Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS nya VD blind och döv?

Tråden startades av ABC

Samtidigt som alla nödutgångplatser är ständigt slutsålda hos konkurrerande bolag på alla viktiga semesterdestinationer och SAS egen plusklass närmast helt täcker området fram till nödutgångarna funderar nya VDn på om SAS inte ska bli ett lågprisbolag!? Räcker det inte att många resenärer som vill ha en bättre produkt redan idag väljer något annat bolag? Jag tror knappast någon åker med Transavia till Alicante, så tydlig kan jag vara. Ska vi som inte vill resa fyra timmar i miserabel standard alltid tvingas resa via Helsingfors, London, Istanbul, Paris, Zürich eller Frankfurt?

Publicerad den 2021-07-20 01:12
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

Alex
2021-07-30 17:58

Replik du har helt rätt i det oklara i att SAS plus kan diffa från 1-2 rader till 16 eller kanske även fler? Det gör att servicen blir helt beroende på antalet bokade. SAS borde sätta ett tak på ca 8-10rader och sen prissätta därefter. Så att de kan ge Plus det som de ändå betalar för. Samt sluta med alla undantag om ex tre enheter alkohol på vissa linjer. Känns som det är fler undantag från servicen än där de är normal service på…

Replik
2021-07-30 01:07

Jag tror SAS ändå gjort rätt val när de övergav C-klass och införde Plus. Vart och vartannat företag har begränsningar och policys som gör att man måste resa i economy eller förhålla sig till avtal som styr kabinklass. Själv är jag hyfsat högt upp i organisationen på mitt företag och även på denna nivå finns numera en diskussion kring detta med resklass.

För den som vill flyga C-klass finns ju LH, BA, AF till de destinationer som kanske har den minst priskänsliga gruppen.

Måste dock säga att Lufthansa tappat en hel del på maten i C inom Europa. Maten på tallriken har aldrig varit så liten som nu och jag är sjukt trött på att äta de varma bröden som blir lösningen när man måste se till att bli mätt. Trodde aldrig att jag skulle längta så mycket efter att få en SAS plus-låda med mat som när jag fick min senaste måltid på Lufthansa 🙂

En fördel med C är dock att få ett tomt säte bredvid sig. Men det kan man å andra sidan köpa hos SAS.

Intressant är dock att SAS sommartid kan sälja upp till 14 rader plus till Pmi och Agp…. En ny publik som hamnar framför skynket…som inte längre finns.

Acer
2021-07-24 14:20

@Bertil,
Du blandar önsketänkande med egen fakta…….
Du jämför SAS Plus med Business, vilket trams. Vill man ha fill buiness så åk med Lufthansa till Mallis via Frankfurt t.ex. Då får du din blockade mellansäte till runt 8 gånger vad en Plus nonstop kostar. Maten är sämre än SAS Plus men ligger på tallrik vad nu det är värt för dig……..

Rune
2021-07-22 22:23

SAS Styrelse har i stort sett bytts ut senaste åren. 7 av 11 har tillträtt senast 3 åren.

Källa;
https://www.sasgroup.net/about-sas/bolagsstyrning/styrelse/sas-styrelse/

@ sv Bertil
2021-07-22 10:30

Snacka om okunniga fördomar… Hahahaha.
28 haverier ger inte direkt Turkish guldmedalj i flygsäkerhet. Nä, inget bolag jag och min familj åker med.

ABC
2021-07-22 01:40

Snacka om att leva i det förgångna, vet ej om ni ska tas på era ord eller om ni skämtar? Ni är väldigt svåra att ta seriöst.

DC-10 (R)
2021-07-21 22:55

Jag och säkert flera med mig, har fått nog av “business snobberiet”.
Om ni är så vip, då bryr man sig inte om att sladdra här på FT.
Tramsiga och barnsliga inlägg, från en del “wannabess”.
Galleygossip!!

ARLANDA
2021-07-21 20:27

28 haverier är väl ganska svårslaget även om det är på 72 år……

sv Bertil
2021-07-21 16:27

Under sina 72 år inom flygbranschen har Turkish Airlines varit med om fem haverier på bolagets internationella flygningar och 23 på dess inrikesflygningar. Det mest kända är Turkish Airlines Flight 981, vilken havererade i Frankrike den 3 mars 1974 på grund av explosiv dekompression.

Turkish Airlines är inte osäkrare än övriga flygvärlden.
Okunniga fördomar!

ABC@Bertil
2021-07-21 15:25

Glad att någon håller med om att de fått nog av lågpris och att fattigklassen ”plus” marknadsförs som premium när den inte ens når upp till internationell ekonomiklass. För barnen som kommer in o branschen idag är väl Dyngan och Ryan det nya normala men de kommer också att växa upp och få krav. För att kritisera TK säkerhetsmässigt är min rektion samma som din men efter ett sök på nätet hittar jag bara en enda dödlig olycka med en flygplanstyp Turkish fortfarande har. Den är från 2009 och 12 personer dog, 126 överlevde. 2009 är för övrigt samma år som Air France förlorade sin A330 över Atlanten med 228 personer ombord. Hur kan man du bedöma TK som fortfarande ”osäkert”?

Bertil
2021-07-21 12:46

Nu tillhör jag den delen som klagar på undermåliga SAS Plus och hoppas på en riktig business som man hade förr i tiden även inom Europa. När en del nämner att de hellre åker med Turkish blir jag mörkrädd. Är det något SAS är bra på är det flygsäkerheten. Det med flygsäkerhet är ett ord som inte förekommer inom Turkish som är ett av de mer olycksdrabbade flygbolagen i världen. Sätter mej hellre i SAS Plus än Turkish business även om den är mycket bekvämare och har bättre mat. Flygsäkerheten är viktigast och då skall man inte ner i lågpristräsket och pressa kostnaderna för då försämras även flygsäkerheten.

Flygare
2021-07-21 11:31

Sverige har aldrig varit SAS största marknad, allmän avundsjuka, snålhet och jantelagen sätter stopp för nån vidare försäljning av premiumbiljetter.
Svenne banan vill ha billigt, billigt, billigt. Samtidigt som man klagar på det.
Därför går Ryanair , Wizzair o. likn. relativt bra i Sverige.
bättre går det i Danmark och framför allt i Norge där man inte är lika ångsta för att unna sig.

Konstapel Pekpinne
2021-07-21 11:29

Detta måste vara en trolltråd. Varför skriver MSN en så infantil rubrik när VD:n ifråga knappast ens har börjat på nya jobbet, och sedan det avhandlade ämnet isig är bara är BS. Vad vill du egentligen uppnå med tråden? Trams…

sv ABC
2021-07-21 10:50

“sulversurfarnas” Vad är det, eller bara slarv med korrekturläsningen?

ABC@LV
2021-07-20 23:09

Jag är glad att du instämmer med mig om vad som är fina flygbolag och vilka som erbjuder en klart undermålig premiumprodukt. För oss som vill ha detta gäller flygbyte eller att resa söderut med Agean eller Turkish. Som tur är finns även många andra destinationer lite längre bort. Vill flygbolagen här inte ha sulversurfarnas pengar slipper de garanterat.

Buissjet
2021-07-20 22:24

Föreslår att du chartrar en Learjet eller liknande. För du är väl inte utfattig eller snål?

J
2021-07-20 18:39

Önskar nya VDn lycka till och hoppas att han kan skapa en god relation med dom anställda. Det är vad SAS behöver.

LV
2021-07-20 17:39

Ännu en tråd från en wannabee. Klarar man inte en fyratimmars flygning, i SAS plus. Flyg då med något annat “fint” bolag. Överlägset inlägg, från en som påstår sig vara i flygbranschen.

Trött
2021-07-20 15:26

SAS nya VD har precis tillträtt. Han har nog mer saker att sätta in sig i, än snobbproblem. Överlägsen galleycat attityd, hör inte hemma här.
Frågan är om vem som är både blind och döv?

ABC
2021-07-20 13:56

Ska vi gissa på att jag inte tänker på inrikes och inte heller förväntar mig liggfåtöljer till PMI. Men någon borde väl ändå kunna erbjuda vanlig affärsklass på direktflygningar från ett av Europas rikaste områden till södra Europa? Alla kunder är faktiskt inte snåla och utfattiga.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500