
Boeing 737 MAX nära godkännande
Publicerad den 13 november 2020Flygstoppet har varat sedan i mars förra året. Nu är dock Boeing allt närmare att få grönt ljus av amerikanska myndigheter. Kanske är maskinen upp i luften redan nästa vecka. Men avbeställningarna är dryga.
Aldrig tidigare har en ny flygplansmodell, 737MAX klassas trots allt som en sådan, tvingats ner på marken så snart efter att den tagits i trafik och under så lång tid. Men nu rapporterar flera amerikanska media att amerikanska flygmyndigheten FAA kan komma att godkänna de modifieringar som Boeing gjort på det under en tid ökända MCAS-systemet redan nästa vecka. Sedan tidigare har europeiska EASA och ytterligare myndigheter gett grönt ljus. En av orsakerna till att FAA dröjt med godkännandet och uppenbarligen granskat Boeing minutiöst, är att myndigheten själva till del dragits med i skandalen. Av allt att döma har det varit svängdörrar mellan flygplanstillverkaren och myndigheten som till del släppt olika certifieringar till Boeing att genomföra själva.
Om det nu verkligen blir ett stopp för flygförbudet, innebär det dock inte att MAX-familjen omedelbart kan tas i bruk hos flygbolagen, även om de trampar otåligt för att få komma igång. Först ska ytterligare en remissrunda genomföras under en månad så i slutet av december kan MAX-krisen vara över för Boeing. Det har bland andra American Airlines tagit fasta på och har lagt in flygplanet i planeringen från den 29 december. I väntan på det genomgår nu piloterna ett särskilt testprogram i simulatorer för att bli godkända att flyga den ”nya” B737MAX.
Det ansåg Boeing inte var nödvändigt när modellen introducerades. Att Boeing valde att utvecklade MAX-familjen var ingen självklarhet men blev tvunget när Airbus A320-familj skördade såna stora framgångar att de blev ledande på flygplan för kort- och medeldistans. För att kunna konkurrera med dem utrustades MAX med helt nya bränslesnåla och växlade motorer men de var för stora för att kunna placeras på den vanliga platsen under vingarna. De flyttades därför fram med en förskjutning av tyngdpunkten i flygplanet som följd. För att motverka en ökad risk för överstegring konstruerades MCAS som övervakade nosvinkeln och automatiskt trädde i kraft om en överstegring var på väg. Problemet var bara att Boeing inte ansåg det vara nödvändigt med en särskild pilotinstruktion kring den nya mjukvaran. Med ödesdigra konsekvenser som följd.
Under de dryga 18 månader som MAX stått på marken har Boeing tappat 1 043 beställningar.