Boston är första destination med SAS nya Airbus A321LR

Publicerad den 15 november 2019
Kommentarer
Först A350 och nu A321LR. SAS har två helt nya flygplanstyper på väg in. SAS är i full gång med planeringen och Köpenhamn-Boston blir helårslinje tack vare nya Airbus A321LR.
SAS ska i ett första skede ta emot tre Airbus A321LR och nu är datum och destinationer klara för den första maskinen. Efter leverans nästa sommar ska den sättas in på sträckan Kastrup – Boston.
– För SAS är detta en helt ny flygplanstyp, som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och till våra resmönster. Det ger SAS möjlighet att erbjuda resenärerna fler interkontinentala rutter, färre mellanlandningar och kortare restider till och från Skandinavien. Det nya flygplanet erbjuder ett servicekoncept på samma nivå som SAS övriga långdistansflotta, och ger passagerarna samma fördelar, komfort och variation av reseklasser, säger Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.
Planeringen för den första maskinen följer det resonemanget i och med att den sätts in på Boston. Den har hittills varit en säsongsdestination som flygs med en A330. Nu kan den istället omvandlas till en året runt-destination.
SAS har inrett den nya maskinen med 22 stolar i SAS Business-klass, 12 stolar i SAS Plus och 123 stolar i klassen SAS Go, totalt 157 platser. A321LR tillhör den nyaste generationen flygplan och förväntas minska de klimatpåverkande koldioxidutsläppen i samma storleksordning som när SAS introducerade A320neo-modellen i flottan. De klimatpåverkande koldioxidutsläppen för dessa är cirka 15-18 procent lägre i jämförelse med de från ett liknande flygplan av en äldre generation.
– Klimatfrågan är avgörande för flyget och SAS målsättning är att vara en föregångare när det gäller att minska utsläppen. Vi har som mål att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2030. Den pågående förnyelsen av flottan, och våra nya långdistansplan, är en investering i ett mer hållbart flyg, fortsätter Karl Sandlund.
Vilka ytterligare destinationer som blir aktuella för A321LR-flottan är inte klart än, men i ett pressmeddelande skriver SAS att ”flygplanstypen har tillräcklig räckvidd för att nå nordöstra USA, men kan även nå destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien.”
Skriv en kommentar

Kommentarer

Långbänken
2019-11-19 11:19

Sverige är ett högteknologiskt industriland med 10 miljoner invånare. Danmark är ett litet jordbruksland med drygt 5 miljoner invånare. Att det svenska näringslivet – och regeringen – accepterar SAS fortsatta utveckling med matartrafik till CPH från Stockholm i stället för att lägga direktlinjerna där det största underlaget finns är fullständigt obegripligt.

Gullan Purser&BostonExpert
2019-11-18 13:43

Det är verkligen rätt att stationera den i CPH , generöst upptagningsområde och hög betalningsvilja hos kunderna.

Bra flygtid för service och en kaffetår.

Boston är en stad värd att besöka.

CPH
2019-11-16 21:44

Tror inte det är alltför vild gissning att de två kommande 321LR också utgår från CPH. Med tanke på valutasituationen, flygskatt, höjda flygplatsavgifter och flygskam så vore det märkligt om någon satsade på sverige just nu. En ganska bra gissning är att nästa maskin sätts in på kvällsavgången mellan CPH och EWR och gör den till en året runt-linje 7dgr per vecka.

Bertil
2019-11-16 14:07

Större delen av svenskt näringsliv är baserat i Stockholm. Staden ligger faktiskt på 10e plats i världen över flest huvudkontor baserade i staden på Forbes lista på världens 2000 största företag. Före städer såsom Singapore, Moskva, Toronto, Sydney och Shanghai.

Att: ARN
2019-11-16 09:04

I nordens största stad är näringslivet minimalt. Skogsnäring, Vattenkraft, Gruvnäring har sin huvudsakliga verksamhet ute i landet. I norr finns mycket verksamhet även om VD valt att sitta i Stockholm.

Andreas
2019-11-16 08:16

Varför så negativ? Det är ju bara klart var den första maskinen ska gå. Det kommer ytterligare två, och de kan ju tänkas hamna helt eller delvis på ARN. Spännande!

Harald B
2019-11-16 07:56

…permanent direkte rute til Boston. Harvard, MIT og masser af biotech har mange kontakter til skandinavisk industri, herunder Novo Nordisk, AZ m.fl. Plus en række spændende destinationer for turister.

ARN
2019-11-15 18:15

Tråkigt för Stockholm men ändå förståeligt att allt nytt går från Köpenhamn framöver. Regeringens politik dödar näringslivet i nordens största stad. Grattis Köpenhamn och Malmö till fortsatt ekonomisk tillväxt, i mellersta och norra Sverige går det utför.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten