Hjälp med att starta flygbolag
Tänkte kolla ifall någon vet hur man går tillväga ifall man behöver hyra in konsulter som kan hjälpa till med all start och pappersarbete med LFV o.s.v för att starta ett cargo flygbolag?
Några bra och erfarna konsultbolag kanske?
Tack
svar
Själva handläggningen av en ansökan om ett svenskt AOC debiteras per nedlagd tid, dvs. bok och räkning; en ungefärlig kostnad uppskattas till 200.000 – 300.000 SEK beroende på komplexitet och också mycket beroende dels på hur komplett ansökan är och hur väl manualer och dokumentation är framtagna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/flygbolag/Starta-flygbolag/
Prova i ett land långt borta istället. Större chans att det finns behov att fylla och mycket mindre pappersarbete och avgifter.
Att köpa alla tjänster av något konslultbolag är för dyrt. Försök hitta några som vet vad det handlar om och vill vara med på projektet och betala dem bra.
Vet inte ens vad du tänker dig? Ett bolag med t.ex några B737F eller t.ex Cessna Caravans. Har du identifierat en niche som inte är tagen än? Bara en kul ide´? Ditt inlägg känns som att du inte har någon större branscherfarenhet men har du tilläckligt med pengar kan andra fixa den delen. Har varit involverad i ett antal sådana här hurtiga flygbolag och ideer……….100tals miljoner borta och inget av dessa finns kvar idag.
Har Du identifierat något gap i marknaden? Annars är det nog rätt svårt att slå sig in i etablerade logistikkedjor.
Det var inte så mycket stöd du fick!? Det är väl klart du ska starta ett eget cargo bolag!! Hur tror du dom som en gång startade DHL och liknande startade? Go 4 it!
Det nämns 10 milj för ett AOC och det är rimligt. Lägg sedan till cirka 90 Miljoner i uppstarkostnader så kanske du ligger rätt.
Sedan tillkommer driftskostnader, leasar m.m. Börja med att hitta lite fraktkunder som är villiga att ta risken på en uppstart
och få dem gärna som investorer. Har du det på plats så finns det lite ljus i tunneln……
Börja med pengarna
Ett AOC och OL kostar minst 10 miljoner
Det är meningslöst att starta pappersprocessen om inte de pengarna finns redan drån start. Sen kommer det att ha kunderna detta innan trafikstart..
För det första det är Transportstyrelsen du skall tala med inte LFV.
Måste du verkligen starta eget? Du verkar inte så insatt. Kanske bättre att operera under ett annats bolag AOC till att börja med? Kör wet-lease allt tills du ser att det är lönsamt?
Om du tror att du ska ha med LFV att göra i uppstarten av ett flygbolag rekommenderar jag dig från att glömma hela den idén.
Du kan definitivt hyra in ett konsultbolag för ett gäng miljoner.
Jag hade istället anställt någon som har gjort det förrut. Det är en otrolig massa jobb, minfält och pengar. Lycka till!