SAS hyr in långlinjekapacitet från HiFly
Att SAS ska ta hjälp från smartlynx är mer än sorgligt. Extremt trånga kabiner och personal långt under medel. Inte värdigt!
Precis åter från semester och flugit 4 flygningar med dom.
Annonsering var lika dålig i kabinen som från flightdeck. Hoppas det blir kortvarigt..
svar
9H-POP & 9H-PTP är också två kandidater. Deras framtida uppdrag hos Flypop verkar inte fått något startdatum ännu, Flypop har försökt börja flyga sedan 2021 men startdatumet har ständigt flyttats fram.
-POP & -PTP har till och från lånats ut till andra bolag sedan de levererades till HiFly i slutet av 2021.
-HFG ser ut til, sammen med en annen A-330 fra HiFly, å være under kontrakt med TAAG (Angola). Jfr flightradar24
– har ikke, skal en tro Planespotters flöyet fast for noe bolag på flere år.
Blir troligen 9H-HFG & 9H-TQP som ska flyga för SAS.
“at” HR, har SAS levert tilbake langdistansefly, og selv om A-321LR i noen grad erstatter/utvider rutenettet, så må man finne lösninger for å traffikere det man selger.
Men, har noen, i diskusjonen egentlig gjort det klart hva man skal hyre inn, og hvor lenge ?
Er det enkelte flyginger, er det for f.eks en måned, eller det hele sommerprograamet som drar i gang om to dager ?
Er det noen som har nevnt hva SAS egentlig SAS får, -hiFly har 7-9 A330, flere av de ser ut til å gå på langsiktige kontrakter allerede ?
Videre, fler av HiFly sine A-330 ser ut til å ha kabin konfig som ikke passer helt med SAS’s. Y-klasse på 436, er vel ikke SAS sine primære.
Og, dersom SE-RSA ikke blir disponibel, HiFly har også noen A-340, dersom de er ledige for uthyrning.
Langdistansemaskiner er svårt å komme over. Flere bolag sikrer seg de som er mulige/finnes. Air India skriker etter kapasitet, Lufthansa har tatt flere av de 787 som Norwegian anvendte.
Vi får önske oss en sommer hvor man ikke får langvarige driftsforstyrrelser. Spesielt bolag som SunClass, at de må ut og finne kapasitet i form av bredbuksmaskin i Juli måned. Det kan bli svårt…..
Exakt vad är billigare med att hyra in flygplan och besättning? Försvinner mycket positioneringstid och det är rätt dyrt med hotell och traktamenten på ARN/OSL/CPH.
Med “bara” 900 miljoner kr i förlust per månad de första 4 månaderna i nya räkenskapsåret (nov-feb) är det inte konstigt att SAS vill hyra in billigare flyg och personal inför sommaren. Det gamla konsortiets tid är över.
Gertrud: I EU kan det inte finnas bolag med sådana krav.
@Gertrud. Vilka andra länder än Nordkorea har krav på att du skall vara medborgare i landet för att få flyga från landet eller för ett flygbolag i landet?
Hur är det relevant, Hi-Fly ställer med egen personal under den begränsade tiden som de hyrs in.
Det har kanske oxå att göra med snåla passagerare som inte vill betala vettig pris för en flygbiljett.
Vem ska då betala för dyr svensk crew..Patriotism, my foot….
Sverige har ingen patriotism kvar vilket andra länder har som ställer krav på att du är medborgare i landet du ska flyga för.
@fin70. Med SAS nya problem att få loss en Airbus 350 från japanska leasingbolaget (se annan artikel på Flygtorget) kommer SAS att behöva hyra in ytterligare flygplan från HiFly – inte färre. Alternativet är att inte flyga alls.
Ryktas om att SAS ska hyra in 10st Airbus 320 från SmartLynx.
Smartlynx söker nu desperat efter piloter på i stort sett alla webbsidor för pilotjobb.