Arlanda Express investerar 100 miljoner i nya tåg

Publicerad den 26 november 2009
Kommentarer
I dagarna fyller Arlanda Express tio år. I samband med jubileet presenteras Framtidståget - ett projekt där Arlanda Express investerar 100 miljoner kronor i att bygga om alla sina tåg. Det första tåget kommer att tas i bruk under nästa år och de första modellerna finns redan framme.

Sedan starten 1999 har 35 miljoner resenärer valt att utnyttja Arlandabanan och företaget har gått med vinst sedan 2005. Nu investerar Arlanda Express 100 miljoner kronor i utvecklingsprojektet Framtidståget där man bygger om sina tåg. Visionen för Framtidståget är att genom färg, form och funktion i såväl interiör som exteriör skapa positiva upplevelser i det offentliga rummet. Det viktigaste är dock att projektet i sin helhet, i alla delar, ska ta hänsyn till miljön.

– Vi har idag en robust ekonomi och med Framtidståget ökar vi sittplatskapaciteten, samtidigt som vi skapar en tågmiljö som i lika delar kombinerar design, komfort och kapacitet, kommenterar Per Thorstenson, VD för Arlanda Express.

Byggandet av Arlandabanan väckte en hel del kritik när det initierades som Sveriges första stora infrastrukturprojekt på över hundra år som till största delen finansierades med privata medel. Ett antal internationella storbanker ställde upp som långivare, med de framtida biljettintäkterna som enda garanti. Bygget blev dock klart i tid och enligt budget. Passagerarantalet har successivt ökat och Arlanda Express har sju år i rad varit Sveriges punktligaste tågoperatör.

– Det har varit en spännande resa och det känns riktigt bra att vi gjort det möjligt för så många att undvika E4:an och istället ta tåget till flyget, menar Per Thorstenson. Med Framtidståget tar vi ett nytt avstamp, där målet är att ge våra resenärer nya upplevelser.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hmmm..
2009-11-27 13:25

Pekka, om du ska komma med siffror så borde det väl vara bra om du vet vad du pratar om. Skulle 60-70 % av resenärerna vara offentliganställda? Ca 60 % av alla resenärer är tjänsteresande, resten är privatpersoner.
“Mixen av affärs- och privatresenärer har förändrats, från 90 procent affärsresenärer 2002 till 60 procent 2008. Privatresenärerna har upptäckt fördelarna med flygtåget.” Ur Resflex 27/11-2009

Nib
2009-11-27 00:22

Nu kostar det ju inte oss skattebetalare 100 milj, utan de som väljer att resa med A.E där en del av biljettpriset finansierar ombyggnaden.
Indirekt kan man ju iofs säga att en del av notan hamnar hos oss skattebetalare, eftersom många statliga myndigheter använder sig av det privatäga A.E, och då betalar biljetten med skattemedel. Det är ju iaf billigare att de åker tåg än väljer taxi. För att de skulle åka med det billigaste alternativet, dvs Flygbussarna, det vore väl en utopi?!

Pekka Anti
2009-11-26 20:30

Det är bara det, “Ähum” att 60 -70% av passagerarna som strömmar igenom Arlanda är offentliganställda (sjukhus universitet och statliga verk). Dvs. deras resor betalas av vår skattsedel. SAS skulle har varit borta för länge sedan om det inte vore för alla verk som flyttades ifrån Stockholm.

Ähum...
2009-11-26 19:38

Pekka – har du missat den viktiga detaljen att företaget är privatägt. Det är alltså inte skattebetalarnas pengar det handlar om…….

Miljö?
2009-11-26 15:36

Håller med och samtidigt pratar man om miljön, dumpa priset för miljön, många skulle lämna bilen hemma.

Pekka Anti
2009-11-26 15:23

Visst är det trevligt att man investerar 100 miljoner av skattebetalarnas pengar för förbättra arbetsmiljön för de anställda, men vora det inte bättre att sänka priset i stället. Det är alldeles för dyrt att som privatperon åka detta tåg. Att åka motsvarande tåg motsvarande sträcka Barajas Madrid centrum kostar två Evro!!! Ska inte kostnaden för infrastruktur vara densamma för alla medborgare i EU?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten