Blue1 blir produktionsbolag till SAS

Publicerad den 18 oktober 2012
Kommentarer
Finland är SAS fjärde största marknad men flygbolaget har varit relativt osynligt där. Nu ändras det när Blue1 blir officiellt produktionsbolag och i fortsättningen flyger enbart på SK-prefix.
Blue1

SAS helägda dotterbolag Blue1 tar ytterligare ett kliv in i SAS-koncernen. Den första november försvinner KF-prefixet när alla flygningarna omvandlas till SK-prefix. Omdaningen är en del av omstruktureringen inom ramen för 4Excellence och ska framför allt göra SAS mer synliga på den finska marknaden.
– Finland är vår fjärde nordiska hemmamarknad och sedan årsskiftet har vi omstrukturerat vårt linjenät i Finland, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.
         
För Blue1 innebär det att en del administrativa delar av flygbolaget, bland annat marknadsavdelningen, flyttas in i SAS. Till det yttre fortsätter Blue1 som ett eget flygbolag med egna flygplan, logo och besättningar. Men marknadsföring och försäljning i Finland ska i fortsättningen enbart handla om SAS, allt för att stärka positionen på det som är bolagets fjärde nordiska hemmamarknad.

– Vi blir ett renodlat wet-lease production company till SAS, säger Janne Hattula, vd på Blue1, till Flygtorget.
         
Flygningarna fortsätter på de rutter som Blue1 flyger redan idag, till största delen mellan olika destinationer i Finland till Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Att den nio flygplan stora flottan Boeing 717 ska ta över andra linjer för SAS är inte troligt, enligt SAS pressavdelning.

– Nej, flygplanen är väl optimerade för de linjer och destinationer som de trafikerar idag, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS.
         
Integreringen av Blue1 inte är ett steg liknande det som flera av nätverksbolagen i Europa tagit, bland andra Finnair, Lufthansa och Air France och handlar inte om att skapa en lågprisenhet inom SAS. Istället är det en ”kommersiell harmonisering” och en åtgärd för att stärka SAS i Finland.

– Vi blir mer kostnadseffektiva, kan minska dubbla och överlappande organisationer och får ett, enhetligt varumärke i Finland, säger Janne Hattula.
         
Blue1’s Feedertrafiken från ett flertal finska städer in till de tre skandinaviska flygplatserna är också en direkt konkurrens med Finnair. Genom att hoppa över Helsingfors kan passagerare från andra delar av Finland komma snabbare ut på europeiska och interkontinentala linjer via Arlanda eller Kastrup.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle
2012-10-22 10:10

Mycket behaglig maskin. För udda i SAS, därför passar de bättre i Delta, som har flera av dem. Uttjänt, nej knappast. De har snåla V2500-motorer (samma som A320) och är extremt tysta och komfortabla att flyga med. Slår både A320 och alla 737 i kabinkomfort.
B717 är en “liten MD90” med Rolls Roycemotorer. Det var den sista MDmodellen.

Scandinavian
2012-10-19 19:22

Att man flyger på SK / SAS prefix betyder att man använder callsign Scandinavian och ingenting annat. Scandinavian med finsk brytning är ovanligt så det blir nya ljud på frekvenserna runt Arlanda.

V2500
2012-10-19 00:59

øhm, nej.
Det er B717 Blue 1 opererer nu.
5 af SK’s MD90 var leaset til Blue 1 (og nogle hos Hello i ZRH), men alle 8 stk MD90 fra SAS er senere solgt til Delta airlines, og er i dag operative hos dem.
B717 is a different bird.

Airwize
2012-10-18 21:58

Så det var till Blue 1 SAS “sålde” sina uttjänta MD-90-or.

Dr.Watson
2012-10-18 21:02

Vi ser förmodligen den begynnande kampen mot rödrockarna.

!?
2012-10-18 20:51

Du menar plufiin

pf
2012-10-18 20:18

men om det løser spm er en annen sak
http://airlineroute.net/2012/10/18/skkf-nov12/

nordflygarN
2012-10-18 16:52

Betyder ändringen av prefixet även att Blue 1 kommer att köra på Scandinavian, eller kommer dom ha kvar Bluefin?

mamma
2012-10-18 16:41

Kommer Sas att brottas med 4 fack nu?

DYke
2012-10-18 16:09

Det står ju att man fortsätter på samma linjer som tidigare!!

ATR Finland
2012-10-18 15:29

Det enda som ändras är att KF blir SK, tyckte det framstod ganska TYDLIGT i reportaget…

Seneca
2012-10-18 12:54

Antar att Golden Air fortsätter flyga för B1 ARN-Tammerfors med sin Saab 2000. Och hoppas att de utvidgar sortimentet ombord att omfatta en kall bärs:-)

m
2012-10-18 11:54

Kommer Golden Air ha kvar sina två ATR i Helsingfors för Blue1?

pf
2012-10-18 11:40

betyr dette at man trekker seg ut av finnsk innenriks?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten