Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Någon som råkat ut för nedsvep på kort final?

Tråden startades av Gösta

Hej allesammans!

Är det någon här på forumet som har råkat ut för ett kännbart nedsvep på kort final någon gång? Om så är fallet skulle det vara intressant som relativt ny certinnehavare att få höra upplevelserna och erfarenheterna runt detta!

Publicerad den 2021-05-18 11:22
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

pilot
2021-06-01 15:49

Visst. Full gas och mera nose-up under flare for mjuk landning eftersom go-around var omojligt.

Safe
2021-05-27 09:44

Det finns ingen regel, piloten gör det som situationen kräver. Nedsvep är lika varierande som längden på en snöre.

Pilot
2021-05-27 09:37

Finns bra videor med kapten Warren Vanderburgh på youtube om ämnet. Du har säkert sett hans klipp med children of magenta? Det är bara go round som gäller!

Gertrud
2021-05-20 14:13

Handen på gasen hela tiden fö att ev kunna dra på. Nu talar vi om pappsmällor och för dessa behövs ingen go around för. Oftast finns bana kvar för att starta och landa fler ggr om. Du vet ju vilken bana du skall landa på. Visst talar vi RW på hundratals meter att landa på är orsaken ännu större för handen på gasen vid ev störning och då bäst att gå runt. Med ökad erfarenhet ger allt detta sig självt i framtiden. FLY SAFE!

Sov gott!
2021-05-19 19:24

Ja Folke, du har varit med om det värsta, ingen annan, bara du. Sätt på dig pyjamasen och gå och lägg dig nu:)

Folke W
2021-05-19 17:22

Personligen tycker jag inte att nedsvep är något större problem. Man får ju titta på terrängen och använda fantasin lite grann så brukar det ordna sig.
Vad som är litet mer otrevligt är ändvirvlar, vortex. Jag råkade helt plötsligt hamna i ett läge med mer än 90 graders bankning på kort final med full klaff ute i en C172.

Harry Wesley
2021-05-19 08:37

Hände mig både i Örebro, Skavsta och Karlstad. Inte kul alls, det blir en rejäl duns om man inte är tillräckligt högt upp.

Ove
2021-05-18 23:30

Det fungerar perfekt med full throttle och sen tillbaks, har räddad mig många gånger, men man måste dra tillbaks direkt annars måste man göra go-around då det trycker på rejält efter några sekunder. Egentligen ska man alltid göra go-around eftersom man formellt inte är stabiliserad då man gör maxpådrag på kort final men teorin överenstämmer i vissa fall dåligt med sunt förnuft och erfarenhet. Men säger man detta högt så blir man ju kritiserad av alla teoretiker. Finns många situationer där manualerna har tagit livet av folk, men också många situationer där avsaknad av teoretisk kunskap har dödat folk. Det gäller att balansera mellan teori och praktik men endast lång erfarenhet vet när man ska lägga boken åt sidan.

Peter Pan
2021-05-18 11:54

Yepp, och det var riktig läxa, hade aldrig varit med om det tidigare, så jag planterade i stort sätt kärran i asfalten, modell större jet. Jag skojar inte om jag säger att hydraldämparna måste ha slagit i botten.

Kom in på en medvind, bra väder, blå himmel, långt bort såg man en Cumulus som hade byggt på sig ganska bra, men det var långt bort och vi var inte i närheten när vi svängde bas.

Kort final, kanske 20 meter över marken så var det någon som drog undan golvet och sen gick det neråt. Landade rätt på huvudstället och ingen galopp, men jisses säger jag bara.

Efter det har jag varit med om liknande fenomen några fåtal gånger och som min mästare då lärde mig fungerar väldigt bra.
Throttlarna fullt fram och direkt tillbaka ger så pass mycket skjuts att man lyckas förhindra plantering.
Motorerna hinner knappast spola upp, men det känns som motståndet försvinner med en snabb throttle manöver.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500