Featured article image

Airbus A320 – 40 år av tekniska nyheter

Publicerad den 25 mars 2024
Kommentarer
A320-programmet lanserades i mars 1984 och Airbus kan se tillbaka på fyra decennier av framgång, A320 är idag världens mest sålda kommersiella flygplan. SAS har idag en renodlad Airbus-flotta och även BRA tog in sin första A320 i oktober förra året och har idag två i sin flotta.
SAS Airbus A320 neo

Airbus A320

 

När A320 lanserades1984 hade man 80 beställningar från fem företag inklusive British Caledonian och Air France. Under åren följdes A320 av A321, A318, A319 och neon (New Engine Option).  A320-familjens orderbok uppgår idag till 18 460 flygplan, vilket gör den till världens mest sålda kommersiella flygplan.
 
Bara under 2023 beställdes 1800 A320 av kunder över hela världen, vilket är den största siffran som någonsin registrerats under ett enda år. Det inkluderade 500 A320 enbart till det indiska flygbolaget IndiGo, som skrev historia med denna rekordorder.
 
A320-familjens framgång kan bland annat tillskrivas ett ökande antal produktionsanläggningar runt om i världen. Slutmonteringslinjer i Tianjin, Kina och Mobile, Alabama, USA har arbetat tillsammans med Toulouse och Hamburg. Tekniska innovationer har också bidragit till framgångarna, från avancerad flygelektronik till Sharklet-vingspetsar och Airspace-kabinen. En av A320-familjens mest revolutionerande funktioner är användningen av fly-by-wire-teknik. Att introducera ett digitalt styrsystem i stället för konventionella manuella flygkontroller var ett stort tekniskt steg framåt.
 
2010 års beslut att sätta nya motorer på A320-familjen gjorde New Engine Option till en betydande utveckling inte bara för Airbus utan för den kommersiella flygsektorn som helhet. Med förbättrad bränsleeffektivitet, minskade utsläpp och lägre driftskostnader blev neo en storsäljare över natten. Airbus har nu över 10 000 A320neo-ordrar. Dessa neo-ordrar inkluderar 550 A321XLR. A321XLR, den senaste medlemmen i familjen, kommer att tas i bruk 2024. Neo förbränner 20 till 30 % mindre bränsle än tidigare generationers flygplan och banar vägen mot en framtid med lägre koldioxidutsläpp.
 
Vad händer i framtiden för Airbus? Närmast arbetar man med att utveckla ett vätgasdrivet flygplan och en bränsle- och CO2-effektiv efterträdare till A320. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Runge
2024-03-29 22:21

Redaktionen på Flygtorget…

BRA fick deras första A319, Mars 2023 och idag har BRA 4 A319 och 2 Airbus 320. Den tredje A320 kommer Maj 2024.

Douglas
2024-03-26 15:15

Att påstå att DC-8 inte är/var ett starkt och stabilt byggt plan, tyder på okunnighet. Att landa på vatten med fällda ställ, innebär med stor säkerhet att planet bryts sönder. Oavsett flygplanstyp.
Man kan kanske fundera på varför….

Vid en planerad ditching, säger A320 checklist : “LDG lever in up position” Det var den checklistan som följdes vid Hudson.

LV
2024-03-26 14:29

Vi en ev. ditch, skall landställen ej vara utfällda.
Detta för att planet mer ska kunna “landa” mjukt.

Varför tror du att Sully, inte fällde ut ställen?

thomas
2024-03-26 08:06

På vilket sätt skulle fällda ställ bidra till att 8an inte höll ihop? som airbusen gjorde.
Det skulle snarare inneburit att den bromsades ner snabbare.
Det var stora krafter som påverkade planen när de båda ditchade, airbusen höll ihop. Heder åt Franska ingenjörer, ett flygplan är byggt med även hänsyn till möjlig crash, byggt med cruschable areas etc. airbusen överlägsen i detta.

Magnus Max
2024-03-25 18:22

Med samma grova pilotfel som på SAS DC-8-landning i LAX hade resulatet på Hudson blivit liknande.

Captain X
2024-03-25 11:31

Douglas har alltid byggt starka flygplan. Vad gäller SK933 i LAX så slog den i vattnet med landstället ute vilket inte var fallet med Hudson som var en planerad Ditching.

thomas
2024-03-25 10:10

Bara att airbusen höll ihop när den landade på hudson river säger mycket om en gedigen genomtänkt konstruktion.
En DC8 från SAS var det 69 delades i två delar då den landade i stilla havet istället för LAX international.

Gullan Purser&AirbusExpert
2024-03-25 09:46

Det är verkligen en härlig och uppskattad maskin, för kunderna och även oss som jobbar ombord. Fiffiga lösningar för små utrymmen , generösa utrymmen för kunderna, bränslesnål och nästan ljudlös. Den nya A350 slår faktiskt våra 747 or som en gång var våra flaggskepp.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten