DI gav Swedline extraproblem

Publicerad den 30 juni 2006
Kommentarer

En felaktig rubrik och uppgift i Dagens Industri har drabbat det redan hårt pressade Swedline mycket svårt. Tidningen uppgav den 12 juni att bolaget inte längre tog emot några bokningar längre.

"Det var ren lögn och är det fortfarande", säger en bitter Sievert Andersson, VD på Swedline, till Flygtorget @irmail. Sievert Andersson som säger att bolaget som en följd av artikeln bl a tappat mängder av kunder.

Swedline har tunga problem och är under rekonstruktion, redan det förstås ett tecken på att utgången kan bli att bolaget kanske inte överlever. Faktum är dock att bolaget fått från den 15 maj - 15 augusti på sig att visa livskraft. Man har också lyckats vidta en del åtgärder som är positiva för bolagets chanser att ändå överleva.

Då kom alltså artikeln i Dagens Industri med den trespaltiga rubriken "Färdigbokat på Swedline" högst upp på en sida och över en artikel som alltså inleddes med det felaktiga påståendet:

"Swedline tar sedan i förra veckan inte längre emot några biljettbokningar i avvaktan på besked om bolaget kommer att överleva eller inte."

Påståendet i DI ledde till omedelbara konsekvenser för Swedline.

Sievert Andersson säger:

“Vi har både tappat många kunder och blivit nerringda av oroliga kunder. Dessutom gjorde ju den felaktiga uppgiften, att många av dem vi också har andra affärsrelationer med, började tro att rekonstruktionen upphört.”

Anders Eriksson, flygplatschef  på Kramfors/Sollefteå flygplats, bekräftar att spridningen av den felaktiga Kramfors-Sollefteåuppgiften slagit mycket hårt.

“Förtvivlade kunder hos Swedline, bl a affärsmän med många förhandsbokade resor långt framöver, har ringt till oss och sagt att deras resebyråer bokat av deras resor med Swedline p g a vad som stått att läsa i tidningen.”

“Till och med tekniker från Luftfartsverket som arbetar tillfälligt här på flygplatsen fick detta felaktiga besked av sin resebyrå p g a de publicerade uppgifterna, varför de bokades om till Örnsköldsvik där de sedan tog hyrbil till Kramfors.”

“Hundratusentals kronor måste som en följd ha gått förlorade för Swedline som försöker rekonstruera”, säger Anders Eriksson.

Swedline flyger ännu Stockholm-Kramfors, men har åtminstone tillfälligt över sommaren tvingats lägga ned Stockholm-Hultsfred därför, att en ägare till ett av Swedlines flygplan i sin oro över alla uppgifter kring bolaget höll sitt plan inne efter att det togs in för underhåll under ett par dagar.

Swedline flyger också Stockholm-Gällivare, dock sedan mitten av juni, som operatör åt Nordic Regional – av tvång p g a bolagets problem, men också en åtgärd som ingår i rekonstruktionssträvandena.

Osäkerheten kring Swedlines framtid – både den mera befogade och den obefogade genom vid spridning av felaktiga uppgifter – har lett till att bolaget tappat ordentligt med passagerare. Kabinfaktorn på Stockholm-Kramfors sjönk t ex från maj-juni med 10 procent.

Både Swedline och flygplatschefen på Kramfors/Sollefteå har begärt att DI ska publicera en rättelse. Så har dock inte skett.

Flygtorget @irmail sökte på fredagen förgäves den reporter på DI som skrev artikeln, men om DI har något att tillägga publiceras detta senare.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten