SAS lägger ner linjer?
Jag upplever det som att SAS lägger ner linjer från Arlanda, till exempel kan jag inte boka Düsseldorf, Stavanger, Århus som tidigare funnits. Andra linjer är kraftigt neddragna. Är detta en ny strategi från SAS? Är det tänkt att dessa populära linjer kommer tillbaka?
Om du vet fler linjer SAS lägger ner från ARN så fyll gärna på listan!
svar
Xfly flög väl 5-7 crj för sas
sv till DAS
Jasså, tycker du det?
Det ser inte ut som att massor med andra flygbolag är sugna på att ta över SAS trafik från ARN..
Sedan kommer du ju öka på Bromma innan eventuell stängning också. Tydligen något nytt bolag på gång. Kanske någon annan som vet mer.
Tro kan man göra i kyrkan hehe. 3-4 Crj i sommar. Ungefär som vad xfly hade
I vilket land har SAS flest anställda?
Har du koll på detta?
Det handlade om hur svenskt SAS är, inte jämförelsen hur företaget drivs. Ett registrerat AB i Sverige förklarar väldigt lite om hur svenskt ett bolag är, men vill man tro det så för all del.
Du vet väl vad franchisedeltagare betyder?
“Som en av våra franchisetagare har du friheten att driva DITT EGET FÖRETAG samtidigt som du har stödet av McDonald’s etablerade system”
McDonald´s äger inte alla serviceställen i Sverige!
Kommer det fler CRJ? Det har jag svårt att tro. Vem ska flyga dessa för SAS? Om det skulle stämma. Hur många flygplan rör det sig om?
Ett bolag som har sitt huvudkontor i Sverige och registrerat i Sverige är enligt definitionen ett Svenskt bolag!
Detta oavsett vem som äger aktierna!
@Kamrer; läser du aldrig nyheterna???????
Hur är det möjligt att SAS blir mer danskt? Det är det ju redan och har alltid varit. Allt annat är någon form av fantasi att SAS har minsann varit svenskt, en nationalklenod eller något ditåt. Skulle SAS på något sett varit svenskt, hade verkligheten sett annorlunda ut.
Visst var vi delfinansiärer, men där slutar svenskheten. Vi har i massa år lidit av danskt utnyttjande för egen vinnings skull.
Lika svenskt som Mc Donalds.
SAS är ett Svenskt bolag!
Tycker det verkar ganska oseriöst, med allt klagande på att SAS skulle lägga ner linjer från ARN för att svenska staten inte längre är delägare av SAS.
SAS är ett privat flygbolag som behöver bli lönsamt.
Därför ändrar man självklart på sina linjeroch frekvens på sina linjer allt efter vart och när det löner sig bäst att flyga.
Att SAS har tagit bort linjer till FRA beror väl på att man har byt allians till Skyteam. Varför skulle man dock mata in passagerare till konkurrenten Lufthansa.
Om dessa avgångar är lönsamma kommer väl något LH ägd bolag, eller LH själva ta över dessa avgångar.
Om inte andra bolag tar över linjer som SAS inte längre betjänar, då är det säkert för att dessa linjer inte behövs.
All snack om Mälardalens enorma potential för flyglinjer direkt från ARN, är just det snack utan håll i verkligheten.
Till och med SAS gör sitt med att få sina passagerare att undvika Arlanda. CPH-KRN/OSD/SCR saknas bara att Luleå också får en direktare.
@STO-OF
Du har helt rätt, många oseriösa debattörer , svamlar om att SAS blir mer och mer danskt..
SAS stänger ner och öppnar linjer eller sänker/ ökar frekvensen på linjerna allt efter behov, och lönsamhet. Detta gäller absolut också på CPH, där jag jobbar.
Vet inte vad syftet är med dessa oseriösa inlägg, men tröttsamt är det. Och det verkar vara samma skribenter ganska ofta.
Ingen tvingas att nyttja SAS om det inte passar.
Man kan ju också säga att om SAS lägger ner en linje , och ingen konkurrent då antingen ökar sin frekvens på samma linje, då kanske linjen inte går attdriva lönsamt.
SAS är inte” danskt” störste delägare är amerikanska Castlelake som äger runt 30% danska staten äger runt 25%.
AF/ KLM knappt 20%
SAS har ALDRIG varit svenskt, annat än att skjuta till pengar från bl.a skattebetalarna.
Sverige har sedan alltid missgynnats, då allt fokus legat på Danmark. Vi har har utnyttjats pga dansk smarthet och svensk naivism.
Är personligen glad om detta bolag lämnar svensk mark till förmån för andra och bättre aktörer.
Vi behöver INTE SAS, anser jag
Att SAS är mer danskt och väldigt lite svenskt kan vi nog fastställa genom ägarstrukturen, och sen har Arlanda förlorat stora delar av svensk inrikes till Köpenhamn, vilket kan ses som ett argument för att SAS kommer lägga mer fokus på just Köpenhamn.
Om svensken / stockholmaren känner sig förminskad av det här så behövs det nog andra resurser för att stärka deras självförtroende.
Någon skrev något om SAS till T2. Vilket trams! SAS är backbone på ARN och T5. Om någon förändring kommer så är det att AF och KLM flyttar in till SAS på T5. Sluta sprid trams.
Så tröttsamt med alla som sprider ett falskt narrativ om att ”SAS är danskt” och alla man lägger ner alla linjer i Stockholm. Vad är syftet kan man undra. Det är sant att det råder brist på flygplan efter Xfly’s sorti men förändring är på väg med både BRA och E195LR operation ut från Arlanda. Sluta sprid felaktigheter och falska rykten.