Brist på personal – easyjet tar ut stolar

Publicerad den 12 maj 2022
Kommentarer
Tre kabinpersonal istället för fyra. Ja, om antalet stolar reduceras. Det är easyjets recept för att lösa kapacitetsbristen.

Easyjet, liksom SAS och många andra flygbolag, brottas med brist på flygande personal för att kunna upprätthålla flygprogrammet. Det ger utrymme för kreativa lösningar och easyjet har kommit på en: reducera antalet stolar ombord.

Max 150 passagerare gör att det räcker med 3 kabinpersonal ombord. Det är en nödlösning, men en nödvändig sådan i och med att det brittiska flygbolaget räknar med att flyga lika mycket trafik som innan pandemin – samtidigt som återanställningarna inte hunnit i kapp.

Skriv en kommentar

Kommentarer

ABC
2022-05-12 14:32

Samma personalbrist gäller alla bolag i UK sedan Brexit. En arbetskraftsinvandrare måste nu ha en grundlön som är mer än dubbelt vad något bolag betalar i Storbritannien. Då återstår att anställa de som redan bor i UK och konkurrensen är stenhård. De som jobbar på Wizzair och Ryanair försöker ofta ta sig vidare till easyjet, Jet2 eller SAS och de som jobbar för de bolagen går ofta till BA, Virgin och utländska bolag med bas inom landet.

thomas
2022-05-12 10:11

kabinfaktorn på bokningarna är låg
det är orsaken, de skulle ändå vara tomma

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten