EEE om upphandling, skadestånd och framtiden
Publicerad den 17 maj 2005- Att upphandlingen varit olaglig är ju sen tidigare fastställt. Ärendet har vandrat ända upp till Regeringsrätten och vi har fått rätt i alla instanser - Länsrätt, Kammarrätt och Regeringsrätt. Det är viktigt att påpeka att förlikningen inte gäller Moras skuld, som redan var fastställd, utan skadans storlek, säger Martin Lindskog.
Är Ni nöjda med en dryg miljon?
– När det gäller storleken på vår skada är detta en fråga för Tingsrätt, Hovrätt och slutligen Högsta Domstolen. Här handlar det om att kunna styrka verklig skada, d v s vad är värdet på linjen Mora – Stockholm om vi rättmätigt fått starta den med det bidrag som vi offererade i upphandlingen. En skadeståndsprocess är komplicerad, dyr och tar tid. Därför har parterna, Mora Kommun och vi valt att förlika.
Hur ser Ni generellt på upphandlingar av flyg i Sverige?
–Vi hoppas att resultatet av denna omfattande process blir, är att upphandlande offentliga institutioner, såsom kommuner, landsting, offentligt ägda företag följer gällande lagstiftning. Det förekommer alltför många märkliga upphandlingar inom flygsektorn. Vi har till exempel en process mot Luftfartsverket för deras upphandling av Luleå – Tromsö linjen. Där förlorade Luftfartsverket i Länsrätten och skadeståndet skall nu avgöras i Tingsrätten, om nu inte förlikning sker.
Vad har Ni nu på gång i avvaktan på besked om Rikstrafikens pågående upphandling?
–Vi tar upp linjen Kalmar – Växjö – Köpenhamn. Mycket spännande för oss att feeda in till SAS största hub. Vi kommer att erbjuda genomgångspriser, genomcheckat bagage och en bättre tidtabell än tidigare. Vi känner ett starkt intresse från näringslivet och ett starkt stöd från flygplatserna i Kalmar och Växjö, avslutar Martin Lindskog.
EEE flyger idag linjerna Torsby-Hagfors-Arlanda, Sveg- Arlanda och Pajala Luleå för Rikstrafiken. Dessa linjer är just nu föremål för ny upphandling för perioden från oktober i år. European har fått gott betyg av resenärerna i Rikstrafikens enkät på linjerna från Pajala och Sveg, men betydligt sämre från Värmland. Där har regulariteten också varit sämre under förvintern.
Rikstrafiken har nu fått ytterligare 100 miljoner i årets budget, men de kommer inte att innebära bättre eller bibehållen flygtrafik. De partier i Riksdagens Trafikutskott som stödjer regeringen anger – i ett uttalande i media (se artikel) – att dessa i princip är öronmärkta för tåg i Bergslagen. Enligt flera bedömare riskerar flygtrafiken denna gång att försämras kraftig på flera linjer genom färre turer och mindre flygplan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten