Söndagsanalys: SAS till T2 – vem är vinnare?
Kommer SAS att flytta till Terminal 2 på Arlanda nu när de byter till SkyTeam? Flygexpertens svar är ja, djupare analys nedan.
KLM och AF håller till på T2, det enda rimliga är att SAS också flyttar dit så att det blir en renodlad SkyTeam terminal. Kanske kan den byta namn till SkyTeam Terminal? Underförstått: Övriga bolag på T2 flyttar till T5 (OBS! Gäller ej Transavia).
Bytet av terminal till SkyTeam Terminal kommer olägligt för SAS eftersom Arlanda precis öppnat en ny säkerhetskontroll och en marknadsplats (endast fas 1 av 3 öppen i skrivande stund) som märkbart höjt statusen på terminal 5.
Den stora fördelen för SAS resenärer med SkyTeam Terminal är att de sparar två minuters restid med Arlanda Express och att flygbussen stannar precis utanför terminalen, ingen lång prommenad från T5 till gamla T4 som idag.
/Flygexperten (inte Jan Olsson)
svar
Tror nog dessa självutnämnda flygexperter skall byta industri… SAS får inte
I närheten plats på T2… hur tänkte du nu?
Ulf: 787an är inte godkänd på T2 utan dem kom in på T5 varje gång den kom. Däremot så kom 767an in på T2.
British Airways använde 767 och 787 på vissa avgångar tidigare från T2! Så det borde väl inte vara några problem. Nu tror jag ifs inte att det bli någon omflyttning bara för att AF/ KLM köp 20% i SAS!
Får alla framtida Star Alliance-medlemmar plats på T2, särskilt med hänsyn till widebodys. Hur ser det ut med T2-gaterna, får det plats B777, A350, B757 etc.?
Jonair ska också gå från Terminal 2.
SAS är Swedavias gullebarn. Bara att titta på hur fort swedavia åtgärdar felänmälningar för SAS räkning kontra övriga. Ledningen kan förneka bäst de vill, men vi på golvet kan med munkavel bekräfta.
Swedavia kommer att starta en kampanj för att behålla SAS på T5, skyteam glttar förmodligen dit.
Har Sweavia ballar att flytta Ryan till T2. De betalar ju ändå inte gör sig…
Bara för att dagens SAS är stora på Arlanda behöver inte morgondagens SAS (Société Aviation Själland) vara det. SAS kommer så klart ha gott om matarflyg till CPH, AMS och CDG från Arlanda. Kanske även LED och SVO om Aeroflot släpps tillbaka in i värmen. Och någon enstaka tur till Oslo och Bryssel. Men annars, varför skulle ett danskt-holländskt-franskt flygbolag satsa en massa resurser på Arlanda?
SAS använder sig av vadå, 4 pirer på T4/T5. Hur skulle dom få plats på några enstaka gater på T2? Som andra säger så är det väl snarare troligare att KLM och AF flyttar över till T5.
Mer troligt att AF/KL kommer till T5 och star alliance bolagen flyttas till T2
SAS får inte plats på T2, kommer inte att bli någon flytt! Det är väl mer troligt att AF och KLM flyttar tbx till T5.
Vet du hur stora SAS är? Hur ska de få plats?