Austrian både minskar och ökar

Publicerad den 17 november 2006
Kommentarer
Högt bränslepris, intensiv konkurrens och minskad lönsamhet är tre av orsakerna till att Austrian Airlines beslutat att under nästa år lägga ner lägga trafiken på några av bolagets interkontinentala linjer.

Redan under januari slutar man flyga Wien - Shanghai och i månadsskiftet mars -april upphör man att trafikera Sydney och Melbourne (via Kuala Lumpur och Singapore). 

Men Austrian Airlines ökar också. Under april invigs nya linjen Wien - Chicago och på routen till New York ökas antalet avgångar till tretton i veckan. Chicago är stor inrikes-bas för United Airlines, som Austrian har nära samarbete med i Star Alliance.

Bolaget har beslutat att sälja sina Airbus 330 och 340 och i stället sätta in Boeing 767 och 777 på linjerna till bl a Bangkok, Tokyo och Washington som därmed får ökad kapacitet både i ekonomi- och affärsklass. Bangkok kommer att flygas dagligen och Tokyo får sex turer i veckan.  

Kapaciteten kommer också att öka på linjerna mellan Wien och de indiska destinationerna Mumbai (fem avgångar i veckan) och New Delhi (dagliga avgångar). Austrian Airlines kommer också fortsätta att som enda europeiska flygbolag att ha Kathmandu (en tur i veckan) i sitt linjenät. 
   
Austrian Airlines blir första internationella flygbolag som börjar trafikera Irak reguljärt efter USA:s invasion.
Den 11 december inviger man linjen Wien – Erbil (som ligger i den kurddominerande norra delen av landet).
 
Austrian Airlines har sjuttio avgångar i veckan från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn till Wien.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten