AB#merInfo
Det var då ett evigt tjafsande om kostnader för att driva Skavsta .
Flygplatsen går normalt med vinst men behöver precis som tusentals
andra företag ekonomisk hjälp ( bidrag, lån och/eller båda ) under
pandemin. När pandemin är över torde det återgås till det normala.
https://www.ratsit.se/5562374313-Stockholm_Skavsta_Flygplats_AB
Man kan gå långt i vem som svarar för kostnader. Flyg är något som de flesta inte nyttjar dagligen till och från jobbet.
Bil till jobbet nyttjar många fem dagar i veckan. De ger kostnader för utbyggnad av vägnätet i en kommun som inte bilisten enbart själv betalar för.
Viss grundservice måste ett samhälle ha. Gångvägar, cykelleder och gator i rimlig nivå.
Jag har tidigare köat många timmar för att köra bil över Tranebergs bron till jobbet.
Jag har även en tid dagspendlat med flyg till jobbet i annan landsdel, årskort på SAS.
@Peter
Självklart skall det inte vara en flygplats vid varje hus. Som sagt, dumheten är alltför utbredd. Är det bra för Arlanda menar du, om alla andra flygplatser läggs ner? Jag antar att du menar inrikes flygplatser förutom Arlanda. Som sagt…..
De som inte flyger bör inte betala för andras flygturer. De som inte åker kollektivtrafik bör inte betala för andras kollektiv åkande.
Bilisten
Ditt resonemang skulle vara helt riktigt om allt flyg var statligt.
Men nu har vi på flygets område den fria företagsamheten. Alla får konkurrera med alla och kräver att stat och kommun skall kompensera för förluster på grund av för låg prissättning på biljetterna.
Skall vi ha ett fritt flyg måste det löna sig utan bidrag. Se bara på BRA som genomgått en rekonstruktion där många förlorat pengar. Deras biljetter skulle varit dyrare från början så de som flög verkligen betalade kostnaden.
Ingen av oss vill väl att det kommer surt efteråt. Den som åker flyg skall betala vad det kostar. De som inte flyger bör slippa betala för andras flygturer.
Förstår inte riktigt ditt senaste inlägg, om jag tolkar det rätt ska vi ha en flygplats vid varje hus? lägg ner rubbet, det räcker med ARN. Om det är för jobbigt att ta ta sig till ARN från någonstans i Mälardalen bör man stanna hemma.
Lite off topic kanske men hela Sverige håller på att gå under pga. en inkompetent rörig soppa till regering. Ett regeringskifte där SD är en naturlig del av en nytt borgerligt styre kanske kan få Sverige att gå åt rätt håll igen. Allt annat är en fortsatt nedåtgående undergång.
Tyvärr finns det alltför många dumma och okunniga människor i detta land som inte förstår och inte kan se den stora bilden. Samhället är beroende av ett nätverk av bl a kommunikationer för att fungera. Flygplatser är en del utav detta. Att exempelvis tro att varje liten del skall vara vinstgivande i sig själv visar hur lite man begriper. Sjukhus går inte med vinst men det är en viktig del av ett fungerande samhälle ändå. Mindre vägar behövs som komplement till de större vägarna, annars har inte de stora vägarna något syfte. Använd samma korkade retorik när det gäller olönsamma vägar så ser man snart hur dum hela debatten är. Och politiker generellt är inte särskilt smartare än andra, snarare tvärtom. Sedan är det inte bara dumhet som eldar på dessa debatter, i flera fall är det ren avundsjuka från personer som inte nådde fram till ett pilotjobb, eller flygledarjobb.
Om ett land inte ens längre lyckas upprätthålla sin basala infrastruktur utan konstgjord andning i form av subventioner. Hur mycket annan ännu viktigare verksamhet tror ni då inte upprätthålls respiratoriskt?
Vi lever just nu i ett kuvösland med Kinesiskt underhållsavtal.