Hur lång är en flygutbildning?
Kan en flygutbildning ta olika lång tid beroende på val av flygskola eller utbildningens upplägg?
Finns det olika vägar att gå som påverkar hur lång tid utbildningen kommer ta?
Vad har ni för erfarenhet?
svar
Inget av de “stora bolagen” i Skandinavien har “flera tusen ansökningar”. Varken det blåa eller röda bolaget.
Båda det blåa och röda kämpar hårt med att tillsätta sina positioner som de annonserar just nu.
De rekryterare jag känner på andra bolag inkl mitt egna rangordnar inte efter den listan. Timmar och/om TR. Finns inget bolag i Europa som vet om skola X eller Y i Sverige är bra eller dålig.
För att komma igenom urvalsprocessen och kallas till assessement så har givetvis de stora flygbolagen en rangordning vilka de tittar på. Jag jobbar själv i ett av de stora bolagen i Skandinavien sen en himla massa år tillbaka och vet att vi börjar med den rangordningen jag skrev tidigare. För att sedan få ett jobb så är det givetvis vilken människa du är och hur du lyckas på assessement. MEN har man flera tusen ansökningar så rangordnar man faktiskt vilka som blir kallade.
Oavsett,
Lycka till
Ca 2 år tog min flygutbildning.
Spelar absolut ingen roll vilken flygskola du har gått i. I slutändan har alla ett CPL/IR/ME. Bolagen kunde inte bry sig mindre. Ta det billigaste och stabilaste alternativet. Ryanair tar in alla med en licens så länge du klagar assesment.
Har inte heller uppfattningen att bolag generellt skulle rangordna efter den listan. Eventuellt ett Svenskt bolag som inte går så “BRA” just nu, men de har väl ett samarbete med TFHS som host airline?
En Type Rating sätter dig absolut före i kön, gärna med timmar på typ, men ordning å reda papper och ansökningshandlingar är bra start tillsammans med ett välskrivet CV/Cover letter.
De bolagen jag arbetat för har mig veterligen inte rangordnat efter flygskola…Typerating möjligtvis men framförallt vem DU är som person.
Längden på utbildningen är kanske inte det viktigaste utan kvaliteten. Vet att flygbolagen som ska anställa dig rangordnar utbildning / erfarenhet ungefär såhär.
1. Piloter med typerating.
2. Piloter från TFHS / OSM
3. Piloter från övriga flygskolor.
4. Piloter som tagit utbildning lite här och lite där…
Kan var värt att betala lite mer för sin utbildning om du hamnar bättre till för anställning.
Lycka till!
Jag läste teori 11 månader på distans, när den var färdig tog jag ledigt från jobbet och gjorde själva flygutbildningen på 11 veckor, då skall sägas att jag hade ett PPL i handen i förväg, kostnaden då ca 300.000, detta var 2011.
Absolut. Finns flera olika alternativ. Integrerade, modul, distanskurser för teori osv. Mer eget ansvar blir i regel billigare.
Vägen mot kommersiella flygcertifikat är ca 1,5-3 år beroende på vilken väg man väljer. Om man finansierar själv så skiljer sig även priserna i samma spann, dvs en del kostar det dubbla.
Finns flera trådar i detta ämne här på forumet.
Gick modul och tog två år för mig ganska exakt