Bromma och Arlanda överlägset störst i landet på inrikes
Publicerad den 14 oktober 2014September var ännu en månad med ökande passagerarsiffror på landets flygplatser. På Bromma var det all time high med 233 000 resenärer medan Arlanda ökat något och ligger på 473 000 passagerare på inrikeslinjerna. Det innebär att Arlanda är den i särklass största inrikesflygplatsen i landet och mer än dubbelt så stor som Bromma. Hur stor transittrafiken på Arlanda är, till både utrikes och inrikes framgår inte av siffermaterialet från Swedavia och Transportstyrelsen. På Arlanda är transit en självklarhet men också på Bromma ökar den typen av resenärer.
– Vi ser att fler valt Bromma både för att resa in- och utrikes och vi har nyligen öppnat en ny linje mellan Tallinn och Bromma Stockholm Airport, som förbättrar tillgängligheten mellan huvudstäderna avsevärt, säger Peder Grunditz, flygplatsdirektör på Bromma som dock ser inpendlandet till och från Stockholm som den största delen gruppen resenärer.
Om Arlanda och Bromma skulle slås samman, något som varit uppe i otaliga politiska utspel, skulle det skapa en flygplatsjätte i Sverige. Faktum är att idag är inrikestrafiken på Arlanda och Bromma större än alla de övriga 15 flygplatserna i landet tillsammans. Hittills i år, januari – september, har de två tagit emot cirka 5,3 miljoner inrikespassagerare medan de övriga 15 hanterat 4,7 miljoner passagerare
Det är Swedavias flygplatser som har de största passagerarströmmarna i landet på inrikestrafiken. Hittills under året ser listan ut så här:
Arlanda – 3 764 000 passagerare
Bromma – 1 537 000 passagerare
Landvetter – 999 000 passagerare
Malmö – 854 000 passagerare
Luleå – 765 000 passagerare
Umeå – 711 000 passagerare
Östersund – 322 000 passagerare
Visby – 303 000 passagerare
Kiruna – 209 000 passagerare
Ronneby – 151 000 passagerare
Bland landets regionala flygplatser är det Ängelholm och Skellefteå som är de största, bland annat beroende på att SAS flyger där och på alla fyra som placerar sig högst. Platserna 10 – 17 ser ut så här:
Ängelholm – 117 000 passagerare
Skellefteå – 86 000 passagerare
Sundsvall – 72 000 passagerare
Kalmar – 55 000 passagerare
Halmstad – 36 000 passagerare
Örnsköldsvik – 25 000 passagerare
Växjö – 22 000 passagerare
Kommentarer
Tyckte själv det var väldigt låga siffror för de regionala flygplatserna, men det förklaras av räknemissen som SFT beskriver. Jag kan tycka att det borde föranleda en officiell rättelse, eftrsom de flesta läsare förmodligen aldrig läser kommentarerna utan bara läser de felaktiga siffrorna i artikeln.
… Även från Ronneby, Kalmar, Växjö, Umeå, Sundsvall, Östersund, Ängelholm, Göteborg, Malmö, Kristianstad osv finns det samordningsvinster att göra.
Lägg ner Bromma! Sätt in större flygplan på Arlandalinjerna!
På så sätt kan samma antal passagerare resa till EN flygplats och Arlandas konkurrenskraft kommer stärkas.
Arlanda siktar mot 35 miljoner passagerare och att de då inte skulle kunna ta emot 2,5 milj. pax från Bromma är naturligtvis nonsens.
De har dock rätt i att de inte i morgonpeak skulle kunna ta emot samtliga flygrörelser. Detta löses enkelt genom att från Halmstad flyga en B737 till Arlanda istf en ATP till Arlanda och en SAAB340 till Bromma.
Bättre passagerarkomfort, bättre för miljön, bättre för boende runt Bromma.
Bättre för alla utom de som investerat i Bromma flygplats.
Bra observation!
Det står rätt i ingressen och fel i texten. “… än de övriga 15 STÖRSTA flygplatserna tillsammans ”
Då går matematiken ihop. För övrigt är det ytterligare en nonsenstext från Flygtorget.
Jag är inte så insatt. Därför frågar jag kanske dumt. Men skulle inte en modifierad terminal 3 kunna svälja Brommas inrikestrafik? De gånger jag har varit på Arlanda har det sett väldigt tomt ut där. Närmast övergivet. Inrikestransfern borde väl minska något på ARN nu när direkttrafiken mellan Norrland-Västsverige kommer igång och därmed minskar trycket på ARN.
Det påstås att inrikesresandet på Arlanda och Bromma är mer än dubbelt så stort som på övriga flygplatser tillsammans.
Hur skulle det kunna vara möjligt?
Linjerna inrikes går i huvudsak till och från Stockholm. Så långt bör det alltså vara samma mängd resenärer på Stockholmsflygplatserna som övriga flygplatser i landet. Men – så har vi ju några inrikeslinjer som inte berör Stockholm.
Därav följer att antalet inrikesresenärer måste vara fler på de samlade flygplatserna utanför Stockholm.
Vilken överraskning att ARN och BMA är störst i landet – tillsammans. Det måste vara en skräll. Oanat!
å BYGG UT ARLANDA.
En bana till minst.
De politiker som föreslagit en nedläggning av Bromma har inte för avsikt att se till att Arlanda kan ta över hela den trafiken. Den ryms helt enkelt inte och Miljöpartister med anhang ser nedläggning av Bromma som ett sett att försvåra flygandet. Det är samma taktik som används för trafiken i städerna, Förbifart Stockholm är ett klart exempel. Alltså försvåras flygtransporterna i Sverige om Bromma läggs ned! Synd om Norrland!
Att Ängelholm skulle vara mindre än Ronneby finns inte på kartan!
Anders räknar ankommande + avgående på Swedavias flygplatser. Men endast avgående på de regionala flygplatserna. Enligt TS är motsvarande siffror för de regionala SAS-flygplatserna:
Ängelholm 272.260 (9)
Skellefteå 197.194 (11)
Sundsvall 172.971 (12)
Kalmar 130.431
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten