Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?

Tråden startades av Flygvärdinna

Vill främst vända mig till folk som jobbar som flygvärdinna på SAS connect eller SAS link i Köpenhamn nu. Jag har blivit erbjuden båda två. Vilken ska man välja? Vad är skillnaden? Vad har man för övernattningar? Hur är lönen? Trivs ni? Tacksam för svar.

Publicerad den 2023-01-25 14:14
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

@ @Vale
2024-08-17 14:59

Jag fick mitt kontrakt på mailen en vecka in på kursen förra året! ARN bas.

Realist
2024-08-17 12:50

Vale, Du vet lika väl som jag, att du inte ska börja på SAS Connect om en månad om du inte ens vet vad lön och villkor som gäller..

FD
2024-08-17 01:12

Connect ska väl avsluta sin CPH bas..

Lilla jag
2024-08-02 18:51

Hej,

Har läst era inlägg och har en fråga som jag ser ovan talare också har skrivit. Jag undrar vad lönen ligger på i ingångslön för en flygvärdinna med bas i CPH på SAS connect eller Sas link? Jag bor i Helsingborg, har möjlighet till att övernatta i Malmö om så är fallet och inga problem att ta mig till Kastrup. Men vad ligger en “snittlön” i danska kronor då jag vet att det blir en dansk anställning men skattevist är Sverige. Långa flygningar? Vilken ska man välja SAS Connect? SAS Link? Vad är skillnaden? Vad har man för övernattningar? Hur är lönen? Trivs ni?

sv. Vale
2023-02-19 12:44

Skojar du?
Om du ska börja jobba där om en månad har du väl skrivit på kontrakt , där lön och villkor bör framgå..

@Vale
2023-02-19 09:26

Om du ska börja där om en månad så har du väl tackat ja till jobbet och sett avtalet?

Vale
2023-02-18 11:05

Hallå! Jag ska börja på SAS connect nästa månad. Vad är den genomsnittliga månadslönen som junior?

(Förlåt för min svenska, jag är inte modersmål)

Fel fel fel
2023-02-06 12:37

Connect i CPH har INTE samma avtal som main DK, utan ett betydligt sämre. Det är i Sverige/ARN som Connect har samma avtal som main SE. Rätt ska vara rätt.

sv. Flygvärdinna
2023-02-06 10:51

Tycker du ska välja SAS Connect, har samma k-avtal som SAS, tror Link har lite sämre.
Men prova på själv om du tycker om det eller inte. Det är väl inte värre än att man kan säga upp sig om man inte gillar läget. Lycka Till!

Flygvärdinna
2023-02-05 15:52

Oj här blev det diskussion. Undrar om någon har information som kan svara på min fråga?

Artist
2023-01-28 14:09

Nej det har jag inte sagt något om. Den frågan är ungefär lika relevant som om advokaterna skulle ta över piloternas arbete

Robban
2023-01-28 13:47

Det är ganska roligt att följa pajkastningen mellan , förmodar jag, nuvarande SAS anställda och SAS Connect anställda supplerat av div ” experter”.

Första gruppen vill tydligen att allt ska fortsätta ” som vanligt” på SAS.
Andra gruppen verkar vilja att SAS ska göras om.

Sanningen är väl att i nuläget vet ingen, inte ens ledningen, vad som kommer hända efter avslutad Ch. 11.
Allt beror på om man kan locka nya investerare att köpa sig in i bolaget, därför måste man ju göra bolaget ” läckert”
Tror personligen att många anställda tyvärr får gå.
SAS ledningen bestämmer inte mycket i nuläget, alla betydande beslut måste godkännas av Ch11 domstolen.
Div stora kreditorer, kommer också att ha stora krav på ett framtida SAS för att vara med och rädda bolaget.
Som jag ser det vore det kanske lättare att låta SAS gå konkurs, och bygga ett nytt flygbolag.

Leif D
2023-01-28 10:45

@Artist. Vad tycker du är alternativet till att använda advokater i Chapter-11 processen? Kanske piloter är mer lämpade?

Artist
2023-01-28 08:38

Och? De avslutade inte det arbetet per sista oktober…
Clown.

Leif D
2023-01-27 19:17

@Artist.

Har du missat detta:

SAS
Advokatnotan för SAS omstrukturering uppe i 467 miljoner (Finwire)
2023-01-02 12:36
Advokat- och rådgivarkostnaderna för SAS Chapter 11-process i USA uppgick per den sista oktober till 467 miljoner kronor. Det rapporterade norska Dagens Næringsliv under gårdagen uppmärksammar Di.

SAS IR-chef Louise Bergström säger till tidningen att det inte är något konstigt med prisnivån och noterar att det krävs “väldigt specifik kompetens”.

Om du har annan information än SAS IR-chef föreslår jag att du kontaktar henne och ber SAS rätta sitt pressmeddelande.

Artist
2023-01-27 16:09

Nej det är inga fake news. Är du som går och drömmer om något som aldrig blev till en verklighet

@Leif D
2023-01-27 13:53

Leif, du predikar högt i tidigare inlägg att SAS inte kommer använda samma struktur i framtiden. Du hänvisar dessutom glatt och friskt till ett >pressmeddelande< i dina senaste inlägg. Tar du däremot och läser årsrapporten på 155 sidor kan du se att det tydligt står att en viktig del av SAS Forward är att BEHÅLLA samma operativa struktur som idag, alltså med SAS Scandinavia, Connect, Link och externa bolag som opererar var för sig. För att använda dina egna ord: ”Är det för jobbigt att läsa fakta?”.

Leif D
2023-01-27 12:44

@Artist. Ännu lite mer “fake news”. Advokatkostnaderna för SAS på nära 500 miljoner var för perioden juli-oktober 2022 och ingår inte i förlusten på 1,47 miljarder för november – december 2022. Orkar ni inte läsa SAS pressmeddelanden eller rapporter? Är det för jobbigt för er att läsa fakta? Sluta drömma.

Artist
2023-01-26 22:43

Svar Leif D rocket scientist. Ja dryga 500 miljoner i advokatkostnader. Plus ett par hundra miljoner dra igång nytt AOC.

@PF
2023-01-26 19:28

Det finns fler ekonomiska faktorer än piloternas löner (dessutom är inte piloterna i LHR med i det avtalet). Det finns ju såklart ekonomiska anledningar att man har just ett irländskt AOC och säte. Dessutom har kabinpersonalen i CPH ett flexibelt avtal där SAS kan sänka alla till deltid under ett halvår och på så vis tjäna pengar när produktionen inte är lika hög. Bara det är anledning nog att behålla Connect. Du har rätt i att crew från Main och Connect inte kan mixas – å andra sidan, standbytäckningen är baserad på produktionen. Exempel: Har Connect och Main 10 plan vardera i trafik kanske de har 2 besättningar var på standby. Hade det blivit en merge och en plattform således haft 20 plan i trafik, hade man haft 4 besättningar i standby. Man har således inte dubbelt på standby hela tiden med den nuvarande plattformslösningen, utan varje plattform har täckning för den produktionen de utför. Tar en plattform över all produktion, kommer de också öka sin standbytäckning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500