Amapola bygger ut flygplansflottan
Publicerad den 13 maj 2014
Varje natt flyger Amapola nio Fokker 50 från de tolv olika utestationerna runt om i landet till Arlanda och tillbaka ut igen. Det håller igång cirka 20 procent av postens leveranser av brev och paket och är ryggraden i flygbolagets verksamhet.
– Samtidigt finns det en ökande marknad för fraktflygningar. Det märker vi på alla förfrågningar vi får men som vi inte kan ta till oss eftersom flygplanen inte räcker till, säger vd Lars Jordahn till Flygtorget.
Därför har Amapola nu köpt in ytterligare två Fokker 50 i passagerarversion som under sommaren byggs om till fraktversion hos Aircraft Conversion i Holland. Till skillnad från befintliga maskiner ska de här i första hand användas till annan frakttrafik än post och har därför större dörr och en lastkapacitet på 7,3 ton.
– Fraktmarknaden är svår att förutse, det finns olika signaler men vi tror på att kunna sysselsätta två maskiner med andra affärer än bara post. Det blir dels ad-hoc-flygningar, dels wetlease till andra flygbolag. I första hand kommer de att flyga i Norden men när det gäller Wetlease är hela Europa en marknad.
Nyligen blev Amapola certifierade av FN och ingår nu bland de flygbolag som kan flyga förnödenheter inom ramen för World Food Programme. Det kan i så fall innebära flygningar i otillgängliga delar av världen, främst Afrika.
– Ännu vet vi inte när det kan bli aktuellt med flygningar för FN men i och med att vi utökar flottan så får vi en större flexibilitet och kan ta andra uppdrag än idag.
Amapola har idag flyttat merparten av verksamheten till Malmö och håller till i Falcon Airs gamla lokaler på Sturup. Kvar på Arlanda finns ett OP för postflygningarna och ett besättningskontor eftersom i princip alla besättningar passerar Arlanda under nätterna. I flottan ingår också en Fokker 50 i passagerarversion som uteslutande flyger åt Direktflyg på sträckan Göteborg – Sundsvall.
Kommentarer
katty- De har nyligen anställt.Amapola är väl det enda seriösa bolaget kvar på Svenska TP-marknaden som erbjuder både rating och en hyffsad pension. Så alltid bra att söka!
Tror de missuppfattat detta något, 20% torde vara den totala andelen post som flygs. Av detta tas ca 50% om hand av Amapola, resten av främst Westair, samt ytterligare några bolag.
Kan ett bolag ha så mkt arbete åt Posten verkligen?. Låter som att dom saknar konkurans. Eller har dom sååå låga priser att andra inte kan konkurera?
Behöver de anställa fler? Måste man köpa rating där? Det verkar vara ett trevligt och roligt gäng.
Håller med!
Kul med lite utökning i Turboprop området.
Sturup uppfattar jag som en välfungerande flygplats med utvecklingspotential.
Håller med!
Kul med lite utökning i Turboprop området.
Sturup uppfattar jag som en välfungerande flygplats med utvecklingspotential.
Det är positivt att verksamheten växer i synnerhet på Sturup och hoppas det fortsätter på den vägen.
Det behövs i den annars utsatta branchen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten