Air China ohotade på sträckan Arlanda – Beijing
Publicerad den 3 september 2013Finnair var det första nordiska flygbolaget som startade direkttrafik mellan Europa och Beijing för 25 år sedan. De följdes raskt av både SAS med en linje från Kastrup i augusti 1988 och Air China som valde Arlanda som nordisk destination samma år.
– Vi är stolta över att fira detta 25-årsjubileum på Arlanda. Affärs- och privatresandet växer ständigt i båda riktningarna. Tack vara den positiva utvecklingen flyger vi nu med en helt ny Airbus A330-300 mellan Stockholm och Beijing, säger Marcus Yan, general manager i norden för Air China.
SAS gjorde 2007 ett försök med en egen linje på sträckan och nådde snabbt goda siffror, de tre avgångarna per vecka hade upp mot 90 procents beläggning och efter år utökades till sex avgångar per vecka med omväxlande Airbus A330 och A340. Men redan ett år sedan lades linjen från Stockholm ner. Lågkonjunkturen har nämnts som en anledning, en annan är att är att flygningarna från Arlanda till Beijing var slingade tillsammans med flygningarna från Arlanda till Bangkok, som SAS också flög vid den tiden. När Bangkoklinjen fick dålig beläggning kunde inte de goda siffrorna på flighten till Kina uppväga det, utan Stockholm blev av med båda destinationerna. Därmed blev Air China ensamma kvar på sträckan och sedan i vår är det med en daglig förbindelse. Sedan ett år flyger det kinesiska flygbolaget även på Kastrup, men att SAS skulle ta upp konkurrensen med en linje från Arlanda är inte aktuellt.
– Det handlar om tillgång och efterfrågan. Vår flygavdelning kalkyler på de här frågorna hela tiden. Vi har även ett nära samarbete med Air China så det är inga problem att flyga med SAS till Kina, säger Malin Selander på SAS till Flygtorget.
Kommentarer
Det borde rimligen gå att få ekonomi i någon/några rutter till Asien från ARN. Jag har ingen kunskap om beläggningen på Air Chinas rutt till Beijing och om det skulle medge ytterligare en aktör på linjen. Men destinationerna Tokyo, Shanghai och Hongkong borde ha god potential då det inte finns några direktlinjer till dessa destinationer från ARN i dagsläget. Jag hoppas på SAS!
Bara att hålla med och ifrågasätta hur de kan skriva att CA flyger från Kastrup. Det fanns planer men de drog sig ur sent. HUR är det möjligt att göra en sådan miss? Får vem som helst skriva artiklar? Skärpning.
De flyger inte till Kastrup. Däremot hade Air China en round Robin som gick PEK-ARN-CPH-PEK eller vise versa. men den lades ner. De skulle ha börjat trafikera igen i somras tror jag men Air China drog sig ur i sista stund. Air China flyger dock cargo till CPH har jag för mig.
Air China flyger väl inte alls på Kastrup som artikeln nämner?!
Kommer ryktet att Air China även överväger en nonstop linje Stockholm Shanghai att besannas? Eller är det ett villospår?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten