Nya problem på Norwegian..
Norwegian meddelar att man hyr in DAT, JetTime och SmartLynx pga “olika tekniska problem”. Känns som en repris på reprisen från reprisen. Någon som vet vad det handlar om den här gången?
svar
SAS-briller var et problem, men tydeligvis er det greit å ta inn Qatar i diskusjonen !
God bedring !
Som sagt – snobberi var ordet!
Att din flygning i ekonomiklass med QR var skit förvånar mig inte alls. Bolaget har ett bra rykte i business men i ekonomi måste du nog komma från tredje världen för att vara nöjd. Och Qatar ligger i tredje världen så var du det minsta förvånad över kvaliteten på flygplatsen? Vill du hålla dig inom samma allians är LOT via WAW till DEL ett bra tips. De har även premium economy på sina B787.
Reser du mycket inom Europa skulle jag använda mina intjänade bonuspoäng att uppgradera dina fåtal långflygningar.
”Sen kommer september och oktober”. Norwegian har väldigt många flygplan på ”power by the hour” numera så de kostar bara när de flyger. En del av sommarens produktion bemannas av tillfälliga kontrakt. Norwegian kan med andra ord skala ner och reducera sina kostnader ordentlig om det skulle behövas.
Jag reser en del i jobbet, mestadels Europa, men ibland också interkontinentala linjer.
I Januari till Indien, med QA, och det var det absolut sämsta jag har varit med om.Bolaget jag jobbar för vill normalt bara betala för Economyclass, eller discounted business Class, så det här var tyvärr på economy. Betydligt sämre än SAS,LH, AF, BA osv. Ingen plats för benen, skit catering, obefintlig service, och massor med ” sales announcements” Därtil flygburen på skitflygplatsen iDoha i sandhålet Qatar. Nej tack, kommer aldrig att hända igen.
Jag tycker inte att det är snobberi, att resa i business- eller förstaklass.
Föredrar det själv.
Men jag tycker att det är snobberi, att förakta de som inte gör det.
‘Snott på Mcd”. Genom sig själv känner man andra……..
Jag förstår att när man befinner sig i lågpristräsket är något så enkelt som en varm eller kall handduk ett otroligt snobberi. Självklart är det obegripligt varför någon skulle betala för riktig business- eller förstaklass om man själv inte haft möjlighet att resa i den. Har man aldrig sett riktigt porslin, silverbestick eller kristallglas ombord är förmodligen de helflaskor vi serverar från även de obegripliga. Jag gissar att du tycker de är snobberi att kunna varje ingrediens i våra menyer samt vilka vin som matchar och varför. Att kunna erbjuda 16 sorters kaffe och veta hur man mixar ett 100-tal drinkar är förmodligen obegripligt om man trodde att kaffe var snabbkaffe och drinkar var något man serverade med ett plastglas tillsammans med peppar och salt man snott på Mc Donalds…
Vilket bolag jobbar du då på? Nere i sandlådan där mänskliga rättigheter, knappast står i focus. Ditt snobberi når oanade höjder!
Sen kommer september och oktober och sommarens alla kostnader kommer ikapp samtidigt som mycket färre bokar….
Ingår det i planeringen eller blir det återigen en norsk överraskning som ägarna får täcka upp för?
Mycket tyckande nu.. men om vi skall återgå till ämnet.
Det handlar inte om någon chanstagning (som tidigare då Norwegian satsade friskt) utan förseningar av de flyg som är beställda.
Nya Norwegian är ett mer stabilt bolag och i en mycket bättre sits än tidigare.
Håller helt med dig. Anklagas alltid för att jobba på SAS trots att jag inte ens tycker de är bra. Missförstå mig inte men inom Europa är SAS för mig lika dåliga som exempelvis BA, totalt katastrof i ekonomi och lite bättre i premium men även där har SAS problem. Detta spelar närmast ingen som helst roll på väldigt korta flygningar men när man ska spendera mer än ett par timmar ombord är det plågsamt. Alla tycks ha glömt bort att många resenärer inte vill bo på Formula1 och äta på Mc Donalds. Dom flesta av oss gör faktiskt inte det. Dock gillar jag SAS långdistans i business på precis samma sätt jag gillar Finnair. De är båda avslappnade på ett trevligt nordiskt sätt. Men som du skriver, avskyr man norska clownbolag så är man automatiskt i fanatiska norrmäns begränsade värld en SAS-are..
Lite tröttsamt att norska debattörer här på FT inte tål minsta kritiken av norska flygbolag, alla som inte älskar t.ex. Norwegian är ju fanatiska SAS anhängare enligt er, patetiskt ingenting annat.
Tja, Norwegian hyr in kapacitet från diverse bolag och SAS hyr in kapacitet från Air Baltic. Kanske inte så lätt att planera allt i god tid i dessa tider. Fanns väl och rentav finns väl fortfarande en viss försiktighet. Förutsättningarna skulle återigen kunna förändras snabbt.
Varför är det alltid detta kaos i norska bolag (Wideroe undantaget), totalt kaos från början tills de gång på gång får slut på pengar. Är det ett norskt särdrag eller är det bara “skit bakom styret” med samma inkompetens som flyttar sig mellan operatörerna?
ABC, Har Norwegian skylden dersom de ikke har herredømme over forsinkelser i Leasingselskapene ?
V.g. ta av deg de mørke SAS-briller du sitter med !
Det måste väll ändå ses som ett lyxproblem att efterfrågan är så stor att Norwegian tvingas hyra in kapacitet under någon vecka,
Spekulation, men Norwegian blir säkert kompenserade för de maskiner som inte kommit i tid?
Vem är förvånad? Usel planering har genom åren varit ett signum för Norwegian..
Som anställd kan jag meddela att det är pga personalbrist i kabinen. Nya är anställda och under utbildning men bakgrundskontrollen är ej klar
Det saknas avtal och vettiga löner.