SPF & BRA
Då BRA:s piloter gick samma öde till mötes som nu SAS piloter står inför, hur kommer det sig att SPF inte stod upp för dem, särskilt med tanke på ML tidigare karriär inom BRA?
svar
@svar till Jan!
Hahaha tjenare Jan.
@Svar till Jan.
Vilken klasstillhörighet tillhör jag, du får gärna förklara det?
Du är förblindad av din klasstillhörighet och kan inte tänka klart och objektivt.
Facket ger en falsk trygghet.
För mig har det alltid varit naturligt att inte vara fackligt ansluten.
Med vänlig hälsning, Sval.
Detta är ett debattforum, där man kan ta upp sina åsikter. Precis som du själv gör.
@Sval.
Facket är dom anställda, dvs dina kollegor som ni har valt in själva. Alla har sin egen sektion, SPF förhandlar inte åt er eller talar om för er huruvida ni ska strida om maten. Det är ni medlemmar i sektionen som gör.
Är du missnöjd med vad eller hur det förhandlas, så får du ta upp det med dina representanter och framföra dina synpunkter. Vi som sitter här och läser kan inte göra det åt dig.
Du får ta ansvar för din egen situation, försök påverka dina representanter, går inte det rösta på någon annan nästa gång eller ställ upp själv. Är du inte ansluten, skyll dig själv.
Facklig verksamhet är förlegad.
Facket är någonting socialistiskt som bara tär på arbetsgivare och klår medlemmarna på höga avgifter.
Resultatet för medlemmarna är noll och ingenting.
Facket försöker låta viktigt när de förhandlar om besättningsmat med bullrande röster.
Ni får väl engagera er i föreningen då? Om ni nu är missnöjda med hur saker och ting hanteras.
@KL på vilket sätt gick de bakom ryggen?
Nyfiken ??
Att SPF bara bryr sig om SAS är inget annat än skitsnack.
SPF styrelse består av invalda representanter från alla anslutna bolags sektioner, varje bolagsrepresentant är vald av sina respektive sektioners medlemmar.
SAS har flest representanter eftersom det är den största sektionen, men övriga bolag har tillsammans fler representanter än SAS, så nej, SAS sektionen kan inte styra och ställa som dom vill.
@Hedrik
Du skriver att Malmö aviation piloter fick sparken.Fick snarare sluta pga att bolaget lades ned.
Inga RYN piloter är medlemmar i SPF.
Den som var mest drivande i att flytta ut Xflys facksektion från SPF och ingå ett sidoavtal med annan organisation för att gynna egna intressen fick senare sparken från Xfly och huserar numera på BRA. Cirkeln är sluten.
SPF har i sin reklam ”En klippa att luta sig emot när det blåser” eller något liknande.
När Malmö Aviation- piloterna blev sparkade från BRA var SPF svagt som en liten vänsterrabiat lort.
Xflys ATR-politer har gått bakom ryggen på sina gamla kollegor.
SPF står för Svensk Pilotförening. SPG (SAS Pilot Group) är en annan sak.
Xflys få ATR-piloter i Sverige sägs ha lämnat SPF och ingått avtal med en annan fackförening? Vilken?
SPF står väl för SAS Pilot Förening?
Eller rättare sagt SeniorSas Pilot Förening?
Bryr sig ENDAST om toppen av SAS piloterna.
Känner många som sökt och fått jobb på Xfly.
Det är väl bara söka dit om man vill flyga,annars går det ju söka andra jobb.
Ja hur blir det med XFly då?
Då hördes inte ett skit.