Danmark är lillebror i SAS

Publicerad den 20 februari 2014
Kommentarer
SAS är en konstruktion med drygt 60 år på nacken och fortfarande unikt i flygbolagsvärlden: Ägt som det är av tre länder. Men vilket land ska ha mest inflytande och var ska SAS ha sin hub, den diskussionen tar aldrig slut, menar Ejvind Olesen i en krönika.
SAS Winglet

SAS Winglets

Vad i hela världen är problemet med att den svenska vice ordföranden i SAS tycker att det vore bra med fler direktlinjer från Stockholm? Likaväl som att de norska medlemmarna vill ha fler långlinjer från Oslo och att den danske ordföranden i SAS måste se till helheten – och till Danmark.

Allt som oftast är det förbluffande hur pressen kastar sig över historier om SAS och det skandinaviska samarbetet, trots att det inte finns något nytt att berätta. Det är alldeles riktigt en nyhet att vice ordföranden i SAS, från den starka Wallenbergfamiljen, har blivit ny ordförande i organisation, Connect Sweden. Men det är absolut inte en nyhet att han vid flera tillfällen har sagt att SAS borde ha fler direktlinjer från de svenska flygplatserna.
   
Samtidigt är det lätt att komma ihåg att, i november 2012 i de dramatiska dagarna och tillsammans med ordföranden Fritz Schur, upplyste samma Wallenberg om att det inte var något tvivel om att SAS även fortsättningsvis skulle ha sin hub på Köpenhamns flygplats.
   
Men så blir det hela plötsligt en så het fråga att, efter att Wallenberg uttalat sig i Sydsvenska Dagbladet, så måste en dansk politiker ställa en förtroendefråga till den danske finansministern. Detta trots att ingen har, som familjen Wallenberg, hållit SAS under armarna när det stormat.

En gång i tiden, när de visa fäderna efter många och långa förhandlingar, enades om att starta ett skandinaviskt flygbolag ägt av tre länder, var det imponerande att de kunde enas om fördelningen tre sjundedelar till Sverige, och två sjundedelar till vardera Norge och Danmark.
   
Idag, mer än 60 år senare, är situationen annorlunda. Sverige är störst, Norge säljer mest och Danmark är minst – om vi bortser från antalet anställda och en supermodern flygplats i Köpenhamn. Visst kan vi läsa om att norska piloter, och svenska med för den delen, mumlade en del om att ”flyga baklänges” till Kastrup när man istället kan flyga direkt till de nordiska flygplatserna.
   
Men de ska väl också ha passagerare ombord?
Och för att klara det måste man ha en hub med ett stort upptagningsområde om ambitionen är att var mer än bara ett regionalt flygsällskap.
   
Den huben ligger alltså i Köpenhamn med en gyllene geografisk placering och med ett stort upptagningsområde, som till stor del består av den svenska marknaden. När SAS en gång startade fanns som bekant ingen bro över Öresund.
   
Ta en promenad i Köpenhamns flygplats och lyssna på språket. Det hörs nästan mer svenska än danska, både bland anställda och passagerare. För att uttrycka det diplomatiskt: På det området har vi återerövrat en fin bit av Sverige, tillsammans med en förträfflig infrastruktur.
   
Detta vet Jacob Wallenberg mycket väl och han vet också att om SAS plötsligt skulle delas upp enligt de skandinaviska ägandeförhållandena, så skulle Norge få den största biten, inte Arlanda och inte Malmö.
   
Tack vare Kastrup kar Danmark flest SAS-anställda och de flesta långlinjerna med tillhörande feedertrafik. Svenskarna har faktiskt börjat uppskatta att på vägen ut eller hem byta på Kastrup, en mycket spännande flygplats.

Jag har skrivit om SAS och luftfart i 40 år och under alla år har det funnits en eller annan som startat debatt – i pressen, hos politikerna eller i de olika personalorganisationerna – om fler direktlinjer från Sverige på bekostnad av Danmark.
   
Det tar aldrig slut.
I varje fall inte så länge som SAS är majoritetsägt av de tre skandinaviska länderna, något som ingen annan i näringslivet klarat av i mer än 60 år. Visst knakar det ibland, men det håller ihop!
    
 
Af Ejvind Olesen
Redaktör för Stand By

Skriv en kommentar

Kommentarer

DUS
2014-02-23 11:40

Ja precis när uppdraget inte är att ge service till ägarnas befolkning så kan man ju undra varför dom inte flyttar sin hub till DUS eller varför inte Berlins nya flygplats när den öppnar?. snacka om upptagningsområde. Kanske skulle de ha en chans att fylla flygen. Så varför är dom kvar på CPH?

new
2014-02-23 00:00

SAS kan flytta sin Hub till ett land i mellaneuropa istället för Danmark så ökar man upptagningsområdet ytterligare, då får samtidigt danskarna lära sig uppskatta mellanlandningar så som vi svenskar gör.

Ted
2014-02-22 14:24

Jag byter mycket hellre i CHP än i Stockholm. Flygplatsen är mycket trevligare och det känns bra att flyga åt “rätt” håll med en gång.

Kalle
2014-02-21 14:45

Varför skall ett bolag inte välja att flyga där det är störst efterfrågan? Om nu Norwegian flyger någon enstaka gång i veckan från Arlanda, så är väl det bra för “leisure”-segmentet. Tror du att de flyger oftare för att någon “ryter till”????

Långbänken
2014-02-21 08:46

Jag tycker att SAS ska lägga ner alla långlinjer från Stockholm. Vi svenskar tycker ju allra bäst om att få åka till Kastrup för att få flyga med “vårt eget” nationella flygbolag Det skulle spara massor med pengar för SAS, och göra bolaget ännu populärare för de svenska passagerarna (som utgör majoriteten på långflygningarna). Heja Sverige !

Långbänken
2014-02-21 08:37

Det måste vara ett skämt att svenskar “börjat uppskatta” Kastrup!! Men självklart försvarar en dansk Danmarks största arbetsplats, och ser alla fördelar ur SAS perspektiv. Det vi saknar i Sverige är att politiker och näringsliv ryter till. Vi är det största landet med en högteknologisk industri, jämfört med två små jordbruks- och fiskeländer. Kapa trossarna och bilda Swedish Airlines. Tror dansken att svenska passagerare då skulle åka till Kastrup för att få flyga med ett litet danskt SAS?

Mr. Interkont
2014-02-21 08:19

Finnair verkar glada över sina Svenska pax via HEL. Dock kommer Norwegian plocka mer och mer volym då de säljer ett “SAS paket” med resan som innehåller bagage, frukost, lunch och middag ihop med resan på 787’orna direkt från Svenska och Norska flygplatser till billigare priser. Gäller bara att de skaffar egna mekar och reservdelar till 787 så de inte står med byxorna nere och Boeinginhyrda mekar som kortsluter planets elsystem som då står AOG.

Fritz Klyka
2014-02-21 00:04

Olesen har nog tagit en Gammeldansk för mycket. Precis som folket på CPH. Såg ni realtyshowen om CPH på en av TV4-kanalerna häromdagen? De sura och tykna kärringarna i tullen är verkligen representativa för folket därnere. Aldrig mer CPH för min del!! OBS! Är 031:a.

Peter
2014-02-20 23:52

Tror Herr Olesen och flygtorget hade för avsikt att publicera denna “artikel” 1:a april men av misstag blev idag istället……

Erik
2014-02-20 23:51

Norwegian har på under 10 år skjønt det som SAS fortsatt ikke begriper etter 60. 70% av skandinaver gidder ikke å reise til et annet land for å skifte fly. Norge har hatt en (1) interkontinentale rute med SAS på 60 år! Norwegian tilbyr oss nå allerede 5! På samme måte får Stockolm flere og flere interkontinentale ruter. Men er det med SAS? Njet!

Neville
2014-02-20 22:20

Check-in.dk låter meddela att antalet transferpassagerare på cph minskat från 50% till 23%. Det verkar med andra ord som folk fått nog av att slösa sin dyrbara tid i Kastrups korridorer. Undrar hur det rimmar med CPHs vision att bli en “Word Classon hub” och konkurrera med Amsterdam och Zürich?

Flygtorget tramsar
2014-02-20 20:26

Man undrar vad Flygtorgets journalistik går ut på numera. Inga nyheter utan faktafel. sedan kopieras SAS Danmark propaganda… Behövs Flygtorget annat än för att höja blodtrycket på flygkunnigt folk?

Micke
2014-02-20 20:04

Jag gör ca 180 flygningar per år och jag har inte hört en enda kollega som önskar byta flyg i cph. Vi använder andra bolag som satsar på arn. Så länge SAS väljer att undvika arn på långlinjer men även andra direktlinjer ut i Europa så är jag bara tacksam att det finna flygbolag som satsar stort på arn. Det syns ju också på beläggningen på SAS som hela tiden minskar. Folk tröttnar på att byta i cph när man ska ut i världen.

cphfourever
2014-02-20 19:44

08:or take a chill pill and by a Chill Out bag in box och varva ner!!!!!!!

Vaken
2014-02-20 19:10

Lägg ner Gökungen! Inga mer skattepengar! Lågavlönade betalar skattepengar till piloter som har 70000 tusen + i pension, sjukare finns inte!!!!!!

oja
2014-02-20 18:47

När denna flygplats “kommer i luften” är nog danskarnas smarta utsugning av oss korkade och menlösa svenskar (norrmän?) ett minne blott.

AKTIEÄGARE
2014-02-20 17:26

AGM i går gav ICKE SAS “concenus” for Preferensaktier, men godkjent. Derimot så blev
teckningen STOPPAD kl.12:00 den 19/2 ??
Hade detta något med Pilotkonflikten i CPH. ??
NORDISKT KARRIÄRBRÅK SKAKAR SAS !!;
atter en gång fackförenings konflikt ??

Lågprisprofilen
2014-02-20 17:04

Att byta på Kastrup medför inget mervärde.
Min nästa resa utgår från Linköping och terminerar i Kuala Lumpur. Med KLM flyger jag direkt till Amsterdam från Linköping och vidare från AMS till KUL.

Hade jag åkt via Kastrup hade jag tvingats byta ytterligare en gång. och så är det alltid.

Egil
2014-02-20 15:29

Någon som vet hur många frekvenser SAS har per vecka från de tre huvudstadsflygplatserna?

ARN
2014-02-20 15:09

“Sverige är störst, Norge säljer mest och Danmark är minst.” Kan någon svara på frågan varför man ger danskarna så mycket inflytande? Hälften av det inflytande danskarna har idag hade vart för mycket.

M.P
2014-02-20 14:16

Jag kanske är tråkig…men när jag är ute och reser, privat eller i tjänsten så bryr jag mig otroligt lite om shopping, restauranger och annat tidsfördriv. Jag slipper mer än gärna åka till CPH eller annan flygplats för den delen och byta. Jag vill flyga direkt….Flygplatser är tidskrävande platser med överpriser. Varken jag eller min familjet tycker att det är “mysigt” att mingla på en flygplats bara för ett byte.

Fler direktklinjer

nisse
2014-02-20 14:14

bland det dummaste jag läst i frågan”svenskar börjar uppskatta cph för att det är en spännande flygplats”.
De som flyger i jobbet o försörjer SAS är INTE intresserade shoppingmaller o liknande för att avgöra vilken väg ,flygbolag som väljs.Det är till 99% flygtiden somavgör.ATT flyga är ett nödvändigt ont o är något som vi affärsmän gör som något onödigt ont

Saltkammargutten
2014-02-20 13:13

Jag gillar Kastrup som dels flygplatsen på min destination när jag ska till underbara Köpenhamn. Men det är en transferflygplats som funkar bra också. Bra utbud på det mesta när man är airside till skillnad från Arlanda. Men nu handlar det ju inte om att allt är så trevligt i Danmark. Utan nu handlar det att tänka utanför lådan för Stockholm. Det har danskarna gjort i 50 år med hjälp av svenska/norska pengar och resenärer.

Ågren Grenå
2014-02-20 12:14

De som förordar fler flyglinjer från ARN/OSL bortser från att stordriftsfördelar och ett effektivt utnyttjande av flygflottan är helt nödvändigt för att kunna driva en lönsam operation. Skulle man kunna byta ut CPH mot ARN som AZ gjort mellan MXP och FCO? Antagligen, men varför inte OSL som ju säljer bäst i business? Longhaul på ARN – bort med BMA först!

EBG
2014-02-20 11:52

Nej svenskar favoriserar inte Arlanda. Det är 08-or och de som bor norr om Stockholm som favoriserar Arlanda. Söder om Göteborg är det bättre att tex ta tåget till Kastrup. Det kostar småpengar och går fort.

Kenth
2014-02-20 11:38

Misstänker att du bor i Skåne. Om du inte vill byta på Arlanda får du väl använda apostlahästarna till det resmål som kan vara aktuellt. Att du som svensk tycker att Stockholm är trist stad är bara att beklaga, själv älskar jag Skåne och även Köpenhamn!

Erik Zetterqvist
2014-02-20 10:56

Ska bli intressant att se hur Norwegians framtida Asiensatsning från Stockholm kommer att påverka SAS interkontflygningar? Det blir nog enbart artikelförfattaren som med en dåres envishet kommer att slösa tid på att flyga kors och tvärs över Skandinavien i syfte att flyga österut med SAS.

Undar dessutom hur många polacker och nordtyskar som kommer att vilja feedas till Kastrup när Berlin-Brandeburg öppnar?

Reality
2014-02-20 10:55

Gör allt jag kan för att slippa åka med Delaywegian. Kanske hade kunnat slå sig samman med SJ, och vidareutveckla sina förseningar. Skulle aldrig heller få för mig att åka till Arlanda och byta. Få platser är så tråkiga som Arlanda med tillhörande “huvudstad”

Ove
2014-02-20 10:53

Är artikelförfattaren avlönad av SAS Danmark?

CG
2014-02-20 10:52

Att vi svenskar favoriserar Arlanda är inte konstigare än att danskarna (Skandinaviens mest nationalistiska folk i mitt tycke) militant favoriserar Kastrup. Självklart är det bättre att vi får fler svenska flygplatsjobb än att dessa hamnar i Danmark.

SAS har spelat ut sin roll och ska säljas till…Norwegian kanske rentutav. Norwegian är ett mycket bättre flygbolag för oss svenskar än vad SAS någonsin har varit.

The Observer
2014-02-20 10:49

Dansk propaganda förklädd som journalistisk text.

Danskarna jobbar enträget vidare på alla fronter.

Kenth
2014-02-20 10:45

Om nu resenärerna bara ÄLSKAR Kastrup, varför har transferresandet minskat från 50% till 23%? Kan det vara därför att OSL och ARN har fått ett större utbud av direktlinjer (tack vare bl a Norwegian) och därför föredrar just att INTE tvingas ner i Danmark?

Så länge SAS skiter i Sverige, skiter jag i SAS!

Vilket skräp
2014-02-20 10:43

Hur kan Flygtorget publicera sån här skräp från tiden innan muren föll. Det är nya tider nu. SAS har spelat ut sin roll. CPH byts gärna mot både Frankfurt och Amsterdam om det behövs. Häng med lite 🙂

Kenth
2014-02-20 10:39

I artikeln framstår det som om SAS är svenskarnas enda möjlighet att ta sig utomlands och så är inte fallet. Jag har under mina 45 år på denna planet bara mellanlandat på Kastrup en enda gång och det var när jag missade en Iberia-flight från Madrid.

stefan
2014-02-20 10:33

Jag har aldrig uppskattat CPH o kommer inte göra det heller,däremot uppskattar jag Norwegians LH satsningar från Arlanda,det är helt enkelt inte försvarsbart längre att välja SAS om du reser LH med utgångspunkt ARN. För vissa passar CPH jättebra,för andra gör det det inte och idag finns faktiskt alternativen,och dom blir fler o fler för varje kvartal….

CG
2014-02-20 10:32

“Svenskarna har faktiskt börjat uppskatta att på vägen ut eller hem byta på Kastrup, en mycket spännande flygplats.”

Vad grundar du detta på? Vem vill bränna massor med tid på att byta färdmedel när man kan åka direkt? Affärsresenärerna vill säkert bara komma fortast möjligt bort från flygplatserna och inte ens turisterna tycker att det är kul att gynna danskarna på vår egen bekostnad.

Kolja
2014-02-20 10:25

Det är just det jag frågar mig.
Artikeln slår fast att “Svenskarna FAKTISKT börjat uppskatta… …byta på Kastrup.”
Dvs det är ett faktum. Jag har inte hört någon enda som känner så och eftersom jag reser en del i tjänsten träffar jag även andra som gör det. Jag undrar därför vad Ejvind baserar påståendet på.

gammal SAS'are
2014-02-20 10:23

fin artikel från EO, jag tyckte på 70-talet det var dumt att satsa på Sturup, mycket bättre att bygga ut Kastrup med tanke på de korta avstånden – ännu dummare idag att vara såååå nationalistiskt, vad kan man åstadkomma med att splittra SAS ? inget bra i alla fall, tror inte Norwegian är något att eftersträva med tanke på hur dom behandlar anställda.
Håll SAS flaggan i topp !!

@Kolja
2014-02-20 09:48

Men det är ju vad du och säkert massor av andra känner. Jag tror nog det finns en grupp som faktiskt uppskattar Kastrup. Det är en väligt fin flygplats med stort utbud.

Kolja
2014-02-20 09:28

Nämn en enda person eller en källa på att svenskarna börjat uppskatta byte på CPH.
Det jag hör är snarare att folk börjar undvika SAS av princip pga ovanstående.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten