Don’t do it, sa den amerikanska regeringen angående Schiphol

Publicerad den 20 november 2023
Kommentarer
Amsterdams flygplats Schiphol överger planerna på att minska kapaciteten nästa år efter en motreaktion från amerikanska och europeiska myndigheter.
Som Flygtorget skrev i somras beslutade holländska myndigheter att Schiphol Airport måste dra ner på trafiken från nuvarande 500000 flygningar per år till 460 000. Det var i första hand miljöskäl som låg bakom beslutet, buller och utsläpp måste ner för att Holland ska klara att följa parisavtalet. 
 
Planen att begränsa antalet flygningar till och från Schiphol, den holländska nationens viktigaste flygplats och en av Europas mest trafikerade knutpunkter för nästa sommar, hade främst drivits av önskan att minska buller och luftföroreningar.
 
Flera flygbolag, bland annat Air France-KLM, Delta Air Lines och JetBlue protesterade och JetBlue inledde ett formellt klagomål till US Department of Transport. I klagomålet föreslog JetBlue att amerikanska myndigheter skulle förbjuda KLM från att använda New York JFK Airport som vedergällning. JetBlue är en nykomling på Schiphol sedan de började trafikera Amsterdam – New York och Amsterdam – Boston tidigare i år.
 
Den amerikanska regeringen hotade med repressalier om holländarna gick vidare med planen. US Department of Transportation beskrev förslaget som "orimligt" och tillade att det bröt mot USA:s och EU:s flygtransportavtal.
 
Beslutet är en tydlig och avgörande seger för flygbranschen, inklusive många flygbolag som skulle ha drabbats av kapacitetsnedskärningarna.
 
I september 2023 var Amsterdam Schiphol flygplats den tredje mest trafikerade flygplatsen i Europa och hanterade i genomsnitt 4563 passagerarflygningar per vecka.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-11-21 11:13

Transavia har også KL-rutenr og ligger aktivt inne med connection via AMS. Et beslut om å bruke Rotterdam ville fört til håplöse tilstander.

Hmm
2023-11-21 09:55

Så är det väldigt tydligt att oljeindustrin verkligen gör ALLT för att inte tappa marknaden. Mycket tragiskt att Holland inte får bestämma själva hur man ska nå sina klimatmål.

Wallenbom
2023-11-21 07:15

Ganska uppenbart att detta beslut ytterligare förstärker ryktena att nya SAS pausar långlinjetrafiken i samband med rekonstruktionen. Målet för nya SAS är att återvända till lönsamhet och då finns det inte på kartan att driva olönsam långlinjetrafik. AMS blir “nya CPH” för gamla SAS-kunder från ARN, GOT och norska flygplatser.

Jörgen Jönsson
2023-11-20 20:15

Ett bra beslut ??

ABC
2023-11-20 20:12

Om de vill minska sin flygtrafik är det enklast att minska slots för de egna flygbolagen. Transavia skulle ganska enkelt kunna flyttas över till närbelägna Rotterdam (55 km flygplats till flygplats).

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten