SPF rasar mot SAS-ledningen
För man valt att starta dotterbolag där man anställer piloter och värdinnor. Man hörde dock inte ett ord från dom när man nyligen valde att göra likadant i ett svenskt inrikesbolag.
svar
Jag är själv pilot i SAS och tycker det ledningen gör är under rådande situation både rimligt och nödvändigt. Tyvärr kommer ett antal i kläm men så är det alltid.
De som inte vill söka till de nya tjänsterna kan ju faktiskt söka sig till Eurowings som skall öppna bas. Ni kan ju sedan bedöma och “grannens gräs” är grönare eller ej.
LLA, vad är dina antaganden när du ger den profetian?
Kanske dags att SAS piloter och kabinpersonal inser att bolaget är till för kunderna. SAS är inget statligt sysselsättnings projekt.
Att danska pilotfacket har fusionerats med Dansk metall luktar panik, man är nog rädda att många piloter flyktar från detta helt verklighetsfrånvända fackförbundet, DPF. Övriga pilotfack inom SPG är inte bättre.
@Ulf
Det är exakt så det är. SAS finns till för sina ägare och sina kunder, SAS finns inte till för sina anställda.
Menar du att bolag inte ska genomdriva nödvändig förändring för att ”någon kan att bli sur”? Min andra fråga till dig är – om vi antar att det finns icke populära förändring som måste göras (exempelvis öka produktivitet) hur får man med de stora kollektiven som en positiv kraft i dessa förändringar?
Vad menar du? Att SAS inte behöver förändras? Vilken roll tycker du de anställda ska ha i förändring? Hur får man med anställda på nödvändig men icke populär förändring?
@Gurr. Pilotstrejkerna har kostat SAS miljarder. Utan de nya bolagen skulle SAS få en förödande pilotstrejk minst vartannat år.
Dansk pilotförening slutar att stå på egna ben och har (oväntat??)gått in i Dansk Metal som
i sin tur är en del av Fagbevægelsens Hovedorganisation. Känns som de får svårt att strejka i framtid då de kräver stöd från FH. En steg för att försöka mota FPU?
“SAS behöver genomgå denna förändring för att kunna fortsätts existera. Om de anställda inte inser detta är det kanske på sin plats att gå vidare.”
Låter som ett pressmeddelande från SAS HQ.
Synd att anställda inte ser igenom det.
Jag förstår att du tycker det är fel att sänka löner. Sedan förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Menar du att bolaget ska räddas genom att sänka en enskild utgiftspost? Det är ju summan av åtgärderna som är lösningen. Så argumentet att just pilotlönerna inte är dyrt nog för att kunna stoppa blödningen om det togs bort är ju helt ihåligt.
Min nästa fundering är vad ditt antagande är kring lönerna? Är det ens lönerna som är kärnfrågan i nya setupen? Vet vi det?
Annan pilot
Rykten gör gällande att fyra stycken danska fd SAS styrmän som är medlemmar i FPU nu erbjuds kaptenstjänster med instruktörsroller på SAS Connect.
För att man i hemlighet tecknat kollektivavtalen med en konkurrerande fackförening (FPU) i princip utan anställda i SAS. För att denna fackförening har bjudit under nuvarande kollektivavtal för att få bli avtalspart. För SAS Link har man t.ex. tecknat ett sjuårigt avtal, absurt långt. Detta är inte rent spel! Ingen av SAS anställda vill ha detta. Det är inte så en fackförening ska jobba. FPU går arbetsgivarens ärenden.
Men inse fakta.Vill man flyga så acceptera annars gå vidare.Kommer aldrig bli som förr.Bara inse det.
Vad ni inte tycks förstå är att vi har en pandemi som minskat flygandet med upp till 95%. Då måste ett bolag dra ner på kostnaden. Man kan inte ha kvar all personal. Det är omöjligt. Ni som inte förstår det är det bra att beklaga.
Dessutom har man konkurrenter som fått stor del av sina skulder avskrivna, Norwegian och BRA. Där stat och kommun är bland de stora förlorarna. Dessa två bolag har genom nedskrivning av skulder fått stora belopp från det allmänna och många personer som haft fodringar.
SAS har inte fått några skulder avskrivna. SAS har gjort en nyemission där tidigare aktieägare satsat kapital. SAS har lånat pengar i bank för att försöka överleva denna pandemi. Staten har borgat. Detta för att skydda sina investeringar i SAS.
SAS är inte till för sina anställda. SAS är till för sina kunder.
Till Lena:
De flesta som blev uppsagda har gått vidare och jobbar nu med annat. Själv gick jag tillbaka till mitt jobb som sjuksköterska.
@L hur kan det vara social dumping när de erbjuder fast anställning med skandinaviskt kollektivavtal?
Svinaktigt gjort av SAS ledning.
Att halvera piloternas löner har aldrig någonsin i historien räddat ett enda flygbolag. Det är helt andra saker som behövs. SAS har haft problem länge, framförallt beroende på aggressiva lågkostnadsbolag och en minskande skara affärsresenärer. Utan statsstöd skulle de aldrig klarat sig, även om alla piloter, flygvärdinnor och mekaniker hade jobbat för 0 kronor i månaden. Inser man inte det vet man inte vad man talar om.
Att sparka på alla som nu ligger är för dåligt. Mycket svagt och egoistiskt av ledningen. Förmodligen gynnar dock detta deras egna bonusar.
SAS har tagit en del steg i rätt riktning, något som borde gjorts för många herrans år sedan, som att bestämma sig för en (någorlunda) enhetsflotta. Men ett race to the bottom räddar inte företaget, det ger bara ledsna, uppgivna medarbetare. Inget SAS direkt behöver.
/Pilot, dock ej i SAS
500 tappra piloter handlar det mycket om men vad har hänt med de andra 4500 i SAS som blev uppsagda under betydligt sämre villkor?
Någon som vet eller bryr sig ?
Pilot föreningarna gör sig till åtlöje genom att bete sig som om vi fortsatt levde i 50 eller 60 talet! Byt strategi och var delaktiga och konstruktiva istället för att agerar som en tjurig 5 åring!
Historien upprepar sig! SAS har startat, köpt, sålt och avvecklat många bolag genom året… SAS Commuter, SWE Link, Blue One, Cimber, Snowflake osv osv…ett tag delades bolaget upp i fyra delar…sedan blev det ett och samma igen… varför kommer det lyckas denna gång. Basen i Malaga blev en kort historia…