
Emirates: Airbus A380 i luften 15 år till
Publicerad den 22 november 2019När Emirates sa stopp till fler Airbus A380 blev det också stopp i tillverkningen. Och nu har de första maskinerna gått till skroten. Men A380 ska flyga länge än, menar Emirates vd.
Emirates Airbus A380
De två första Airbus A380 som flugit i kommersiell trafik finns inte längre. Den första är redan upphuggen hos Tarbes i södra Frankrike med spanska företaget Teruel just nu monterar ner den andra. Försöken att sälja maskinerna på begagnatmarknaden fungerade inte, trots intensiva diskussioner med bland andra Iran Air, så ägarna, leasingföretaget Dr Peters Group lämnade över dem till plåtsaxarna. Men det är i sig ingen dålig affär. Motorer och andra delar som plockas säljs vidare och representerar ett övervärde på cirka 150 procent, alltså en halv gång mer än det flygande flygplanet.
Men trots allt, de som ännu inte flugit med en Airbus A380 behöver inte oroa sig: Den överlägset största brukaren av modellen, Emirates, räknar med att hålla den stora maskinen i luften i minst 15 år till. Flygbolaget har hela tiden hävdat att den varit en väsentlig drivkraft i tillväxten, bland annat för att människor varit nyfikna på att flyga en A380 och därför bokat biljett på Emirates.
Dagens 110 flygplan som ingår i flottan ska bli 123 när de sista levereras. Att Emirates avbröt leveranserna av A380 i förtid och konverterade befintliga beställningar till A330 och A350, blev spiken i kistan för tillverkningen hos Airbus. De närmaste åren avslutas tillverkningen. Det innebär dock inte att bjässen försvinner från Emirates flygprogram inom överskådlig tid.
– Vi kommer att fortsätta flyga maskinen fram till mitten av 2030. Det dröjer länge innan modellen försvinner från Emirates flygplansflotta, sa flygbolagets vd Tim Clark i en podcast nyligen.
Tilltron till A380 gör att medan en del av de äldsta A380 som ingår i flottan ska fasas ut, ska andra uppgraderas både invändigt och utvändigt.
– I slutet av 2020-talet och början av 2030 räknar vi med att ha 80-90 A380 flygande i flottan.
Det kan vara ett framtidsscenario som behöver uppgraderas även det. Emirates har gigantiska beställningar liggande på Boeings nya flaggskepp 777X, sammantaget 150 maskiner i tre olika storlekar. Men Boeing redovisade nyligen nya tidplaner för första leveranser av flygplanstypen. Den skulle egentligen ha gjort debut på den stora flygmässan i Paris i år men har ännu inte kommit upp i luften på en första testflygning. Det är i första hand motorproblem med GE9X som leverantören General Electric inte kunnat lösa. Men i bakgrunden finns även MAX-krisen som kräver insatser på alla plan hos flygplanstillverkaren. I sin tur gör det att Emirates kan tvingas vänta ända till ett stycke in på 2021 innan de första nya Boeing 777 anländer.
Trots det och trots en minskad utveckling i år och nästa, väntar en fortsatt tillväxt hos Emirates. Redan 2025 ska flygplansflottan vara uppe i 350 flygplan som spänner från A330neo med 290 stolar till A380 med maximalt 617 stolar ombord. Det gör Emirates till det största flygbolaget med enbart en flotta widebody som då består av samtliga maskiner på marknaden: Airbus A330, A350, A380, Boeing 787 och 777.