Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TFHS “exekutiva tester”

Tråden startades av förberedelse

Hallå där folket. Nu är det så att jag gladligen fick besked att jag har gått vidare i urvalet till TFHS. Nästa steg är så kallade “exekutiva tester”. Mejlet och deras hemsida är lite vaga gällande vad för något man kommer att göra. De skriver såhär: “Detta är exekutiva datoriserade test för att bedöma förmågan att praktiskt hantera och utföra specifika uppgifter”. Någon som har lite mer info gällande vad man ska göra på dessa exekutiva tester? man vill ju kunna förbereda sig något 🙂 Tacksam för svar!

Publicerad den 2021-11-05 16:43
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

En Roffe
2024-09-12 10:59

“exekutiv” låter som ett nyckelord. Det betyder ungefär “verkställande” (tänk t ex CEO, chief executive officer, ungefär en VD, verkställande direktör). Ta till sig saker, göra saker, fatta beslut löpande. Någon i kommentarsfältet har varit inne på samma tankegångar, om jag såg rätt.
Sen har vi naturligtvis också det där med att dega i några timmar, för att sedan gå från noll till hundranitti på en tiondels sekund. (Och göra flera saker samtidigt och i rätt ordning.) Det är inte helt lätt.

Sv Magnus
2024-09-12 08:27

Testen mäter bl.a. logisk förmåga, noggrannhet och snabbhet, spatial
förmåga och teknisk förståelse.

Magnus Karlsson
2024-09-11 08:52

Hej igen,
min fråga gällde vad som ingår i det första testet, alltså det som man gör hemma vid sin dator.
Jag ser att trådskrivarens fråga gäller det andra testet så jag förstår missförståndet. Om någon kunde berätta om det första testet så blir jag glad
mvh

Styrman
2024-09-11 01:41

Fan vad bittra svar det var här. Vad energi det måste ta att sitta och skriva fingrarna av sig, klaga, och ändå inte svara på TS fråga…

Testerna är lite allt möjligt, spatial förmåga, simultankapacitet, tålamod, huvudräkning osv.
Sök på “pilot aptitude test” finns massor av sidor som erbjuder olika tester som ger ett hum om vad du kan förvänta dig!

Lyssna inte på gnällspikarna, jag har fan världens bästa jobb! Inte ens när vädret är jävligt drar jag mig för att gå till jobbet, jag älskar verkligen mitt jobb.

TFHS eller skola med CPL, spelar noll roll.
Det ena ger dig en rating och är gratis, det andra ger dig lite mer timmar och ett CPL.
Jag gick inte på TFHS men har många vänner och kollegor som gjorde! Vi gör exakt samma jobb, ingen av oss landar med noshjulet först!

Kör hårt och lycka till!!!

TFHSare tidigt 10-tal
2024-09-10 18:02

Håller helt med det “Gammal tfhsare” skriver. Lyssna inte på gnällspikarna. Ångrar inte en sekund att jag gick TFHS eller ~10 år efter examen är kvar i branschen – trivs faktiskt jättebra, trots alla problem som onekligen finns! Lycka till!

dinmamma
2024-09-10 09:51

Hej Magnus,

Ifall du har kollat mejlet som TFHS har skickat ut till alla behöriga:
“Testen mäter bl.a. logisk förmåga, noggrannhet och snabbhet, spatial förmåga”

Magnus Karlsson
2024-09-10 09:07

Hej,
kan någon berätta om vad som ingår i det första testet.
mvh
Magnus

Anders
2021-11-10 19:14

Den här diskussionen har kommit upp hundra gånger tidigare och kommer garanterat att komma upp hundra gånger till på forumet. De som styr vårt land har beslutat att vi ska ha skattefinansierad pilotutbildning. Det är inte mer orättvist än att man kan plugga till läkare kostnadsfritt i Sverige samtidigt som man måste betala för det i till exempel USA.

Jag förstår verkligen inte varför folk på detta forum har bestämt sig för att endast PILOT ska vara självfinansierad utbildning när i princip alla andra högre utbildningar i Sverige är statligt finansierade. Det finns ingen logik.

Jag kan lova er att om man frågar majoriteten av personerna som tycker att skattefinansierad pilotutbildning inte bör existera, så kommer de ändå tycka att skattefinansierad utbildning till läkare, ekonom, jurist eller andra högre utbildningar är en självklarhet. Jag fick min utbildning skattefinansierad, och jag är inte pilot. Har aldrig hört någon gnälla över att det skulle vara orättvist på något sätt.

Till TS:
Jag har aldrig skrivit testerna, jobbar själv på ett kontor hos ett flygbolag, men förbered dig mentalt och gå in med en ödmjuk inställning så kan jag tänka mig att du ger dig själv en bra chans.

Lycka till!

Gammal tfhsare
2021-11-10 18:01

Snacka om kapad tråd… De tester jag fick göra för nästan 10 år sedan, om jag minns rätt, var bl.a. att spela ett (väldigt amatörmässigt med dålig/svår kontroll) datorspel där man med en joystick skulle “flyga” runt på skärmen och jaga måltavlor samtidigt som man undvek minor eller nåt sånt. Samtidigt som man spelade så var man tvungen att svara på random frågor från psykologen – typ “säg ditt personnummer baklänges”. I ett annat spel skulle man trycka på knappar i en superförenklad cockpit när olika lampor lös, samtidigt som man löste en längre matteuppgift. En annan uppgift var att man skulle rita åttor med ena handen och “vandra” längs med en streckad linje med en penna rytmiskt, och samtidigt svara på frågor. Kommer förmodligen vara andra tester som du gör men med liknande upplägg. Man vill testa simultankapacitet, prioritering och stresshantering. Ingen del av uppgifterna kommer därför vara särskilt svår utan det är att göra flera saker samtidigt som är lite knepigt. Mitt tips är att ta det lugnt och gör det du hinner – man måste inte klara 100% direkt.

För övrigt så är TFHS en bra utbildning där de allra flesta får jobb direkt efter examen (till stor del tack vare MPL-upplägget) och också stannar i branschen. Den enda kritik jag har mot utbildningen är att den är extremt oflexibel (räkna med att behöva vara i Ljungbyhed måndag kl 08-fredag kl 17 varje vecka inkl vissa kvällar med små möjligheter att få ledigt under veckorna, och väldigt kort schemaframförhållning) och att man inte alls pratar om de problem som finns i branschen (!) – nästan så att man blir utskälld om man öppet kritiserar något flygbolag.

IQ100
2021-11-09 23:45

Minns hur jag själv inte kunde förstå varför de vassaste knivarna i min VP-kull efter examen gick direkt till HHS, KTH eller KI, istället för att söka de jobb som fanns, mitt i rådande högkonjunktur. Det tog tio år och några tusen timmar jet att förstå.

Philip
2021-11-09 14:26

@?

Garys ursprungliga argument var intelligens.

Varför skulle du rekommendera det? Pilotyrket är kul och man tjänar förhållandevis bra fortfarande. Om dina ungar tycker att flygplan är roligt finns det få anledningar att rekommendera dem till något annat. Utbildningen är också kostnadsfri.

?
2021-11-09 14:12

du blandar in fler och fler faktorer i dina argument, nu la du till “intelligens”. Jag håller mig till det jag sa från början, har man “kapacitet” att ta sig till KTH eller Handels så rekommenderar jag mina barn den vägen alla dagar i veckan. Om de däremot har pratat mycket om drömyrket “att bli pilot” så skulle jag vara en vägvisare även åt det hållet, men självklart samtidigt berätta om svårigheterna och marknaden.

Philip
2021-11-09 13:35

Mina åsikter utgår ifrån mina erfarenheter som just en tidigare student på skolan vi pratar om. Jag poängterar gång på gång att jag bara kan tala för mig?

How about, läsa en bok, surfa på wifi om detta finns eller göra åttioelva andra saker som man likaväl skulle kunna göra på sin fritid? Om man inte kan sysselsätta sig under några timmar på cruise kan man inte sysselsätta sig själv på fritiden heller, och då har man andra problem.

Min poäng är inte att det inte finns folk som tröttnar på pilotjobbet. Min poäng är helt enkelt att detta nödvändigtvis inte beror på en persons intelligensnivå. Jag skulle nog säga att jag låg i övre spannet rent intelligensmässigt i min tidigare klass (1.95 på HP, IQ uppmätt till 144 på en mensa-skrivning bl.a.), men ändå är jag troligtvis en av de som trivs bäst. Jag skulle inte kunna tänka mig att jag skulle trivas bättre med något annat jobb. Att använda överintelligens som ett argument emot statligt finansierad pilotutbildning är galenskap.

?
2021-11-09 12:25

Definiera trivas?

Du verkar tro att dina och mina argument ska cementeras i någon form av facit. Mina åsikter är bara rekommendationer, något att fundera på rätt eller fel….

….men nu råkar det vara så att vi pratar om just en karriär som pilot.

Ge gärna lite tips om hur man gör jobbet på level i fyra timmar i cockpit mer stimulerande….

Philip
2021-11-09 12:12

@?

Nej, man kan trivas även om man är ”ostimulerad”. Däremot tycker jag inte att man måste vara ostimulerad bara för att man råkar arbeta som pilot. Det finns olika sätt att göra jobbet mer stimulerande om man trivs med det, eller mindre stimulerande om man trivs bättre med det.

?
2021-11-09 11:43

Philip, om jag då sammanfattar det jag skrev, så menar jag att det kommer bli svårt att trivas om man är ostimulerad. Eller vill du definiera din betydelse av ordet “trivas”?

Philip
2021-11-09 11:05

@Kanske

Fast det är lite det som är grejen. I princip ALLA som pluggar på TFHS är nördigt intresserade av flyg. Nästan ännu mer nu när man måste pröjsa 25k för medical och flygpsykologiskt lämplighetstest för att ens kunna söka till skolan (galenskap för övrigt, ta det när man kommer in istället)

Även de med läshuvud kan vara intresserade av flygplan. Ja, de kommer glida igenom utbildningen, och ja, de hade säkert klarat av något svårare också. Det är dock inte det som har betydelse, utan det som har betydelse är om de trivs med sitt jobb som pilot tillräckligt mycket för att flyga en hel karriär. Återigen kan jag bara tala för mig själv och jag trivs som fisken i vattnet, trots att jag har haft förmånen att få min utbildning betald av staten. Borde väl i slutändan bli en ganska bra affär för staten trots allt med tanke på att jag alltid har betalat skatt i Sverige och inte har några planer på att ändra på det i närtid.

Kanske?
2021-11-09 10:53

måste flika in här med ca. 50 års livserfarenhet
Har flugit några tusen timmar, men flyger inte längre. Jag tycker inte att KTH- eller Handels-material ska fundera på pilotyrket om de inte inte är nördigt intresserade av flyg. Som jobb är det ett rent ut sagt ett dåligt alternativ om man har en riktigt bra hjärna med ingenjör- eller entreprenörs-egenskaper. Det finns få stunder som är så ostimulerande som att sitta på level i mer än ca, 2,5 timme, tar man det gånger två så är det uttröttande tråkigt. Prata och dricka kaffe, hmmm, jo men visst. Take off, departure, arrival, approach, landning är stimulerande, men räcker det ett helt liv och hur utvecklas man i sin karriär?

Philip
2021-11-09 10:35

@Gary

Du har ändå enligt mig en felaktig bild av YH-elever. Gick själv på TFHS från 2015-2017. Hade tidigare jobbat som IT-tekniker och trivdes inte alls. Som pilot innan jag fick kicken pga covid trivdes jag som fisken i vattnet, och förhoppningsvis är jag tillbaka i högersätet inom kort (intervju på måndag).

Du har rätt i att det vanligtvis är ett förhållandevis lugnt arbete. Man behöver inte sitta med konstant hög hjärnaktivitet under en flygning. Jag kan bara tala för mig själv, men det var detta som delvis gjorde så att jag trivdes. Ett fåtal kanske tyckte att det blev monotont och tråkigt att cruisa i ett par timmar och det köper jag, men jag tycker snarare att det är trevligt. Att dricka en kopp kaffe, snacka skit med kaptenen eller bara läsa något kul på paddan är grejer som jag kan uppskatta.

En landning behöver inte heller vara tråkig. Visst, om du flyger med autopilot på en ILS till minimas för att sedan koppla ur och flyga manuellt ett par hundra fot som tyvärr många gör så kan jag förstå att man tröttnar även på det. Om man istället begär visuell inflygning när förhållanden tillåter och kopplar ur autopiloten på ett par tusen fot även när man ligger på ILSen (givetvis utan A/T) blir det betydligt mer stimulerande. Pilotjobbet blir vad man gör det till. Jag kan inte tala för SAA/OSM men TFHS är en fantastisk skola med fantastiska instruktörer. Så mycket erfarenhet från linjen hittar du inte på någon annan flygskola. Vad jag vet så var det ingen från min klass som hade hoppat av och börjat med något annat innan corona åtminstone. Jag står fast vid att din bild är felaktig och att de flesta elever vet vad de ger sig in på och trivs ändå.

Gary
2021-11-09 07:21

@YH

Lustigt nog (kanske inte för dig) så bekräftar ditt svar min tes.

Det borde vara piloter som flyger flygplanen, inte akademiker.
Det ena utesluter dock inte det andra, men vi kan inte bara ha akademiker bakom spakarna.

Trevlig tisdag!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500